Proto jedním z nejdůležitějších bodů přípravy automobilu na zimní provoz je kontrola a případné dobití akumulátoru na maximum možného, nejlépe na 100 procent, což představuje hustota elektrolytu 1,28 gramu na centimetr krychlový. »Akumulátor zdarma zkontrolují v každém solidním servisu. Při svépomoci dobře poslouží hustoměry, které lze za nevelké peníze koupit snad v každém obchodě s motoristickým příslušenstvím,« pokračuje šéf prodejny Akumy v Mladé Boleslavi Josef Olšák. »Složitější to je s kvalitním dobíjením akumulátoru. Netvrdím, že nemohou posloužit malé dobíječky, které řidiči mívají ve výbavě, ovšem skutečně kvalitní a stoprocentní dobití spíš zajistí specializovaný servis. Dobití akumulátoru stojí kolem 50 korun.« Důležitost správného dobití nejlépe ilustrují fakta: stojí-li automobil v zimě,kapacita akumulátoru klesá a kupříkladu ve dvacetistupňovém mrazu má už jen kolem 40 procent z původní hodnoty. Navíc se s chladnutím motoru zvyšují pasivní odpory při startování a ve zmíněných dvaceti stupních mrazu to bude až o 50 procent, u dieselu ještě víc. Vybitý akumulátor může zamrznout už při teplotě kolem nuly,zatímco plně nabitému hrozí totéž až ve čtyřicetistupňovém mrazu. Existuje tedy spousta důvodů, proč je dobré mít zvlášť v zimě v naprostém pořádku nejen akumulátor, ale také přívodní kontakty a celou dobíjecí soustavu vozidla včetně alternátoru, relé a kabelů. Průměrný akumulátor vydrží v nejlepší kondici tři čtyři roky, po pěti letech provozu už většinou končí a v zimě neobstojí. Záruka na nový výrobek obvykle bývá dvouletá. »Ze zásady patří do auta akumulátor, jaký výrobce vozu schválil. Pokud takový není k dispozici, může ho nahradit jiný, který se původnímu nejvíc blíží elektrickými parametry, provedením, rozměry a způsobem uchycení,« říká Vítězslav Lajbner. A Josef Olšák doplňuje: »Zatímco výkonnější akumulátor lze použít, neměla by se do auta dostat baterie parametry poddimenzovaná.« Kvalitní akumulátor vydrží s případným dobíjením na plnou kapacitu celou zimu v automobilu. »Nicméně startům ve vysokých mrazech jen prospěje,když se akumulátor třeba na noc dostane do tepla,« radí Josef Olšák.
Akumulátor nejlépe prověří první mráz
Proto jedním z nejdůležitějších bodů přípravy automobilu na zimní provoz je kontrola a případné dobití akumulátoru na maximum možného, nejlépe na 100 procent, což představuje hustota elektrolytu 1,28 gramu na centimetr krychlový. »Akumulátor zdarma zkontrolují v každém solidním servisu. Při svépomoci dobře poslouží hustoměry, které lze za nevelké peníze koupit snad v každém obchodě s motoristickým příslušenstvím,« pokračuje šéf prodejny Akumy v Mladé Boleslavi Josef Olšák. »Složitější to je s kvalitním dobíjením akumulátoru. Netvrdím, že nemohou posloužit malé dobíječky, které řidiči mívají ve výbavě, ovšem skutečně kvalitní a stoprocentní dobití spíš zajistí specializovaný servis. Dobití akumulátoru stojí kolem 50 korun.« Důležitost správného dobití nejlépe ilustrují fakta: stojí-li automobil v zimě,kapacita akumulátoru klesá a kupříkladu ve dvacetistupňovém mrazu má už jen kolem 40 procent z původní hodnoty. Navíc se s chladnutím motoru zvyšují pasivní odpory při startování a ve zmíněných dvaceti stupních mrazu to bude až o 50 procent, u dieselu ještě víc. Vybitý akumulátor může zamrznout už při teplotě kolem nuly,zatímco plně nabitému hrozí totéž až ve čtyřicetistupňovém mrazu. Existuje tedy spousta důvodů, proč je dobré mít zvlášť v zimě v naprostém pořádku nejen akumulátor, ale také přívodní kontakty a celou dobíjecí soustavu vozidla včetně alternátoru, relé a kabelů. Průměrný akumulátor vydrží v nejlepší kondici tři čtyři roky, po pěti letech provozu už většinou končí a v zimě neobstojí. Záruka na nový výrobek obvykle bývá dvouletá. »Ze zásady patří do auta akumulátor, jaký výrobce vozu schválil. Pokud takový není k dispozici, může ho nahradit jiný, který se původnímu nejvíc blíží elektrickými parametry, provedením, rozměry a způsobem uchycení,« říká Vítězslav Lajbner. A Josef Olšák doplňuje: »Zatímco výkonnější akumulátor lze použít, neměla by se do auta dostat baterie parametry poddimenzovaná.« Kvalitní akumulátor vydrží s případným dobíjením na plnou kapacitu celou zimu v automobilu. »Nicméně startům ve vysokých mrazech jen prospěje,když se akumulátor třeba na noc dostane do tepla,« radí Josef Olšák.
Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit
Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku
Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob
Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu
Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu
Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...