Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Glosa: Testovat airbagy nárazem je hloupost roku

  17:59aktualizováno  17:59
Snad už i malé dítě dnes ví, že airbag dokáže zachránit život, ale při nesprávném zacházení také ublížit. Muž z brněnska by ovšem mohl kandidovat na Darwinovu cenu.

Tradice Darwinových cen se začala psát v roce 1985 a od té doby její organizátoři shromáždili neuvěřitelnou kolekci případů úmrtí nebo závažných zranění, k nimž došlo bizarním či hloupým způsobem dostatečně zajímavým na to, aby je zaznamenala média (více o Darwinových cenách zde). Česko by nyní mělo horkého kandidáta, vyvázl ale bez zranění, takže do světových dějin hlouposti nevstoupí.

Devětatřicetiletý muž se rozhodl, že otestuje airbagy svého vozu. Při tom se mu podařilo projet hned dvojími plechovými vraty cizího rodinného domu a na dvorku způsobit obstojnou spoušť korunovanou zničením bazénu. Naštěstí se mu nic nestalo, ale zkouška ale skončila 160 tisícovou škodou (více čtěte zde).

Co svým počinem sledoval, není jasné. Jako test funkčnosti to nemá logiku. Ve chvíli, kdy airbag vybuchne, je třeba jej vyměnit za nový. Kromě samotného airbagu navíc bývá poničený také interiér. Mění se celé drahé díly: volant, části přístrojové desky, v případě aktivace bočních airbagů třeba i výplně dveří nebo sedadla.

Airbag není polštář

Střet s airbagem rozhodně není pád do měkkého polštáře. Modřiny v obličeji jsou v takových případech běžné, nouze není ani o odřeniny a zlomené nosy. Kdo to zažil, srovnává to s pádem na beton (jak funguje airbag čtěte zde).  Podívejte se na přiložené video, co dokáže airbag. 

Hlavní však je, že airbag opravdu zachraňuje životy. Když vybuchne, nafukuje se ve zlomku sekundy velký objem. Ve chvíli, kdy má dojít ke střetu s letící hlavou, je vak maximálně nafouknutý a je velmi tvrdý, protože je v něm velký tlak. A tělo ho nárazem začne vyfukovat, a hlavu tak pružně zadrží.

Systém ovšem počítá s tím, že jste připoutáni. Když se nepřipoutáte, při nárazu se tělo pohybuje dál rychlostí jedoucího auta, vozidlo už stojí a tělo pokračuje proti rozvinujícímu se airbagu. Airbag počítá,že jste ve správné poloze, ale vy přistanete v airbagu, který se teprve rozbaluje a to může být nebezpečné.

Jednou z hlavních funkcí airbagu je také zajistit, aby tělo při nárazu neputovalo nekontrolovaně po interiéru.

Airbagy jsou podle bezpečnostních expertů nejspolehlivější součástkou v autě. Když je třeba, musí vždycky bezpečně zafungovat. Airbagu je už přes čtyřicet let a za tu dobu zachránil desetitisíce životů.

Tento nafukovací polštář byl zpočátku terčem posměchu, ale dnes už je nezbytnou součástí výbavy moderních aut. V Evropě už auto bez airbagů ani nekoupíte. Ve škodovkách se objevil na místě řidiče poprvé v roce 1995 u felicií na export.





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.