Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průšvih Takaty nekončí. Dalších 5 milionů aut jede s airbagy do servisu

  10:38aktualizováno  10:38
Automobilky musí v USA svolat do servisů dalších pět milionů vozů vybavených problémovými airbagy japonské společnosti Takata. Rozhodl o tom americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Celkový počet vozů svolávaných v USA kvůli těmto airbagům se tak zvyšuje na zhruba 28 milionů.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Do svolávání vozů se v důsledku nejnovějšího rozhodnutí NHTSA budou muset zapojit také německá automobilka Volkswagen a její luxusní divize Audi, kterých se dřívější svolávací akce související s airbagy Takata netýkaly. Poprvé budou vozy s airbagy Takata v USA svolávat také automobilky Mercedes-Benz či Saab.

K rozhodnutí NHTSA přispěla kromě nových testů rovněž nehoda v Jižní Karolíně, při které došlo již k desátému úmrtí řidiče spojovanému s problémovými airbagy Takata. Střepiny z airbagu usmrtily 22. prosince řidiče Fordu Ranger, byla to devátá tragická nehoda v USA, u které je podezření na spojitost s vadnými vyvíječi plynu od Taklaty, a zároveň první, která se nestala ve voze značky Honda.

NHTSA vypátralo, že tento Ford Ranger používá stejný typ vyvíječe plynu pro airbag, který figuroval při tragické nehodě v Malajsii. Řidičku v červenci 2014 zabil v její hondě právě defektní airbag. Už v tom samém roce tedy NHTSA vyzvalo Ford, aby zkontroloval rangery modelových let 2004 a 2005, které se pohybují v oblastech USA, kde je vysoká vlhkost. Takata je jediným dodavatelem, který ve svých airbazích coby pohonnou látku používá dusičnan amonný. Chemikálie využívaná také v pyrotechnice je totiž náchylná na vlhkost.

Z pěti milionů nově svolávaných aut je tedy milion právě Fordů Ranger. Další čtyři miliony aut pojedou na kontrolu bočního airbagu na straně řidiče.

„Máme tu vážnou bezpečnostní krizi,“ komentoval situaci mluvčí NHTSA Gordon Trowbridge. Úřad už v listopadu loňského roku oznámil, že ke kontrole pojedou desítky milionů aut.

Nafukovací systém airbagů společnosti Takata může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. Koncem listopadu firmě američtí regulátoři vyměřili pokutu 70 milionů dolarů (1,75 miliardy korun) za pochybení, kterých se dopustila v souvislosti se svoláváním airbagů k opravě.

Společnost Takata v rámci dohody s regulátory přiznala, že o problémech s nafukovači airbagů věděla, ale nedokázala včas zajistit jejich svolání. Takata v USA nadále čelí stovkám žalob a trestnímu vyšetřování ze strany ministerstva spravedlnosti.

Kvůli aféře s nebezpečnými airbagy, která se táhne už od roku 2014, přestanou nafukovače od Takaty používat Toyota, Mazda a Honda.

NHTSA oznámilo, že v roce 2015 automobilky provedly na místním trhu 868 svolávacích akcí. To je nejvíc v historii. Stojí ovšem za vysvětlení, že mezi těmito akcemi figurují například také ty, ve kterých volají do servisu jen jediné auto.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.