Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

aktualizováno 
Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití komunikace mezi vozidly zajistí, že auto bude rovněž vědět, jestli je za zatáčkou náledí.

Continental vyvíjí systém varování před akvaplaningem | foto: Continental

Němečtí vývojáři chtějí auta naučit, aby sama dokázala rozpoznat, jestli je na silnici mokro, sníh nebo sucho. Continental pracuje na funkci Road Condition Observer, kterou nedávno rozšířil o možnost rozpoznání akvaplaningu. Praktické nasazení obojího je věcí blízké budoucnosti.

Fotogalerie

„U Road Condition Observeru používáme senzory, které již běžně jsou v autě, k tomu, abychom určili přilnavost pneumatiky na vozovce,“ vysvětluje Bernd Hartmann, který se v Continentalu zabývá vývojem pokročilých asistenčních systémů. „Znalost přilnavosti nám umožňuje ovlivnit nastavení asistenčních systémů. Například takové nouzové brzdění musíte na mokré silnici zahájit o poznání dříve než za ideálních podmínek na suchu,“ dodává. 

Systém má zprvu pomáhat řidiči, kterého upozorní na nebezpečí smyku předtím, než nastane, a připraví na něj zároveň asistenční systémy. V budoucnu by však měl podobnou službu poskytovat autonomním vozům. V takovém případě bude jeho role důležitější.

Funkce v zásadě sází na senzory stabilizačního systému (ESC), které monitorují prokluz kol, a monokameru. ESC je dnes povinnou standardní výbavou moderních aut a monokamera je v souvislosti s rozšiřováním jízdních asistentů také stále častější součástí vozů. 

Road Condition Observer následně hodnotí situaci v okolí auta na základě obrazu z této kamery, který kombinuje s daty senzorů ESC, informacemi o počasí (teplota, intenzita stěračů a online data) a chováním pneumatiky. 

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Na základě těchto podkladů pak dokáže spočítat koeficient tření mezi pneumatikou a silnicí. „Nechceme skončit jen u toho, že dokážeme kluzkou silnici rozpoznat. V další fázi připravujeme takové dynamické chování ESC, které podle stavu vozovky upraví svoje nastavení,“ upozorňuje Hartmann.

Kamery odhalí riziko akvaplaningu

Novinkou v systému je také inteligentní detekce rizika akvaplaningu. K tomu Continental využívá širokoúhlé kamery zabudované ve vnějších zpětných zrcátkách i na přídi a zádi vozidla (dnes běžně dostupné mj. v rámci parkovacího pomocníka – tzv. sokolího pohledu). 

„Jakmile je na silnici dost vody na to, aby vznikly podmínky akvaplaningu, začne se na kamerách vytvářet identifikovatelný obraz rozstřikující vody. S jeho pomocí dokážeme v předstihu detektovat hrozící akvaplaning,“ vysvětluje Hartmann.

Následně pak lze používat i data získaná pomocí senzorů v tzv. chytrých pneumatikách. Systém se jmenuje eTIS (electronic Tire Information System). „V informacích z akcelerometru vestavěného do pneumatiky lze, jakmile dojde k akvaplaningu, najít specifický vzorec,“ popisuje Andreas Wolf z Continentalu. Systém eTIS dokáže navíc získat data o zbývající hloubce dezénu pneumatiky, která má na nástup akvaplaningu zásadní vliv. Díky tomu řidiči doporučí bezpečnou rychlost.

V době internetu věcí samozřejmě Continental počítá s tím, že o riziku náledí, kluzké vozovky nebo akvaplaningu se budou auta na silnicích vzájemně informovat pomocí komunikace vozidlo-vozidlo (systémy V2V, nebo V2X). Varování tak řidič nebo „autopilot“ dostane s předstihem. Všechny informace o nebezpečí na silnici nebo intenzitě provozu se přesunou do takzvaného elektronického horizontu – cloudové mapy s relevantními daty o stavu pozemních komunikací.

Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...



VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Středoevropští premiéři píšou do EU kvůli nerealistickým emisním limitům

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Evropský parlament se tento týden vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut do roku 2030....

Další z rubriky

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...

Česko nemá centrální registr nabíječek elektroaut. Odhad je 200 míst

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E

Energetické společnosti při instalaci nových dobíjecích stanic pro elektromobily stále častěji spolupracují s...

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...



Najdete na iDNES.cz