Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

aktualizováno 
Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně dražší i rychlejší. První majitel se chlubil, že s ní jel 290 kilometrů v hodině.

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu. Vznikly jen dva kusy, existuje ale hodně replik. | foto: Autowp.ru

Alfa Romeo 33? Většině lidí dnes naskočí v mysli malý hranatý sedan, který v různém stavu rozkladu brázdil české silnice na počátku devadesátých let. Rodinné auto si však jen půjčilo jméno od skutečné legendy. A ta se zrodila přesně před padesáti lety - na turínském autosalonu v roce 1967.

Státem vlastněná italská automobilka tehdy stála na rozcestí. Značka, která si zakládala na neobyčejné závodní historii, pomalu pohřbívala dvouvačkový řadový šestiválec, jehož označení 6C působilo bezesné noci většině závodníků ze zlaté meziválečné generace. 

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku silniční provedení vozu.

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku silniční provedení vozu.

Nově Alfa Romeo vsadila na lehká mrštná kupátka, která si vystačila se čtyřválcovými motory. Ty poháněly i drobounké sporťáky TZ1 a TZ2, které Alfa vyvinula s karosárnou Zagato. Jenže konkurovat ve skutečně prestižních závodech znamenalo mít podstatě silnější motor, zároveň se ale musel vejít do povolených dvou litrů objemu.

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....

Dvakrát čtyři je osm. Seznamte se, osmiválec je na světě

Právě tehdy poprvé udělala značka z nouze ctnost, kterou úspěšně zopakovala na začátku sedmdesátých let s velkým GT Montreal - ze dvou osvědčených čtyřválců, které těžko hledaly v šedesátých letech konkurenta, s trochou nadsázky „svařila“ v dílnách závodního oddělení Autodelta jeden osmiválec. 

Z pouhých dvou litrů objemu vydolovali Italové kolem 270 koní. Potřebovali k tomu (později tolik typický) dvojnásobek zapalovacích svíček – každý válec má dvě, které jsou v hlavě umístěny asymetricky. O zapalování se staraly čtyři cívky, směs připravoval systém SPICA - legendární mechanické vstřikování, které značka sama vyvinula (a které dnes umí seřídit jen pár lidí na světě).

Fotogalerie

První motory se představily v závodních strojích. V roce 1967 vznikl závodní typ 33/2, který má díky úspěchům z amerických závodů přezdívku Daytona. Franco Scaglione, dřívější hvězda designerského studia Bertone, dal karoserii do vínku typickou useknutou záď, vepředu naopak dominovaly obrovské světlomety se dvěma reflektory pod čirým krytem. Poprvé v historii se dveře uchycené v A sloupku vyklápěly vzhůru.

Čtyři kilometry v omezovači, 290 za hodinu a strašný hluk

Právě na bázi 33/2 pak vznikl typ Stradale, verze určená už podle názvu pro silniční užití. Pořád šlo o supersport, pár kompromisů ale musel Scaglione udělat. První dva vozy z osmnácti vyrobených měly ještě velké charismatické světlomety, jenže ty byly příliš blízko silnici, nesplňovaly normy. Proto další exempláře získaly světla menší.

Celkem Italové vyrobili osmnáct exemplářů. Bestseller to zrovna nebyl, ale to ani nebyl účel. Šlo hlavně o homologaci pro závody. Auto každopádně ve své době bylo tím naprosto nejdražším sériovým vozem, který byl na trhu. Oproti Lamborghini Miura, se kterým se Alfa dělí o titul prvního supersportu v dějinách, byla o čtvrtinu dražší.

Majitelem prvního exempláře byl Henry Wessells, americký obchodník, který měl velmi úzké vazby na milánskou automobilku a konstruktéra motoru 33 Carla Chitiho, který mu osobně koupi auta domluvil. Wessells se pak nechal slyšet: „Jednou jsem s autem jel na dálnici u Benátek čtyři kilometry v omezovači na 10 tisících otáčkách. Vytáhl jsem to na 290 kilometrů v hodině. Zajímavé bylo, že do 240 byl motor jen trochu hlučný, ale nad 260 už to bylo skoro nesnesitelné. Auto bylo neuvěřitelně stabilní. I při bočním větru jelo pořád dokonale rovně.“

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku silniční provedení vozu.

Nalevo původní provedení prototypu s velkými světly, „sériové“ verze dostaly menší přední lampy.

Kolik jich vlastně bylo? Osmnáct, osm? Dvě?

Dnes je 33 Stradale jedním z nejvzácnějších aut na světě. Údajně se jich zachovalo pouhých deset. Jenže z jakého počtu? Auta se montovala ručně, vlastně každé je jiné. Podvozků se postavilo 18. Prý. Jen první vůz stavěl sám Scaglione, další už kompletovali v nově založené karosárně Marazzi. První dva prototypy s většími světly měly hořčíkovou karoserii. Jedno je v soukromé sbírce v Japonsku, druhé v muzeu Alfa Romeo v Arese u Milána. Tam je i dalších pět karosářských exhibic, které na podvozku 33 vznikly - včetně futuristické studie Carabo. Osm aut údajně vzniklo s hliníkovou Scaglioneho karoserií a s menšími světly.

Stejné legendy se točí kolem současné hodnoty auta. Když v roce 2015 vystavovala Alfa Romeo v Detroitu novou Alfu 4C Spider, které dělala v expozici společnost právě 33 Stradale, prohlásil šéf severoamerického zastoupení Alfy, že hodnota „bude k deseti milionům dolarů“. Čistě teoreticky by to z 33 Stradale udělalo nejdražší sériové klasické auto všech dob. Jenže při tomto počtu se na trhu žádný exemplář neobjevil už léta. A nejen na trhu. Pokud nějakou 33 Stradale kdekoliv uvidíte, s drtivou pravděpodobností půjde o repliku. O tom, jestli a kolik dílů z originálního auta obsahuje, se lze jen dohadovat.

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny

Nejdražší nebo ne? Není podle čeho srovnávat

Pro takový případ není třeba chodit daleko. V roce 2016 se v aukci v Monaku objevil vůz, jehož přední a zadní část měla údajně pocházet z jednoho ze druhého prototypu s výrobním číslem 02. Karoserie byla přiznaná replika - dělal ji Giovanni Giordanengo, jeden z největších odborníků na repliky karoserií klasických aut. Jako předlohu mu údajně sama Alfa Romeo půjčila svůj autentický exemplář s výrobním číslem 1. Přestože auto nemělo zkompletovaný motor, odhadovalo se, že prodejní cena se v dražbě vyšplhá až k sedmi milionům eur. Nakonec se auto prodalo za 410 tisíc eur a o okolnostech aukce se decentně mlčí.

Autoři:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Mercedes A slaví 20 let, kariéru odstartoval průšvihem s kotrmelcem

Mercedes A první generace při testech stabilizačního systému ESP v roce 1997.

Horší start kariéry snad žádné auto v historii nemělo. Revoluční Mercedes zcela nové třídy A měl prémiovou značku a...

Přesně před čtvrt stoletím představil Ford světu přelomové mondeo

Ford Mondeo první generace

Nástupce veleúspěšného modelu Sierra představil Ford na den přesně před 25 lety, bylo to 23. listopadu 1992. Mondeo se...

Autofotka týdne: Peugeot 405 má 30 let, dnes je to bestseller PSA

Peugeot 405 dnes vyráběný íránskou automobilkou Iran Khodro

Automobilka PSA vyrábějící peugeoty, citroëny a nově i opely má utajený - a pořádně vousatý - bestseller. Hvězdou...



Najdete na iDNES.cz