Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akumulátor nejlépe prověří první mráz

aktualizováno 
-
K nejcitlivějším místům auta v zimě patří akumulátor. Jestliže v průběhu roku vydrží i menší řidičův dluh v péči, tak každé opomenutí potrestá s příchodem prvních mrazů. »Problémy lze čekat, klesne-li stav nabití akumulátoru pod 75 procent, což znamená, že hustota elektrolytu je nižší než 1,24 gramu na centimetr krychlový,« upozorňuje Vítězslav Lajbner, technik zkušebny mladoboleslavské Akumy, jejíž akumulátory jsou na tuzemském trhu nejrozšířenější.

Proto jedním z nejdůležitějších bodů přípravy automobilu na zimní provoz je kontrola a případné dobití akumulátoru na maximum možného, nejlépe na 100 procent, což představuje hustota elektrolytu 1,28 gramu na centimetr krychlový. »Akumulátor zdarma zkontrolují v každém solidním servisu. Při svépomoci dobře poslouží hustoměry, které lze za nevelké peníze koupit snad v každém obchodě s motoristickým příslušenstvím,« pokračuje šéf prodejny Akumy v Mladé Boleslavi Josef Olšák. »Složitější to je s kvalitním dobíjením akumulátoru. Netvrdím, že nemohou posloužit malé dobíječky, které řidiči mívají ve výbavě, ovšem skutečně kvalitní a stoprocentní dobití spíš zajistí specializovaný servis. Dobití akumulátoru stojí kolem 50 korun.« Důležitost správného dobití nejlépe ilustrují fakta: stojí-li automobil v zimě,kapacita akumulátoru klesá a kupříkladu ve dvacetistupňovém mrazu má už jen kolem 40 procent z původní hodnoty. Navíc se s chladnutím motoru zvyšují pasivní odpory při startování a ve zmíněných dvaceti stupních mrazu to bude až o 50 procent, u dieselu ještě víc. Vybitý akumulátor může zamrznout už při teplotě kolem nuly,zatímco plně nabitému hrozí totéž až ve čtyřicetistupňovém mrazu. Existuje tedy spousta důvodů, proč je dobré mít zvlášť v zimě v naprostém pořádku nejen akumulátor, ale také přívodní kontakty a celou dobíjecí soustavu vozidla včetně alternátoru, relé a kabelů. Průměrný akumulátor vydrží v nejlepší kondici tři čtyři roky, po pěti letech provozu už většinou končí a v zimě neobstojí. Záruka na nový výrobek obvykle bývá dvouletá. »Ze zásady patří do auta akumulátor, jaký výrobce vozu schválil. Pokud takový není k dispozici, může ho nahradit jiný, který se původnímu nejvíc blíží elektrickými parametry, provedením, rozměry a způsobem uchycení,« říká Vítězslav Lajbner. A Josef Olšák doplňuje: »Zatímco výkonnější akumulátor lze použít, neměla by se do auta dostat baterie parametry poddimenzovaná.« Kvalitní akumulátor vydrží s případným dobíjením na plnou kapacitu celou zimu v automobilu. »Nicméně startům ve vysokých mrazech jen prospěje,když se akumulátor třeba na noc dostane do tepla,« radí Josef Olšák.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Najdete na iDNES.cz