Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Asijské vajíčko: elektroskútr nadupaný funkcemi je lehký a čiperný

Že by první smysluplné elektrické přibližovadlo do běžného silničního provozu? V technických údajích stále ztrácí s benzinovou stopětadvacítkou dané cenové třídy, jinak má ale Ecooter E1R levný provoz a dokáže zaujmout obratným ovládáním s minimálními starostmi o údržbu.

Odlišuje se atraktivním designem, je prostě jiný. Kde jsem jen podobný recept viděl? Jasně, u mobilních telefonů iPhone.

Stejně jako iPhony se Ecooter E1 vyrábí v Číně. A podobné je to i s vývojem v jiné zemi. Skútry Ecooter jsou totiž klonem tchajwanského projektu elektrických skútrů Gogoro, od kterých se liší designem kol, bočních plastů a světlometu. Díky tomu mohl Ecooter udělat skok v technologickém vývoji a nabídnout moderní mobilní funkce. 

Displej oživíte pouhým stisknutím tlačítka, skútr se ozve uvítacím tónem, který si můžete měnit podobně jako u mobilu.

Zatímco propojení s mobilem se ve světě motocyklů teprve pomalu rozšiřuje u dražších cesťáků, Ecooter už nyní nabízí plnou konektivitu s vestavěnou GPS a SIM kartou, bezklíčkové startování a aplikaci na sledování všech funkcí.

Elektrický „pan Vajíčko“

Futuristický skútr na první pohled zaujme designem vycházejícím z jediné zaoblené křivky. Ten oválný tvar vyloženě křičí do světa „jsem jiný, jsem budoucnost“. Najdete ho na něm skoro všude. Zadní světlo, směrovky, sedlo či přední blatník, vše ve tvaru vajíčka. A když se k tomu přičte odvážné jednostranné zavěšení obou dvanáctipalcových kol, je výsledkem výjimečný stroj.

Extravagantní dojem pokračuje i po vyhoupnutí se do sedla, protože oválný barevný displej připomíná přístrojovku vesmírné lodi ze sci-fi filmu. Zaoblené jsou dokonce i konce rukojetí řídítek. Pamatujete ještě na „pana Vajíčka“, který za minulého režimu v televizi oznamoval socialistické reklamní vstupy propagující třeba zdravé mléko? V dnešní době by rozhodně jezdil na tomto skútru.

Ecooter je poměrně malý a pod větším jezdcem působí skoro jako hračka. Rozměrově zaostává za dnešními benzinovými stopětadvacítkami, přestože se jim výkonově vyrovná. Proto příjemně překvapí, že i pro téměř dvoumetrovou postavou je dost místa na nohy a řídítka v rejdu nenaráží do kolen. To se mi jinak často stává i u mnohem větších skútrů.

Co na tom, že na Ecooteru vypadám jako vosa na lentilce. Jízdu ve dvou bych asi vyhledával jen občas, spolujezdec sice má dost místa díky výklopným stupačkám, ale podvozek je rozhodně naladěný spíš na sólové svezení. Z malých rozměrů vyplývá i nízká hmotnost 95 kilogramů, to znamená přibližně o 20-30 kilogramů méně než plně natankovaný stopětadvacítkový skútr. A pak že elektrické stroje jsou ze své podstaty těžké stroje.

Ecooter E1R v číslech

  • motor: hliníkový bezkartáčový stejnosměrný motor
  • výkon: 4,2 kW
  • krouticí moment: 165 Nm
  • baterie: 64V, 40Ah Li-ion Battery Samsung
  • centrální jednotka: Ecooter BMS (battery management system)
  • dojezd: až 150 km (při průměrné rychlosti 40 km/h)
  • odpružení: přední a zadní hliníkové rameno, letmo uložené kolo
  • brzda přední/zadní: kotouč 220 mm/210 mm
  • pneumatiky: 100 / 60 - 12" 100 / 60 - 12"
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 1750 x 645 x 1075 x 1260
  • hmotnost: 95 kg (včetně baterie)
  • připojení: Bluetooth, GPRS, Wifi
  • aplikace: Apple IOS, Android
  • funkce: Alarm, bezklíčkový přístup

Jednostranně zavěšené zadní kolo není ve světě motocyklů až taková vzácnost, zato u předního kola jej používá vlastně jen Vespa, ovšem s úplně jinou konstrukcí. Ecooter má přední kolo zavěšené na teleskopické trubce s odpružením, přenos řízení z řídítek zajišťuje jen jednoduchá páka s třemi klouby.

Nevypadá to nijak robustně, na druhou stranu podobné řešení přenosu sil řízení používá třeba i největší motorka na trhu, čtyřikrát těžší šestiválcová Honda Goldwing. Výsledný umělecký dojem stojí za to, skútr je při pohledu z pravé strany atraktivní, pěkný pohled ale dává i levá strana s pohledným ramenem kyvky vepředu a krytem variátoru vzadu.

Ano, to není omyl, Ecooter opravdu má elektromotor doplněný řemenovým variátorem. Zatímco dnešní nejlevnější elektrické skútry používají motor přímo v zadním kole, Ecooter má výhodnější řešení s motorem v rámu a sekundárním převodem. To významně zmenšuje poměr neodpružených hmot a umožňuje nastavit motor na vyšší otáčky i při rozjezdech.

Jízdní vlastnosti

A právě rozjezdy jsou jeho silnou stránkou, ta tichá a silná akcelerace se zrychlením na povolenou padesátku zhruba za pět sekund je podmanivá věc. Plynulost a stejnoměrný tah zaručeně přesvědčí i největšího nepřítele elektromobility. Pokud máte na displeji navolený režim Smart, zátah končí ve 45 kilometrech za hodinu. Pokud ale sedíte na silnější verzi E1R o výkonu 4,2 kW a žlutým tlačítkem si přepnete na Sport, razance rozjezdu se ještě zvýší a skútr dál zrychluje až na osmdesátku.

Za příznivých okolností se maximálka vyhoupne ještě o deset kilometrů výš, to už se ale hlásí limity malých dvanáctipalcových kol obutých do úzkých stovkových pneumatik a krátkého rozvoru. Právě o deset cm kratší rozvor ve srovnání s podobně výkonnými benzínovými skútry je při rychlostech nad padesát kilometrů v hodině hodně znát a citlivé řízení už vyžaduje hodně velkou pozornost.

Pokud ale pevně svírám řídítka, dá se s Ecootrem docela svižně upalovat i na větších silnicích za hranicemi města. Jen nesmí přijít hodně rozbitý asfalt, jednoduchý trubkový rám bez středového zpevnění postrádá tuhost maxiskútrů a na hrbolech v zatáčkách už působí dost nejistě. Nepomáhají tomu ani kotoučové brzdy, které sice mají velmi slušný výhon a dobrý nástup, ale menší citlivost a odezvu.

Výrobce se účastní závodů elektroskútrů, kde odpružení absolvuje tu nejtěžší zkoušku.

Silnější verze je kvůli legislativě vybavená propojeným brzdovým systémem CBS, který dává hodně silný důraz na přední brzdu a na mokru nebo prašné cestě může překvapit krátkým bloknutím předního kola. Pokud ale rezignujete na Sport a zůstanete u režimu Smart a tím i u maximální rychlosti čtyřicet pět kilometrů v hodině, nebudete mít problém ve městě, zatáčkách ani na hrbolech. 

Navíc se třeba dokážete přiblížit udávanému maximálnímu dojezdu na baterii až 150 kilometrů.

Jak to u elektromobility bývá, obvyklá hodnota dojezdu v reálném světě bude zhruba o třetinu nižší. Podle majitelů v internetových diskuzích je obvyklý dojezd v režimu Smart kolem 80-100 kilometrů, i to je docela pěkné číslo. Pokud si ovšem přepnete na režim Sport a budete jezdit s razantnějším zrychlením a dvojnásobnou rychlostí, počítejte také s dvojnásobnou spotřebou a polovičním dojezdem.

Baterii lze po odpojení kabelu odemknout a vysunout.

Baterie nechává v podsedlovém prostoru dost místa i na menší tašku a umožňuje nabíjení buď přímo kabelem ve skútru, nebo ji lze po odemčení vysunout a odnést nabít domů. Po nabití přes noc na levný proud se tak můžete dostat i na dovozcem udávanou cenu deset haléřů na kilometr. Jak jsem zmínil na začátku, skútr má datovou SIM kartu a na mobilu vám třeba ukáže i stav nabití baterie a odhadovaný zbývající dojezd.

Za zmínku stojí i možnost přepnout skútr na zpětný chod a pomocí zpátečky si třeba vycouvat do kopce při výjezdu z garáže, přestože s tak nízkou provozní hmotností by s tím ani bez zpátečky nebyl problém. Právě díky absenci spalovacího motoru, kompaktních rozměrů a nízké hmotnosti by se mohl Ecooter stát zajímavou volbou pro majitele obytných vozů.

Chytrá aplikace v mobilu vám ukáže vše od pozice zaparkovaného skútru až po stav baterie a odhadovaný dojezd.

Přestože už se malých elektrických skútrů na trhu objevila celá řada, skoro všechny mají výkon 1-2 kW a maximální rychlost 45 kilometrů v hodině. A to v dnešním hustém silničním provozu znamená, že i po městě se před vás budou neustále tlačit auta. Ecooter E1R naproti tomu dokáže držet krok s provozem a umožní i důstojný kratší výlet po státovkách za městem. 

Ve vyšších rychlostech by si sice zasloužil pevnější rám a lepší vyladění brzdového systému, ale celkově už je důstojnou elektrickou alternativou k průměrnému benzínovému stopětadvacítkovému skútru.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...