Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akumulátor nejlépe prověří první mráz

aktualizováno 
-
K nejcitlivějším místům auta v zimě patří akumulátor. Jestliže v průběhu roku vydrží i menší řidičův dluh v péči, tak každé opomenutí potrestá s příchodem prvních mrazů. »Problémy lze čekat, klesne-li stav nabití akumulátoru pod 75 procent, což znamená, že hustota elektrolytu je nižší než 1,24 gramu na centimetr krychlový,« upozorňuje Vítězslav Lajbner, technik zkušebny mladoboleslavské Akumy, jejíž akumulátory jsou na tuzemském trhu nejrozšířenější.

Proto jedním z nejdůležitějších bodů přípravy automobilu na zimní provoz je kontrola a případné dobití akumulátoru na maximum možného, nejlépe na 100 procent, což představuje hustota elektrolytu 1,28 gramu na centimetr krychlový. »Akumulátor zdarma zkontrolují v každém solidním servisu. Při svépomoci dobře poslouží hustoměry, které lze za nevelké peníze koupit snad v každém obchodě s motoristickým příslušenstvím,« pokračuje šéf prodejny Akumy v Mladé Boleslavi Josef Olšák. »Složitější to je s kvalitním dobíjením akumulátoru. Netvrdím, že nemohou posloužit malé dobíječky, které řidiči mívají ve výbavě, ovšem skutečně kvalitní a stoprocentní dobití spíš zajistí specializovaný servis. Dobití akumulátoru stojí kolem 50 korun.« Důležitost správného dobití nejlépe ilustrují fakta: stojí-li automobil v zimě,kapacita akumulátoru klesá a kupříkladu ve dvacetistupňovém mrazu má už jen kolem 40 procent z původní hodnoty. Navíc se s chladnutím motoru zvyšují pasivní odpory při startování a ve zmíněných dvaceti stupních mrazu to bude až o 50 procent, u dieselu ještě víc. Vybitý akumulátor může zamrznout už při teplotě kolem nuly,zatímco plně nabitému hrozí totéž až ve čtyřicetistupňovém mrazu. Existuje tedy spousta důvodů, proč je dobré mít zvlášť v zimě v naprostém pořádku nejen akumulátor, ale také přívodní kontakty a celou dobíjecí soustavu vozidla včetně alternátoru, relé a kabelů. Průměrný akumulátor vydrží v nejlepší kondici tři čtyři roky, po pěti letech provozu už většinou končí a v zimě neobstojí. Záruka na nový výrobek obvykle bývá dvouletá. »Ze zásady patří do auta akumulátor, jaký výrobce vozu schválil. Pokud takový není k dispozici, může ho nahradit jiný, který se původnímu nejvíc blíží elektrickými parametry, provedením, rozměry a způsobem uchycení,« říká Vítězslav Lajbner. A Josef Olšák doplňuje: »Zatímco výkonnější akumulátor lze použít, neměla by se do auta dostat baterie parametry poddimenzovaná.« Kvalitní akumulátor vydrží s případným dobíjením na plnou kapacitu celou zimu v automobilu. »Nicméně startům ve vysokých mrazech jen prospěje,když se akumulátor třeba na noc dostane do tepla,« radí Josef Olšák.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Najdete na iDNES.cz