Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobaterie v horku trpí. Dobrá rada není, připravte se na nákup nové

aktualizováno 
Prodejci autobaterií si mnou ruce, na podzim a v zimě nebudou stíhat prodávat. Stávající horka totiž vadí akumulátorům. Rada, jak poškození zabránit, neexistuje.

Akumulátor je třeba udržovat co nejnabitější. | foto: Bosch

„Největším zabijákem autobaterií je teplo,“ popisuje Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch. „Bohužel se tomu ale nedá zabránit,“ dodává. Nejhorší jsou podle něj výjezdy na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dnů na horku.

Teplem totiž dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácejí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

„To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících,“ vysvětluje Semerád.

Následky letošních veder tedy motoristé pocítí ještě v zimě, až jednoho dne jednoduše nenastartují. Radit nakoupit novou baterku pro jistotu „do zásoby“ se nedá. Budete se pak akorát starat o dvě baterky, jednu v autě a druhou v garáži. Navíc není jisté, že ji doma budete schopni skladovat v ideálních podmínkách. Nezbývá než být připraven na to, že s prvními mrazy baterka „odejde“.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Zima je pro baterii podle Petra Semeráda lepší i proto, že nedochází k velkému samovybíjení. Také pro skladování akumulátorů při dlouhodobé odstávce auta je dobré sucho a chladno. Ideální je teplota 15 až 20 stupňů Celsia, ale nevadí ani hodnoty hluboko pod nulou. Akumulátor však musí být nabitý. Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu.

„Nabitý akumulátor s měrnou hmotností elektrolytu 1,28 kg/l snese teploty do -50 °C. Vybitý akumulátor může zmrznout již při teplotě pod 0 °C,“ uvádí Bosch.

Petr Semerád také doporučuje pravidelně kontrolovat nabití akumulátoru. Pokud nemáte vlastní voltmetr, využijte k tomu každou návštěvu servisu. Nebo aspoň jarní a podzimní akce automobilek.

Nejproblémovější automobilista je podle odborníka Bosche ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne další elektrospotřebiče, v létě klimatizaci, v zimě vyhřívání sedadel.

„Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít. Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů,“ vysvětluje Semerád.

Nabíječka autobaterií

Nabíječka autobaterií

Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít, dříve než začne sulfátovat.

„Akumulátoru kromě tepla hodně škodí i nečinnost,“ připomíná Petr Semerád. Typicky víkendoví jezdci by tedy měli jeho nabití kontrolovat častěji.

„Jakákoliv situace, kdy je akumulátor v nedobitém stavu, je špatná,“ doplňuje Petr Semerád a radí pořídit si nabíječku. Ty moderní dnes mají speciální „udržovací“ programy a bývá možné je zapojit na baterku, která je zamontovaná v autě.




Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Do Česka zamíří ve velkém ojeté diesely ze západní Evropy

(Ilustrační snímek)

Stejně jako roste poptávka po nových autech, zvyšuje se i prodej ojetin. Klesá však prodej nových aut s dieselovými...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

Ojetý Ford C-Max je dobrá volba, vyhněte se dieselu

Ford C-Max

Vozy první generace Fordu C-Max se dnes prodávají i za ceny pod 50 tisíc korun. Za málo peněz tak můžete mít poměrně...

FOTOTEST: S Audi R8 na Masarykově okruhu v Brně

Audi R8 na brněnském Masarykově okruhu

Před třiceti lety, v létě 1987, vyjely na novou trať namotanou do kopců za Žebětínem nejprve motorky a pak i auta, nová...

Už jsme jeli v nové Dacii Duster. Je víc nóbl a vyžehlí rozbitou cestu

Dacia Duster

Neříkejte jí low-cost, nezaslouží si to. Dacia je fenoménem na dnešním trhu aut a jejím vlajkonošem je Duster. Laciné...

Najdete na iDNES.cz