Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za odmítnutí testu na alkohol hrozí v zahraničí až statisíce pokuty

aktualizováno 
„Neodmítejte testy alkoholu v zahraničí, pokuta může dosáhnout až čtvrt milionu korun a 3 roky vězení,“ varuje prezident Ústředního automotoklubu Oldřich Vaníček. Stejně jako v Česku musí v zahraničí na výzvu policisty řidič projít testem na alkohol.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Pokud v Česku řidič odmítne dechovou zkoušku či lékařské vyšetření, hrozí mu pokuta od 25 do 50 tisíc korun a zákaz řízení od 1 až 2 let. Dechová zkouška je dostatečným důkazem pro správní i trestní řízení a není proto nutné konat lékařské vyšetření. Jestliže se řidič v Česku odmítne podrobit dechové zkoušce, dopouští se přestupku. V případě pozitivní dechové zkoušky může být řidič vyzván k lékařskému vyšetření spojenému s odběrem krve nebo moči.

Podobně to mají nastavené i v dalších zemích, pokuty tam jsou často ještě vyšší než v Česku. „Na to je třeba pamatovat, pokuta za odmítnutí testu totiž dosahuje v nejhorším případě pokuty až 10 000 eur (přes 260 tisíc korun - pozn. red.) nebo za to hrozí v jiné zemi až tříleté vězení,“ varuje Vaníček.

Limity v Evropě

Belgie: 0,5 ‰

Bulharsko: 0,5 ‰

Dánsko: 0,5 ‰

Francie: 0,5 ‰

Finsko: 0,5 ‰

Chorvatsko: 0,5 ‰

Itálie: 0,5 ‰

Maďarsko: 0,0 ‰

Německo: 0,5 ‰

Nizozemsko: 0,5 ‰

Norsko: 0,2 ‰

Polsko: 0,2 ‰

Portugalsko: 0,5 ‰

Rakousko: 0,5 ‰

Rumunsko: 0,0 ‰

Rusko: 0,0 ‰

Řecko: auto 0,5 ‰

Slovensko: 0,0 ‰

Slovinsko: 0,5 ‰

Španělsko: 0,5 ‰

Švédsko: 0,2 ‰

Švýcarsko: 0,5 ‰

Ukrajina: 0,0 ‰

Velká Británie: 0,8 ‰

V některých státech je snížená hranice pro mladší řidiče.

V Rakousku, jsou ti, kdo odmítnou kontrolu alkoholu policií automaticky posuzováni jako by měli v krvi 1,6 promile. Za to hrozí hrozí pokuta ve výši 1 600 až 5 900 eur (42 až 155 tisíc korun) plus zákaz řízení na dobu nejméně šesti měsíců.

V Itálii je to 1 500 až 6 000 eur (40 - 157 tisíc korun), anebo tří až dvanácti měsíců odnětí svobody. Ve Francii je pokuta až 4 500 eur (118 tisíc korun) anebo odnětí svobody až na dva roky.

Odmítnout dechovou zkoušku je v Nizozemí považováno za trestný čin. „To platí i v případě, že není známo, zda řidič vlastně požil alkohol. Jinak řečeno, řidič je tak vždy povinen podrobit se zkoušce alkoholu v dechu. Výjimkou je situace, kdy je lékařským potvrzením doloženo, že by to mohlo dotyčnému způsobit zdravotní problémy. V takovém případě následuje krevní test. A jestliže přesto všechno následuje odmítnutí, pokuta dosáhne 1000 eur a doprovází ho zákaz řízení po dobu devíti měsíců,“ popisuje Vaníček.

„Maření opatření k určení řidičovy nekompetentnosti,“ tak označují situaci, kdy se řidič odmítá podrobit kontrole na alkohol v krvi ve Švýcarsku. „Trestá se to pokutou nebo dokonce odnětím svobody až na tři roky. Pokuta je v tomto případě závislá na příjmu dané osoby a podle ní se stanoví její výše. Může tudíž v přepočtu dosahovat i desítky tisíc korun,“ varuje Neměcký autoklub ADAC. V Lucembursku je při odmítnutí vyměřena pokuta od 500 až do 10 000 eur (13 - 262 tisíc korun). „Výši stanoví policie podle závažnosti řidičova chování, jízdy a podobně,“ doplňuje ADAC.

„Ve Švédsku řidiči, kteří odmítají dechovou zkoušku na alkohol, mohou být přinuceni policií k odběru vzorku krve. Za takové jednání zároveň hrozí vzetí do vazby,“ uzavírá prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.