Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akumulátor dostává v mrazech zabrat

  11:09aktualizováno  11:09
- Není dobré, když kvalitu akumulátoru prověří až první pořádný mráz. Proto by mu motorista měl věnovat patřičnou péči ještě před příchodem zimy. "Přestože je většina prodávaných akumulátorů bezúdržbových, neznamená to, že na ně řidič může úplně zapomenout," varuje automechanik Roman Kříž ze Slaného. "Je důležité nechat si proměřit, jak je akumulátor nabitý, a případně jej dobít na sto procent. Plně nabitá baterie mrzne a přestává fungovat až při minus padesáti stupních, akumulátor nabitý na šedesát procent mívá problémy už při teplotách těsně pod nulou." Podle Romana Kříže platí, že čím nižší okolní teplota, tím nižší účinnost akumulátoru. I plně nabitá autobaterie při minus dvaceti stupních funguje jen ze čtyřiceti procent kapacity.
Není dobré, když kvalitu akumulátoru prověří až první pořádný mráz. Proto by mu motorista měl věnovat patřičnou péči ještě před příchodem zimy. "Přestože je většina prodávaných akumulátorů bezúdržbových, neznamená to, že na ně řidič může úplně zapomenout," varuje automechanik Roman Kříž ze Slaného. "Je důležité nechat si proměřit, jak je akumulátor nabitý, a případně jej dobít na sto procent. Plně nabitá baterie mrzne a přestává fungovat až při minus padesáti stupních, akumulátor nabitý na šedesát procent mívá problémy už při teplotách těsně pod nulou." Podle Romana Kříže platí, že čím nižší okolní teplota, tím nižší účinnost akumulátoru. I plně nabitá autobaterie při minus dvaceti stupních funguje jen ze čtyřiceti procent kapacity.
Akumulátor musí mít zvlášť v zimě dolitou hladinu elektrolytu na maximum. Pokud řidič automobil přes zimu nepoužívá, je přinejmenším vhodné akumulátor ve vozidle odpojit, či ještě lépe vyndat jej úplně z vozidla a nenechat promrznout. Při sebemenších problémech se startováním by měl řidič neprodleně baterii zkontrolovat a popřípadě nechat dobít.
Když už akumulátor selže, nezbývá než se pokusit nastartovat vůz jiným způsobem. Ideálním řešením je požádat kolegu řidiče a použít startovací kabely. Problém může nastat při nesprávném zapojení kabelů, nebo když není motor pomocného automobilu nastartovaný. V obou případech by se totiž akumulátor pomocného vozu rychle vybil. Startovací kabely se dají koupit maximálně za tři sta korun v prodejnách autopříslušenství nebo u čerpacích stanic. Při výběru je nutné zkontrolovat, zda se hodí pro konkrétní automobil a zda mají dostatečnou délku.
Pokud startovací kabely nejsou k dispozici, zůstává jedinou šancí automobil roztáhnout. Stoprocentním účinkem si mohou býti jisti majitelé starších vozů s karburátory a bez katalyzátoru. Majitele novějších vozů by měl před tímto řešením odradit fakt, že s největší pravděpodobností pronikne benzin spalovacím potrubím do katalyzátoru, kde se po nastartování vozu vznítí a katalyzátor shoří. Výrobci doporučují táhnout vůz vybavený katalyzátorem maximálně padesát metrů a pak podobné aktivity raději vzdát.
Při tažení vozu nebo při jeho rozjetí z kopce by měl řidič zařadit druhý či třetí převodový stupeň a citlivě manipulovat se spojkovým pedálem. Je dobré mít na paměti, že při nenastartovaném vozu nefunguje posilovač řízení a brzd, natož třeba ABS. Samozřejmostí by měly být smluvené signály mezi řidiči, aby nedošlo k nějakému nedorozumění

Nasazování řetězu je dobré před prvním výjezdem do hor nacvičit.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.