Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan postrčil Mitsubishi k pádu, teď s ním chce být světovou jedničkou

  12:00aktualizováno  12:00
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Carlos Ghosn, jeden z nejmocnějších mužů v autoprůmyslu dneška, má jedinečnou šanci být vládcem největšího výrobce aut světa. Jeho aliance Renault-Nissan se stane do konce roku významným podílníkem v japonském Mitsubishi.

Mitsubishi představuje na autosalonu v Paříži koncept, který nemá ambice na výrobu. Jméno GT-PHEV je vlastně šifra, skrývá hříčku i vysvětlení, co je zač. PHEV znamená hybridní pohon (tři elektromotory + čtyřválcový 2,5litrový benziňák), GT neznamená „gran turismo“, jako u velkých kupé, ale „ground tourer“, což odkazuje na schopnost poprat se i s terénem. Auto má umět ujet 120 kilometrů čistě na elektřinu; v hybridním režimu dokonce přes 1200 km. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Ghosn, který je malý vzrůstem, ale velký činy a charismatem, pro magazín Automotive News při příležitosti právě probíhajícího pařížského autosalonu potvrdil, že se chystá na převzetí automobilky oslabené po skandálu s falšováním údajů spotřeby modelů prodávaných na domácím japonském trhu (více čtěte zde).

Nissan koupil za 53 miliard korun 34procentní podíl v Mitsubishi už letos v květnu. Akvizice má být schválena příslušnými úřady do konce letošního roku.

Jestli byla na začátku celé operace jen náhoda, nebo úmysl, ví jen Ghosn a nejvyšší manažeři zúčastněných značek. Na startu všeho totiž bylo letos v dubnu upozornění Nissanu na nesrovnalosti v údajích spotřeby malých modelů Mitsubishi, které se na japonském trhu prodávají pod oběma značkami. Pád automobilky tří diamantů do náruče Ghosnovy aliance tak vlastně odstartoval Nissan.

Fotogalerie

Ghosn chce co nejdříve přesně specifikovat synergická místa partnerství, které má být velmi silné. Nákupem komponent počínaje, přes sdílení platforem, společný vývoj až po přebírání celých technických řešení, například v oblasti plug-in hybridizace. Takto intenzivně sdílí techniku dnes Renault s Nissanem. Nové propojení by mělo začít u Nissanu, který má stejně jako Mitsubishi základnu v Japonsku a značky už si stejně některé modely vypůjčují (kromě malých kei cars třeba i přeznačkované Infiniti M prodávané jako Mitsubishi Proudia, značka infiniti je luxusní odnoží Nissanu). Časem ale Ghosn počítá i s tím, že se do spojení přidá Renault. Speciální plán chce mít Ghosn pro severoamerický trh.

Plány Carlose Ghosna ale tímto nekončí, jeho cílem je Mitsubishi plně zahrnout do své aliance, které vládne už 17 let. Tím by se japonsko-francouzský mamut vyšvihl na pozici největšího výrobce aut na světě před Toyotu a koncern VW.

Mitsubishi za letošní rok nastřádalo ztrátu 7 miliard jenů (1,6 miliardy korun eur), k tomu je třeba připočíst náklady na odškodnění za manipulaci s údaji o spotřebě a ztrátu z následného propadu prodejů, které kvůli aféře musela automobilka v Japonsku na čas zastavit.





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Buerstner Ixeo time it 700 150k...
Buerstner Ixeo time it 700 150k...

r.v. 2016, naj. 52 714 km, diesel
1 359 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.