Němečtí vývojáři chtějí auta naučit, aby sama dokázala rozpoznat, jestli je na silnici mokro, sníh nebo sucho. Continental pracuje na funkci Road Condition Observer, kterou nedávno rozšířil o možnost rozpoznání akvaplaningu. Praktické nasazení obojího je věcí blízké budoucnosti.
„U Road Condition Observeru používáme senzory, které již běžně jsou v autě, k tomu, abychom určili přilnavost pneumatiky na vozovce,“ vysvětluje Bernd Hartmann, který se v Continentalu zabývá vývojem pokročilých asistenčních systémů. „Znalost přilnavosti nám umožňuje ovlivnit nastavení asistenčních systémů. Například takové nouzové brzdění musíte na mokré silnici zahájit o poznání dříve než za ideálních podmínek na suchu,“ dodává.
Systém má zprvu pomáhat řidiči, kterého upozorní na nebezpečí smyku předtím, než nastane, a připraví na něj zároveň asistenční systémy. V budoucnu by však měl podobnou službu poskytovat autonomním vozům. V takovém případě bude jeho role důležitější.
Funkce v zásadě sází na senzory stabilizačního systému (ESC), které monitorují prokluz kol, a monokameru. ESC je dnes povinnou standardní výbavou moderních aut a monokamera je v souvislosti s rozšiřováním jízdních asistentů také stále častější součástí vozů.
Road Condition Observer následně hodnotí situaci v okolí auta na základě obrazu z této kamery, který kombinuje s daty senzorů ESC, informacemi o počasí (teplota, intenzita stěračů a online data) a chováním pneumatiky.
Na základě těchto podkladů pak dokáže spočítat koeficient tření mezi pneumatikou a silnicí. „Nechceme skončit jen u toho, že dokážeme kluzkou silnici rozpoznat. V další fázi připravujeme takové dynamické chování ESC, které podle stavu vozovky upraví svoje nastavení,“ upozorňuje Hartmann.
Kamery odhalí riziko akvaplaningu
Novinkou v systému je také inteligentní detekce rizika akvaplaningu. K tomu Continental využívá širokoúhlé kamery zabudované ve vnějších zpětných zrcátkách i na přídi a zádi vozidla (dnes běžně dostupné mj. v rámci parkovacího pomocníka – tzv. sokolího pohledu).
„Jakmile je na silnici dost vody na to, aby vznikly podmínky akvaplaningu, začne se na kamerách vytvářet identifikovatelný obraz rozstřikující vody. S jeho pomocí dokážeme v předstihu detektovat hrozící akvaplaning,“ vysvětluje Hartmann.
Následně pak lze používat i data získaná pomocí senzorů v tzv. chytrých pneumatikách. Systém se jmenuje eTIS (electronic Tire Information System). „V informacích z akcelerometru vestavěného do pneumatiky lze, jakmile dojde k akvaplaningu, najít specifický vzorec,“ popisuje Andreas Wolf z Continentalu. Systém eTIS dokáže navíc získat data o zbývající hloubce dezénu pneumatiky, která má na nástup akvaplaningu zásadní vliv. Díky tomu řidiči doporučí bezpečnou rychlost.
V době internetu věcí samozřejmě Continental počítá s tím, že o riziku náledí, kluzké vozovky nebo akvaplaningu se budou auta na silnicích vzájemně informovat pomocí komunikace vozidlo-vozidlo (systémy V2V, nebo V2X). Varování tak řidič nebo „autopilot“ dostane s předstihem. Všechny informace o nebezpečí na silnici nebo intenzitě provozu se přesunou do takzvaného elektronického horizontu – cloudové mapy s relevantními daty o stavu pozemních komunikací.
16. září 2016 |