Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akumulátor nejlépe prověří první mráz

aktualizováno 
-
K nejcitlivějším místům auta v zimě patří akumulátor. Jestliže v průběhu roku vydrží i menší řidičův dluh v péči, tak každé opomenutí potrestá s příchodem prvních mrazů. »Problémy lze čekat, klesne-li stav nabití akumulátoru pod 75 procent, což znamená, že hustota elektrolytu je nižší než 1,24 gramu na centimetr krychlový,« upozorňuje Vítězslav Lajbner, technik zkušebny mladoboleslavské Akumy, jejíž akumulátory jsou na tuzemském trhu nejrozšířenější.

Proto jedním z nejdůležitějších bodů přípravy automobilu na zimní provoz je kontrola a případné dobití akumulátoru na maximum možného, nejlépe na 100 procent, což představuje hustota elektrolytu 1,28 gramu na centimetr krychlový. »Akumulátor zdarma zkontrolují v každém solidním servisu. Při svépomoci dobře poslouží hustoměry, které lze za nevelké peníze koupit snad v každém obchodě s motoristickým příslušenstvím,« pokračuje šéf prodejny Akumy v Mladé Boleslavi Josef Olšák. »Složitější to je s kvalitním dobíjením akumulátoru. Netvrdím, že nemohou posloužit malé dobíječky, které řidiči mívají ve výbavě, ovšem skutečně kvalitní a stoprocentní dobití spíš zajistí specializovaný servis. Dobití akumulátoru stojí kolem 50 korun.« Důležitost správného dobití nejlépe ilustrují fakta: stojí-li automobil v zimě,kapacita akumulátoru klesá a kupříkladu ve dvacetistupňovém mrazu má už jen kolem 40 procent z původní hodnoty. Navíc se s chladnutím motoru zvyšují pasivní odpory při startování a ve zmíněných dvaceti stupních mrazu to bude až o 50 procent, u dieselu ještě víc. Vybitý akumulátor může zamrznout už při teplotě kolem nuly,zatímco plně nabitému hrozí totéž až ve čtyřicetistupňovém mrazu. Existuje tedy spousta důvodů, proč je dobré mít zvlášť v zimě v naprostém pořádku nejen akumulátor, ale také přívodní kontakty a celou dobíjecí soustavu vozidla včetně alternátoru, relé a kabelů. Průměrný akumulátor vydrží v nejlepší kondici tři čtyři roky, po pěti letech provozu už většinou končí a v zimě neobstojí. Záruka na nový výrobek obvykle bývá dvouletá. »Ze zásady patří do auta akumulátor, jaký výrobce vozu schválil. Pokud takový není k dispozici, může ho nahradit jiný, který se původnímu nejvíc blíží elektrickými parametry, provedením, rozměry a způsobem uchycení,« říká Vítězslav Lajbner. A Josef Olšák doplňuje: »Zatímco výkonnější akumulátor lze použít, neměla by se do auta dostat baterie parametry poddimenzovaná.« Kvalitní akumulátor vydrží s případným dobíjením na plnou kapacitu celou zimu v automobilu. »Nicméně startům ve vysokých mrazech jen prospěje,když se akumulátor třeba na noc dostane do tepla,« radí Josef Olšák.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.