Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

aktualizováno 
Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití komunikace mezi vozidly zajistí, že auto bude rovněž vědět, jestli je za zatáčkou náledí.

Continental vyvíjí systém varování před akvaplaningem | foto: Continental

Němečtí vývojáři chtějí auta naučit, aby sama dokázala rozpoznat, jestli je na silnici mokro, sníh nebo sucho. Continental pracuje na funkci Road Condition Observer, kterou nedávno rozšířil o možnost rozpoznání akvaplaningu. Praktické nasazení obojího je věcí blízké budoucnosti.

Fotogalerie

„U Road Condition Observeru používáme senzory, které již běžně jsou v autě, k tomu, abychom určili přilnavost pneumatiky na vozovce,“ vysvětluje Bernd Hartmann, který se v Continentalu zabývá vývojem pokročilých asistenčních systémů. „Znalost přilnavosti nám umožňuje ovlivnit nastavení asistenčních systémů. Například takové nouzové brzdění musíte na mokré silnici zahájit o poznání dříve než za ideálních podmínek na suchu,“ dodává. 

Systém má zprvu pomáhat řidiči, kterého upozorní na nebezpečí smyku předtím, než nastane, a připraví na něj zároveň asistenční systémy. V budoucnu by však měl podobnou službu poskytovat autonomním vozům. V takovém případě bude jeho role důležitější.

Funkce v zásadě sází na senzory stabilizačního systému (ESC), které monitorují prokluz kol, a monokameru. ESC je dnes povinnou standardní výbavou moderních aut a monokamera je v souvislosti s rozšiřováním jízdních asistentů také stále častější součástí vozů. 

Road Condition Observer následně hodnotí situaci v okolí auta na základě obrazu z této kamery, který kombinuje s daty senzorů ESC, informacemi o počasí (teplota, intenzita stěračů a online data) a chováním pneumatiky. 

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Na základě těchto podkladů pak dokáže spočítat koeficient tření mezi pneumatikou a silnicí. „Nechceme skončit jen u toho, že dokážeme kluzkou silnici rozpoznat. V další fázi připravujeme takové dynamické chování ESC, které podle stavu vozovky upraví svoje nastavení,“ upozorňuje Hartmann.

Kamery odhalí riziko akvaplaningu

Novinkou v systému je také inteligentní detekce rizika akvaplaningu. K tomu Continental využívá širokoúhlé kamery zabudované ve vnějších zpětných zrcátkách i na přídi a zádi vozidla (dnes běžně dostupné mj. v rámci parkovacího pomocníka – tzv. sokolího pohledu). 

„Jakmile je na silnici dost vody na to, aby vznikly podmínky akvaplaningu, začne se na kamerách vytvářet identifikovatelný obraz rozstřikující vody. S jeho pomocí dokážeme v předstihu detektovat hrozící akvaplaning,“ vysvětluje Hartmann.

Následně pak lze používat i data získaná pomocí senzorů v tzv. chytrých pneumatikách. Systém se jmenuje eTIS (electronic Tire Information System). „V informacích z akcelerometru vestavěného do pneumatiky lze, jakmile dojde k akvaplaningu, najít specifický vzorec,“ popisuje Andreas Wolf z Continentalu. Systém eTIS dokáže navíc získat data o zbývající hloubce dezénu pneumatiky, která má na nástup akvaplaningu zásadní vliv. Díky tomu řidiči doporučí bezpečnou rychlost.

V době internetu věcí samozřejmě Continental počítá s tím, že o riziku náledí, kluzké vozovky nebo akvaplaningu se budou auta na silnicích vzájemně informovat pomocí komunikace vozidlo-vozidlo (systémy V2V, nebo V2X). Varování tak řidič nebo „autopilot“ dostane s předstihem. Všechny informace o nebezpečí na silnici nebo intenzitě provozu se přesunou do takzvaného elektronického horizontu – cloudové mapy s relevantními daty o stavu pozemních komunikací.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Najdete na iDNES.cz