Stelvio znamená řidičskou nirvánu, první SUV Alfy chce být právě takové

  9:30
Stelvio je bájný alpský průsmyk, jedno z těch míst, kde zažijete řidičskou nirvánu. Touto optikou je pojmenování nové Alfy Romeo pro vůbec první SUV v historii této ikonické značky velmi odvážným krokem. Italové ovšem slibují, že i bachraté auto na vysokém podvozku vycvičili jezdit zostra.

Cesta na Stelvio se na dvaceti kilometrech 75krát zakroutí a vyveze řidiče až do výšky 2 758 metrů nad mořem. V jeho serpentinách bojovaly hvězdy motorsportu i cyklistiky. Dnes je ten větrný průsmyk velkou turistickou atrakcí a revírem nadšených řidičů, ale ve válečných letech byl hlavně důležitou dopravní tepnou.

Nové SUV má být podle Alfy hvězdou veleslavného německého okruhu Nürburgring, ale Stelvio si našlo ještě další místo, kde chce kralovat. Italský šampion má ze sebe vyždímat to nejlepší právě ve šplhání do zatáček na pomezí Itálie a Švýcarska.

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio, první SUV ve více než stoleté historii značky, se premiérově ukázalo americkému publiku na autosalonu v Los Angeles. Jen pro upřesnění, není to první první Stelvio na kolech, věhlasná italská značka Moto Guzzi už od roku 2008 nabízí cestovní enduro stejného jména.

Italský útok

SUV jsou hitem aktuálních sezon, který ovšem podle některých hlasů možná brzy vyčpí. Na vlně zájmu se ovšem snaží svézt většina automobilek. Italové po letech odolávání a zdlouhavého vývoje letos představili už druhé SUV s obrovskými ambicemi. Po Maserati Levante mířícím mezi nejvyšší automobilovou smetánku přijíždí Alfa Romeo Stelvio. Obrovsky ambiciózní modely spojuje hned několik věcí: kromě toho, že jde v obou případech o první SUV výjimečných značek s bohatou historií, u nich najdeme technickou provázanost (motory z chovu Ferrari).

Stelvio, postavené na stejné moderní technice jako Alfa Giulia (platformě Giorgio pro pohon zadních nebo všech kol a motorem vpředu podélně), se představuje rovnou v nejostřejší verzi označené čtyřlístkem - italsky „quadrifoglio“. Hliníkový šestiválec biturbo objemu 2,9 litru s výkonem 510 koní (375 kW) a šesti sty kroutícími newtonmetry je stejný jako v nejostřejší Giulii.

Alfa Romeo Stelvio

Benzinový motor vyvinutý ve spolupráci s Ferrari je vybaven systémem odpojování poloviny válců při nízké zátěži. Stojí za připomenutí, že tento systém není pro Alfu nový, před pětatřiceti lety s ním konstruktéři značky experimentovali u čtyřválcových speciálů milánských taxikářů (o Alfettě CEM a vypínání válců čtěte zde).

Pohon potvrzuje, že se alfy jednoznačně vracejí k pohonu zadních kol. Stelvio má jako čistokrevné SUV hnaná všechna kola, ovšem za normálních okolností putuje sto procent výkonu na zadní nápravu. V případě potřeby ovšem umí poslat mezinápravová elektronicky řízená spojka na přední kola až polovinu točivého momentu.

Obratnosti v serpentinách při šplhání na Stelvio, což je mimochodem nejvýše položený italský průsmyk (a druhý nejvyšší evropský), pomůže systém vektorování točivého momentu fungující jako aktivní samosvorný diferenciál. Systém nepřibržďuje jednotlivá kola jako u konkurence, použité řešení trochu připomíná slavný Viscodrive, který tvrdil muziku u výkonných italských aut s předním pohonem v devadesátých letech minulého století. V diferenciálu na zadní nápravě jsou dvě spojky, které svíráním modulují rozdělení točivého momentu na zadní kola.

S motorem Stelvia Quadrifoglio je spojena automatická osmistupňová převodovka od ZF, od stejného dodavatele berou automaty Maserati, BMW nebo Jaguar. Převodovku pro Stelvio odladili tak, že ve sportovním módu zvládne přeřazení za 150 milisekund. Standardem jsou páčky pod volantem umožňující manuální řazení. Manuální převodovka je ale podle neoficiálních informací v plánech pro evropské verze také.

Přední kola jsou zavěšena na dvojitých lichoběžnících, zadní víceprvkové zavěšení označují jako „čtyřapůl-link“. Podvozek dostal elektronicky řízené tlumiče, Stelvio Quadrifoglio pak navrch karbonkeramické kotouče brzd.

Stelvio je 468 centimetrů dlouhé, čímž sice pasuje ke Škodě Kodiaq (ta je jen o centimetr delší), ale konkurenci bude hledat jinde, hlavně v nabídce BMW (X3 a X4) nebo Mercedesu (GLC) či Jaguaru (F-Pace) a Porsche (Macan). Šířka italské novinky je 216 cm se zrcátky a výška 165 cm. Základní ráfky mají průměr osmnáct palců, za příplatek budou až dvacítky.

Centrální mozek Stelvia se jmenuje Chassis Domain Control (CDC) a řídí chování všech elektronicky ovládaných systémů vozu. Koordinuje chování podvozku, motoru, odpružení, brzd, řízení a diferenciálu v zatáčkách.

Ambiciózní řeči o nejsportovnějším SUV světa nemusí být plané. Údaje o zrychlení na stovku pod čtyři sekundy a maximálka přes 280 kilometrů v hodině jsou lákavé.

Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio

Nad čtyřlístkovou verzí se bude publikum rozplývat, v autosalonech však bude zájem hlavně o verzi s turbodieselem 2,2 litru. Špatnou volbou nebude ani verze s dvoulitrovým hlinikovým benzinovým turbočtyřválcem s výkonem 280 koní a 400 newtonmetry. Přímovstřikový motor, který dostává letos na autosalonu v Paříži uvedená Giulia Veloce, je vybaven systémem elektrohydraulického ovládání ventilů MultiAir.

Alfa se i v případě Stelvia zaklíná dokonalým rozložením hmotnosti mezi nápravy. Pomáhá si v tom použitím moderních materiálů. O hliníkových motorech už byla řeč a z tohoto lehkého kovu jsou také ramena náprav, komponenty brzd, panely dveří, blatníky, kapota a víko kufru. Kardan je dokonce z karbonu.

Karbon, spojlery a jedenadvacetipalcová kola přidávají na dramatičnosti verzi Quadrifoglio. Posádku v kabině uvítá Alcantara a kůže prošitá rudou nití.

Designéři z přístrojovky vyklidili většinu ovladačů, prim tu kromě nádherného volantu hraje 8,8palcový displej.

Stelvio vyvinuli v Modeně a vyrábět ho budou v továrně v Cassinu. Start výroby je naplánován ještě na letošek. První kusy dorazí za zákazníky v první polovině příštího roku.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...