Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vášnivá kráska vyhlíží nápadníka. Vzácná Alfa RZ v českém bazaru

  17:12aktualizováno  17:12
Říkali jí "il Mostro", monstrum. Takové pozdvižení před skoro pětadvaceti lety tato Alfa vyvolala. V jednom pražském bazaru se objevil kousek, kterých je jen málo. A nestojí o moc víc než nový superb s turbodieselem. Alfa Romeo RZ je unikát, žádné alfy nevyrobili méně.

Alfa Romeo RZ | foto: Lukáš Hron, Mobil

Alfa Romeo Sprint Zagato, interně označená ES-30 (Experimental Sportscar 3.0 litres), měla navázat na krásnou a slavnou Alfu Montreal. V době konvenčních usedlých aut své doby šlo o opravdové zjevení, které vyvolalo pořádné pozdvižení. Jedni se do ni zakoukali, druzí říkali, že poškodí značku.

Představili ji na autosalonu v Ženevě v roce 1989 po pouhých 19 měsících vývoje a jedenácti postavených prototypech jako Alfu Romeo SZ.

Tvar plastové karoserie je dílem designérského studia Alfy a Fiatu a pracoval na ní slavný Robert Opron, tvůrce krásných citroënů a renaultů sedmdesátých a osmdesátých let. Auto dostalo "useknutou" záď. To je specialita karosárny Zagato a v učebnicích automobilového designu se tomu říká po italsku "coda tronca". A právě se Zagatem se Alfa domluvila na výrobě v továrně v Terrazzanu na předměstí Milána.

Alfa Romeo RZ

Alfa alfovatá

Je to čistokrevná alfa, stojí na základech legendy osmdesátých let Alfy Romeo 75,  auta s typickým plastovým "okapem" kolem dokola. "Pětasedmdesátka" dodala techniku s pohonem transaxle, to znamená motor vepředu a převodovku u zadních poháněných kol. Podvozek byl zkrácený. Však je RZ hodně malé i na pohled, na délku má 406 centimetrů, což je méně než dnešní Fiat Punto. Hmotnost se i přes snahu nepodařilo srazit o moc. Oproti základnímu sedanu 75 bylo RZ jen o 40 kilogramů lehčí, a vážilo tak 1 260 kg.

Může se hodit

Líbí se Vám Alfa Romeo? Vyberte si ze spousty starších modelů i žhavých novinek na Automodul.cz

Přední lichoběžníkovou nápravu a zadní typu De Dion ladil Giorgio Pianta, tedy pán, který šlechtil podvozky rallyovým týmům Fiatu a Lancie v dobách největší slávy. Podvozek dostal hydraulické nastavování světlé výšky a posílené brzdy. Odpružení vycházelo z okruhové verze 75, namísto torzních tyčí namontovali vinuté pružiny. Přední pirellky mají rozměr 205/55 R16, zadní 225/50 R16. Alfa udávala, že podvozek udrží boční přetížení 1,1 G (někteří naměřili až 1,4 G). To jsou hodnoty srovnatelné s dnešními moderními sportovními vozy.

Pod kapotou zvonivě zpívá třílitrový vidlicový dvanáctiventilový šestiválec Busso z Alfy 75 Quadrifoglio Oro vyšlechtěný na 210 koní a 245 Nm a spřažený s pětistupňovým manuálem. Maximálně má umět SZ/RZ upalovat rychlostí 230 km/h, na stovku se rozjede za 7,5 sekundy.

Ve své době konkurovala supersportům, jak svým charakterem, tak cenou. Vždyť stála dvojnásobek toho, co tehdy vrcholný model, neméně charismatická limuzína Alfa 164. I tak byla kupátka hned rozebraná.

Alfa Romeo RZ

 A právě teď je v Praze k mání černý roadster za 800 tisíc. Podle prodejce má být po prvním majiteli a dovezený z Japonska. Na tachometru má nakroucených necelých 50 tisíc kilometrů. Podle neoficiálního registru Alf SZ/RZ opravdu vlastnil kousek z roku 1992 pán jménem H. Miyazawa. Po dvaceti letech v garáži dnes parkuje u plotu v holešovickém bazaru.

Vzácná

Co se vzhledu týče, tahle alfa rozhodně nezestárla. A ty tři zářící oči v každém světle zopakovala s úspěchem o patnáct let později Alfa 159.

Fotogalerie

V roce 1989 odstartovala výroba kupé SZ. Mělo jich vzniknout tisíc, nakonec postavili za dva roky 1 036 kusů. Všechny oblékly typickou alfáckou rudou barvu a střecha byla černá. Jen pro Andreu Zagata postavili jednu celou černou.

Pamětníci si vzpomenou, že v Česku kdysi parkovalo červené kupé u dealera na pražské Pankráci.

Po prodejním úspěchu se Alfa odhodlala nabídnout i otevřenou verzi. Kupé je určitě hezčí, ale kabrio má také neopakovatelné charisma. Roadster označený jako RZ (Roadster Zagato) se vyráběl v letech 1992-1994. I když vypadá stejně jako kupé, shodných dílů karoserie prý mají jen velmi málo (přední blatníky a víko kufru).

RZ už bylo k mání kromě červené také v černém a žlutém lakování. V plánu bylo vyrobit 350 aut, ale po 252 vyrobených kusech byla na karosárnu Zagato uvalena nucená správa. Poté stihli vyrobit ještě dalších 32 kusů (poslední dva stříbrné a jeden bílý). Celkem jich tedy vzniklo 284, což dělá z RZta alfu, které v sériové výrobě vzniklo vůbec nejméně kusů.

Alfa Romeo RZ

Znovuzrození

Se slavnou sportovní značkou, která v roce oslavila 2010 sto let, to jde dnes od deseti k pěti, ale italové hlásí další plán na záchranu. Tentokrát je konečně takový, že automobiloví labužníci a milovníci italských aut radostně zastřihají ušima.

Budoucnost alfy má být totiž v "zadokolkách". K pohonu zadních kol se značka vrátí po dvaceti letech. Nepočítáme-li chystaný kapesní supersport 4C a uhrančivou Alfu 8C (obě vyráběné u Maserati), byly poslední modely s poháněnou zadní nápravou právě RZ a pak frajerský kabriolet Spider (model 105 a 115, vyráběný v letech 1966-1993).

Budoucnost namalovali značce hezkou. Nové modely Alfetta a Guilia (první velikosti přibližně trojkového BMW, druhá pětkového) mají stát na základech Maserati Quattroporte a Ghibli. Alfa a Maserati se totiž podle nařízení šéfa italského koncernu Fiat Sergia Marchionneho mají sblížit.

A to má dorazit ještě malý roadster, který vznikne ve spolupráci s Mazdou jako dvojče legendární MX-5.

Malé modely (dnes MiTo a Giulietta) mají zůstat u pohonu předních kol, přijít má také pohon 4x4 v podání dokonce dvou modelů SUV.

Nutno dodat, že záchranné práce Fiatu by si zasloužila možná ještě víc Lancia, ale té už asi není pomoci.





Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Další z rubriky

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.