Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alkokára: jízda pohledem opilce

  12:00aktualizováno  12:00
Pět, deset metrů jízdy a plastové kuželky podél dráhy létají vzduchem. Na výstavě Mobil salon na českobudějovickém výstavišti předvedla organizace TOP-25 koutek simulátorů opilosti řidičů.

Opilá motokára | foto: Ladislav NěmecMF DNES

Na první pohled je to běžné osobní auto Toyota Corolla Verso s automatickým řazením. Na plátně před řidičem se promítá dráha, počítač nasimuluje nenadálé překážky.

Zeď přes silnici, dítě, náklaďák vyrazí nečekaně zprava.
Rychlost osmdesát kilometrů, při první překážce dupnu na brzdu.

Simulátor jízdy v opilosti

Rychlost reakce je 0,88 sekundy, auto zastavuje po 55 metrech. Simulace pro 0,5 promile alkoholu v krvi přepočítá dráhu pro zastavení na více než osmdesát metrů. To může být osudný rozdíl.

Jízda jako na ledě
Mnohem lepší je ale "alkokára", tedy motokára dálkově ovládaná a zkreslující reakce řidiče. Jede se po třicetimetrovém okruhu, dráha má šířku dva metry. "První kolo bude bez ovlivnění," vysvětluje Jan Knockaert z TOP-25, která vznikla v Bruselu.

Kromě volantu funguje brzda a plyn. Nasazuji přilbu a zapínám pásy. První desítky metrů jen zkouším citlivost stroje, projíždím mezi kuželkami hladce. Pak někdo zmáčkne dálkové ovládání a rázem si připadám jako na pouťovém autíčku, u kterého se protáčí kola.

Chvílemi jízda připomíná smyky na zledovatělé silnici, motokára má zpožděné reakce, které nejde dopředu odhadnout. Nevím, zda se soustředit na volant, nebo na brzdu. Jízda končí celkem úspěšně mezi patníky.

Můj nástupce je razantnější. Prchá před ním nakonec obsluha simulátoru i několik dívek od českobudějovického Červeného kříže.

Zkuste jízdu v Alkokáře
8. a 10.4. 2008 bude Alkokára k vidění u malšovického sportovního stadionu v Hradci Králové, 11. a 12.4. se vrací do Prahy na PVA Letňany a poslední prezentaci má 16. a 17. 4.08 v Brně před obchodním centrem Galerie Vaňkovka.

Kolečko pro opilce končím u stánku s brýlemi "alkovision" - zase simulátor alkoholu v žilách. Jsou nastavené na 0,7 až 2 promile. Vidím své nohy vybočené do strany.

"Nedívejte se na zem, ale dopředu," nabádá mě zkušeně pořadatel a nutí mě projít desetimetrový slalom mezi kuželkami.

Podle nastavení odpovídají brýle pěti vypitým dvanáctistupňovým pivům, ale svět vidím jako po litru rumu. Prošlapu se napříč dráhou a mám radost z toho, že jsem sebou nepraštil o tvrdou zem.

Stánek TOP-25 ve spolupráci s firmou Toyota varuje po celé Unii řidiče před opilstvím.

Opilá motokára

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.