Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alkoholová kalkulačka: Můžete už za volant?

aktualizováno 
Vánoční oslavy jsou v plném proudu, není tedy úplně jisté, že následky včerejšího večera úplně pominuly. Spočítat si, za jak dlouho můžete za volant vám pomůže ALKULAČKA. Zadejte několik základních údajů, vzpomeňte si, co všechno jste předchozí večer vypili a spočítejte si, jak odbourává vaše tělo alkohol.
Muž za 1 hodinu odbourá 0,1 gramu alkoholu na 1 kg váhy, žena za stejnou dobu 0,085 gramu alkoholu na 1 kilogram

Muž za 1 hodinu odbourá 0,1 gramu alkoholu na 1 kg váhy, žena za stejnou dobu 0,085 gramu alkoholu na 1 kilogram | foto: Profimedia.cz

Kdy za volant?
Na otázku "Za jak dlouho po večírku mohu řídit?“ není jednoduchá odpověď, a to z řady důvodů. Jinak tráví a vylučují alkohol muži a jinak ženy. Ty totiž mají větší podíl tuku - stejně jako například senioři - a hůře vyvinutý odbourávací mechanismus.

U starších lidí je ještě problém v tom, že užívají mnoho léků, které v kombinaci s vypitým pivem nebo vínem mohou výrazně ovlivnit jejich chování při jízdě.

Podle Karla Mareše, vedoucího Gastroenterologického centra Nemocnice Na Homolce, zdatní pijáci, tedy ti, kdo pijí často a ve velkém množství, odbourávají alkohol rychleji než ti, kdo pijí příležitostně.

Také záleží na tom, jestli se pije na prázdný žaludek, nebo po sytém obědě, protože alkohol zkonzumovaný nalačno začne působit rychleji.

Hmotnost - důležitý faktor
Kromě pohlaví, zdravotního stavu a užívaných léků by se také nemělo zapomínat na hmotnost osoby, pro bližší představu uvádíme příklad dvou mužů, kteří shodně vypili pět velkých desetistupňových piv.

Zatímco stodvacetikilový muž je orientačně odbourá za přibližně šest hodin, sedmdesátikilový muž bude na stejnou dávku alkoholu potřebovat více než devět hodin.

Rychlost odbourávání lze hrubě vypočítat takto: muž za 1 hodinu odbourá 0,1 gramu vypitého alkoholu na 1 kilogram své váhy, žena za stejnou dobu 0,085 gramu alkoholu na 1 kilogram své váhy.

Je ovšem nutné dodat, že výpočet je jen přibližný. Vždy je směrodatná povaha metabolismu toho kterého člověka nebo také to, jestli není třeba zrovna nemocný. Především jaterní onemocnění při zpracování alkoholu danou osobu handicapují.

"Na oslabeného jedince může alkohol nebo léky působit daleko víc, protože jim méně odolává a je také méně schopen se soustředit, ale i to je individuální,“ říká Ivan Douda, jeden ze zakladatelů společnosti Drop In, která se drogové problematice věnuje přes patnáct let.

Bublinky a bylinky
Rychlost vstřebávání alkoholu, se kterou souvisí i jeho následné odbourání a vyloučení, se odvíjí i od druhu nápoje.

"Kysličník uhličitý urychluje vstřebávání tím, že na stěně žaludku vyvolává rozšíření cév,“ vysvětluje lékařka Drahoslava Krhounková z Mostu.

A podobně jako šampaňské nebo míchané drinky s minerálkou se rychleji vstřebávají lihoviny s aromatickými látkami a hořčinami, tedy převážně bylinné likéry.

A co vstřebávání zpomalí? "Alkohol ze sladových a silně oslazených nápojů se oproti čistým nápojům stejné koncentrace vstřebává pomaleji, protože cukry tento proces zpomalují,“ říká Krhounková.

A dokonce má vliv i teplota nápoje. "Teplota vyšší než 18 °C působí na resorpci příznivě, zatímco teplota nižší než 8 °C ho zpomaluje,“ dodává Drahoslava Krhounková.

Autor:




Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.