Trio konceptů Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica (B.A.T.) patří k nejslavnějším konceptům všech dob. Už dlouho všechny putují světem pohromadě.
Ve středu 28. října je celý triptych hlavní hvězdou aukce moderního umění organizované aukční síní Sotheby’s v New Yorku.
„BATy“ vymodelované Francem Scaglionem ve službách karosárny Bertone v letech 1953, 1954 a 1955 patří k nejvýznamnějším kreacím automobilového designu. Sochy na kolech B.A.T. 5, 7 a 9 byly hvězdami autosalonu v Turíně.
TriptychPodle internetové encyklopedie wikipedie Triptych (z řec. τρίπτυχον, trojitý) je označení pro umělecké dílo rozdělené na tři části. Je to typ polyptychu, označení pro díla rozdělená na více částí. Jako triptych byly zhotovovány často oltářní obrazy, kde střední část byla dominantní a instalována napevno, zatímco krajní části byly pohyblivé a případně mohly střední část zakrýt. Řadí se do deskového malířství, prováděného na panely materiálu. |
Aerodynamicky tvarované karoserie posazené na mechanický základ Alfy Romeo 1900 byly od počátku tvořené jako umělecké dílo. Odborníci vyzdvihují radikální designové prvky s nádechem science fiction. Bývají považovány za vůbec nejdůležitější koncepty 20. století.
Sama automobilka do tvorby konceptů nezasahovala, nejblíže byla při návrhu posledního z nich, B.A.T. 9.
Devadesátikoňový čtyřválec spojený s pětistupňovou manuální převodovkou rozjel B.A.T. 5 až za metu dvou set kilometrů v hodině. To byl na svou dobu neskutečný výkon daný hlavně skvělou aerodynamikou. Koeficient Cx = 0,23 je skvělý i na dnešní poměry.
Koncepty na sebe koncepcí navazují tak, jak je Scaglione postupně upravoval a vylepšoval. Takže B.A.T. 7 už měl Cx= 0,19.
U Sotheby’s připomínají, že je to nižší hodnota než u mnoha superaut 21. století. Jenže tehdy se psal rok 1954 a Scaglione a jeho mistři karosáři vše vytvořili bez testování v aerodynamickém tunelu nebo pomocí počítače.
B.A.T 9 je vlastně vrcholem celého procesu tvorby a hledání ideálu. Tento díl triptychu ovšem Scaglione pojal civilněji, chtěl vytvořit funkční gran turismo. Zmenšil ploutve, očistil karoserii od výrazných aerodynamických prvků a dopředu vetkl charakteristickou alfí trojúhelníkovou masku z giulietty.
„Nabízet triptych Alfy Romeo B.A.T pohromadě v aukci je příležitost, která se naskytne jednou za generaci. Tyto tři skutečně velkolepé vozy patří mezi nejznámější a nejdůležitější kusy automobilového designu, jaké kdy byly vyrobeny. Kromě toho nikdy nebyly nabízeny k prodeji najednou, a tak se nabídka tohoto designového triptychu už možná nikdy nebude opakovat. Význam nabídky těchto automobilů nelze podceňovat ani v automobilovém průmyslu, ani ve světě umění, sochařství a designu,“ naparuje se Rob Myers, šéf RM Sotheby’s.
„Alfy Romeo B.A.T. navržené a vytvořené na počátku 50. let ukazují velkou tvůrčí vynalézavost, která charakterizuje poválečnou Itálii a evropskou avantgardu padesátých let minulého století,“ komentuje David Galperin, specialista na moderní umění aukční síně Sotheby’s.
Trojice konceptů nebyla v době, kdy byla aktuální, nikdy vystavena pohromadě. Poprvé se kusy potkaly až roku 1989 na přehlídce automobilové krásy v Pebble Beach pod dohledem samotného Nuccia Bertoneho.
Krátce poté získal celý triptych aktuální majitel. Za posledních třicet let byly vozy k vidění na veřejnosti jen výjimečně při několika málo příležitostech.
U Sotheby’s odhadují, že se slavné trio konceptů prodá za 14 až 20 milionů dolarů, to je skoro půl miliardy korun.