Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italská chlouba žhaví gumy. Alfa nasazuje mezi supersporty muší váhu

aktualizováno 
Slibují, že to opět bude ta správná alfa alfovatá. Vášnivá, rychlá, charizmatická. Rozhodně pro to má všechny předpoklady a navíc ji staví u Maserati, kde rychlá auta umí. Podívejte se, jak se rodí Alfa Romeo 4C.

Italové se těší. Cuore Sportivo, sportovní srdce, se vrací v plné síle. Alfa 4C má opět vyšvihnout značku do extraligy sportovních výrobců. Spojení Alfy a Maserati už je prověřené, urozená značka z Modeny už vyráběla uhrančivou Alfu 8C a právě toto spojení má být podle Fiatu, který obě značky vlastní, stále pevnější.

Alfa mluví o novince jako o dostupném supersportu. Ovšem označení cenová dostupnost je třeba brát s rezervou. Provedení First Edition, kterým model vstoupí na trh, má spoustu doplňků navíc, a tak stojí 60 tisíc eur, tedy asi 1,5 milionu korun. Základní provedení by mělo být podle odhadů asi o čtvrt milionu levnější.

Výroba Alfy Romeo 4C

V Evropě se 4C začne prodávat v půlce září. V listopadu bude po premiéře na autosalonu v Los Angeles následovat americký trh. Každý rok pak vyjede z továrny Maserati 3 500 ostrých alfiček a jeden tisíc z nich bude vždy určen pro evropské trhy.

Kapesní supersport

Očekávaná novinka je vlastně takový kapesní supersport. Motor má jen čtyři válce a objem 1 750 kubíků, ale protože váží jen necelých 900 kilogramů, může se s nabubřelými supersporty směle rovnat.

Přeplňovaný čtyřválec 1 750 z Giulietty Quadrifoglio Verde je tu vyladěný na 240 koní a jeho sílu přenáší na zadní kola dvouspojková automatická převodovka. Když se rozjíždí s pomocí funkce launch control, je na stovce za pět sekund.

Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C

Pro tuto puristicky stavěnou hračku (pro úsporu hmotnosti a zvýšení přesnosti a citlivosti řízení nemá třeba ani posilovač řízení) je důležitá hlavně dietní hmotnost. Čtvrtina dílů je z uhlíkových vláken. Dohromady váží jen 90 kilogramů, a tvoří tak 10 procent hmotnosti auta.

Fotogalerie

Základem je karbonová vanička, ve které sedí posádka. K ní jsou přišroubovány hliníkové rámy nesoucí nápravy a motor. Ten je uložen uprostřed, jak se na čistokrevný sporťák sluší. Samotná vanička, ve které sedí řidič a spolujezdec, váží 65 kilogramů.

Z hliníku je také rám nesoucí střechu a pro odlehčení jej použili také na brzdách. Ušetřili tak dva kilogramy na každém kole. Samotná karoserie je vyrobená ze speciálního kompozitu (laminátu) z polymerových pryskyřic, který je o pětinu lehčí než ocel a dokonce váží méně než hliník.

Blatníky a nárazníky jsou pro změnu z polyuretanu. Okna jsou o desetinu tenčí a o 15 procent lehčí. Pro představu: čelní sklo je jen čtyři milimetry tlusté. 

Celková hmotnost je přesně 895 kilogramů a to dělá z 4C jedno z nejlehčích aut v sériové produkci dneška. Šedesát procent váhy nese zadní náprava.

Italský zázrak vyvolává velká očekávání, ale jeho rozměry zůstávají skromné. Na délku má čtyři metry (méně než Fiat Punto) a rozkročil do dvoumetrové šířky. Na výšku má pouhých 118 centimetrů.

Pro výrobu 4C vybrali z linky na Maserati mladé a zkušené montéry. Jejich průměrný věk je 29 let a průměrná délka praxe pět let. Pracují na 40 stanovištích linky, kde auto ve dvacetiminutovém taktu posunují typická žlutá klepeta zavěšená u stropu.

Výroba Alfy Romeo 4C

Karbonovou vaničku si Alfa sama vyvinula, ale vyrábí ji externí dodavatel Adler Plastic v jihoitalské Kampánii. U Maserati probíhá montáž, rozpracované auto opustí fabriku ještě na lakování a pak probíhá kompletace.

Na 4C je nezvykle vysoký podíl ruční práce. Bez pomoci robotů se lepí čelní sklo i střecha. Ručně se montuje přístrojovka i světla.

Po smontování vyrazí tovární jezdec na 40kilometrovou testovací jízdu po Modeně a okolí, aby zachytil případné mouchy. Na karbonovém monokoku a celém šasi proměřují kontroloři 400 bodů. Ještě před tím, než hotová 4C opustí továrnu, putuje u Maserati do speciální haly, kde inspektoři externí firmy auto překontrolují. Mají na to neomezený čas a spoustu světla, pod kterým studují každý detail.





Nejčtenější

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Další z rubriky

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Kia Proceed
OBRAZEM: Nejparádnější studii autosalonu postavili přímo ve Frankfurtu

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Studie jsou kořením autosalonů, bez nich by to nebylo ono. Designéři se při nich mohou rozmáchnout a popustit uzdu fantazii. Často tak také naznačují, jakým...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.