Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akumulátor dostává v mrazech zabrat

  11:09aktualizováno  11:09
- Není dobré, když kvalitu akumulátoru prověří až první pořádný mráz. Proto by mu motorista měl věnovat patřičnou péči ještě před příchodem zimy. "Přestože je většina prodávaných akumulátorů bezúdržbových, neznamená to, že na ně řidič může úplně zapomenout," varuje automechanik Roman Kříž ze Slaného. "Je důležité nechat si proměřit, jak je akumulátor nabitý, a případně jej dobít na sto procent. Plně nabitá baterie mrzne a přestává fungovat až při minus padesáti stupních, akumulátor nabitý na šedesát procent mívá problémy už při teplotách těsně pod nulou." Podle Romana Kříže platí, že čím nižší okolní teplota, tím nižší účinnost akumulátoru. I plně nabitá autobaterie při minus dvaceti stupních funguje jen ze čtyřiceti procent kapacity.
Není dobré, když kvalitu akumulátoru prověří až první pořádný mráz. Proto by mu motorista měl věnovat patřičnou péči ještě před příchodem zimy. "Přestože je většina prodávaných akumulátorů bezúdržbových, neznamená to, že na ně řidič může úplně zapomenout," varuje automechanik Roman Kříž ze Slaného. "Je důležité nechat si proměřit, jak je akumulátor nabitý, a případně jej dobít na sto procent. Plně nabitá baterie mrzne a přestává fungovat až při minus padesáti stupních, akumulátor nabitý na šedesát procent mívá problémy už při teplotách těsně pod nulou." Podle Romana Kříže platí, že čím nižší okolní teplota, tím nižší účinnost akumulátoru. I plně nabitá autobaterie při minus dvaceti stupních funguje jen ze čtyřiceti procent kapacity.
Akumulátor musí mít zvlášť v zimě dolitou hladinu elektrolytu na maximum. Pokud řidič automobil přes zimu nepoužívá, je přinejmenším vhodné akumulátor ve vozidle odpojit, či ještě lépe vyndat jej úplně z vozidla a nenechat promrznout. Při sebemenších problémech se startováním by měl řidič neprodleně baterii zkontrolovat a popřípadě nechat dobít.
Když už akumulátor selže, nezbývá než se pokusit nastartovat vůz jiným způsobem. Ideálním řešením je požádat kolegu řidiče a použít startovací kabely. Problém může nastat při nesprávném zapojení kabelů, nebo když není motor pomocného automobilu nastartovaný. V obou případech by se totiž akumulátor pomocného vozu rychle vybil. Startovací kabely se dají koupit maximálně za tři sta korun v prodejnách autopříslušenství nebo u čerpacích stanic. Při výběru je nutné zkontrolovat, zda se hodí pro konkrétní automobil a zda mají dostatečnou délku.
Pokud startovací kabely nejsou k dispozici, zůstává jedinou šancí automobil roztáhnout. Stoprocentním účinkem si mohou býti jisti majitelé starších vozů s karburátory a bez katalyzátoru. Majitele novějších vozů by měl před tímto řešením odradit fakt, že s největší pravděpodobností pronikne benzin spalovacím potrubím do katalyzátoru, kde se po nastartování vozu vznítí a katalyzátor shoří. Výrobci doporučují táhnout vůz vybavený katalyzátorem maximálně padesát metrů a pak podobné aktivity raději vzdát.
Při tažení vozu nebo při jeho rozjetí z kopce by měl řidič zařadit druhý či třetí převodový stupeň a citlivě manipulovat se spojkovým pedálem. Je dobré mít na paměti, že při nenastartovaném vozu nefunguje posilovač řízení a brzd, natož třeba ABS. Samozřejmostí by měly být smluvené signály mezi řidiči, aby nedošlo k nějakému nedorozumění

Nasazování řetězu je dobré před prvním výjezdem do hor nacvičit.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz