Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízda po flámu: jistotu nezaručí ani drahé alkoholtestery

aktualizováno 
Otázka, kdy si po panáku nebo pivu můžete sednout za volant, je aktuální snad stále. Švýcarský autoklub TCS proto vyzkoušel 10 alkoholtesterů. Od jednorázových trubiček až po drahé elektronické přístroje za více než 10 tisíc korun.
I dražší alkoholtestery mohou zradit, ukázal test. Ilustrační foto

I dražší alkoholtestery mohou zradit, ukázal test. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

Testu se kromě deseti alkoholtesterů zúčastnilo také devět lidí: čtyři ženy a pět mužů. U každého z nich bylo podle pohlaví a váhy určeno množství alkoholu, které musí vypít pro to, aby měli v krvi přibližně 0,25 mg etanolu na litr, což odpovídá 0,5 promile - tedy zákonem stanovenému limitu ve Švýcarsku.

U všech byla poté provedena dechová zkouška za pomocí testovaných přístrojů a následně ještě odběr krve pro stanovení skutečného množství alkoholu v krvi. Test byl následně ještě zopakován tak, aby měli testující více než půl promile.

Test elektronických alkoholtesterů

Test elektronických alkoholtesterů

Výsledky nejsou zrovna potěšující. Z deseti přístrojů dokázaly jen čtyři měřit množství alkoholi v krvi s takovou přesností, aby si vysloužily „uspokojivé“ hodnocení, dva byly „dostatečné“ a čtyři „nedostatečné“.

Trubičky českým řidičům postačí

V případě jednorázových trubiček a jim podobných testerů, které pracují na čistě chemickém principu, se nikdy nedočkáte přesné hodnoty. Podle zabarvení krystalů ale snadno poznáte, jestli v sobě alkohol máte, nebo ne. V Česku, kde je zákonem dovoleno rovných nula promile, to samozřejmě nepředstavuje žádný problém. Jednorázové trubičky proto plně vyhoví.

Vzhledem k možnosti opakovaného použití však většina zákazníků i u nás uvažuje spíše o elektronickém měřidle. Některá z nich už dnes spoléhají na spolupráci s mobilním telefonem a nemají ani displej. Výsledek uvidíte ve speciální aplikaci na obrazovce smartphonu.

Test chemických alkoholtesterů

Test chemických alkoholtesterů

Pokud uvažujete o elektronickém „měřáku“, vyplatí se pořádně vybírat. Hodnoty naměřené přístroji v testu a následně zjištěné při odběru krve totiž byly často velice odlišné a správné výsledky negarantuje ani cena. Což se dá snadno ukázat na jen „dostatečném“ přístroji Dräger 3000 za 10 659 korun, který byl v testu nejdražší. S ohledem na poměr ceny a přesnosti vychází z testu nejlépe přístroj ACE AFM-5 za 3090 korun.

I v případě těch nejpřesnějších elektronických testerů by ale mělo platit, že za volant smíte usednout jen tehdy, když se na displeji ukáže 0,00 promile.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.