Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S vodkou mají ruští řidiči utrum. Policie bude měřit alkohol na dálku za jízdy

  10:00aktualizováno  10:00
Jedete po dálnici 120 km/h a najednou vás zastaví policisté. Vědí, že u vás v autě někdo pil alkohol. Zbývá jen určit, jestli jste to byl vy. Podobný případ může být v Rusku skutečností už za pár měsíců.
Speciální měřidlo umí najít i velmi malé koncentrace alkoholu v dechu

Speciální měřidlo umí najít i velmi malé koncentrace alkoholu v dechu | foto: SXC.hu

Alkohol u řidičů je noční můrou policistů celého světa. Opilý řidič sice může udržet auto na silnici, ale jeho reakce jsou pomalé, schopnost předpovídat téměř nulová. Hladina alkoholu u chybujících řidičů přitom bývá poměrně vysoká. U dvou třetin nehod spáchaných v ČR pod vlivem alkoholu je hranice naměřeného alkoholu v krvi větší než jedno promile.

Foukání do alkotesteru je už skoro standardem při policejních kontrolách. V Rusku by se ale velice brzy mohl objevit přístroj, který policistům pomůže vytipovat opilé řidiče už při jízdě. Takzvaný alkolaser totiž měří alkohol na dálku a stačí mu k tomu jenom půl vteřiny.

Spektroskopie

Atom nebo molekula mohou záření pohltit (absorpce), nebo může naopak uvolnit energii ve formě záření (emise), nebo může záření pohltit a po čase jej opět emitovat (fluorescence a fosforescence). Základní fyzikální vlastností látek je, že se jedná o záření určitých specifických vlnových délek. Absorbované nebo emitované spektrum není spojité, ale skládá se z mnoha linií (čar nebo pásů), které jsou specifické pro každou látku. Neexistují dvě chemicky odlišné látky mající stejné absorpční nebo emisní spektrum.

 

Zdroj: wikipedia.org

Oficiální název alkolaseru zní Trafistar SR590 a ruská firma Laser Systems zatím policistům předvedla dva typy. Stacionární a mobilní, který připomíná dalekohled. Přistroj využívá principu spektroskopie, kdy se světlo dopadající na specifický druh molekuly rozptýlí daným způsobem. Posun pohlceném spektru záření se liší v závislosti na typu zasažených molekul a dokáže tak odhalit přítomnost určité látky.

Zjednodušeně tedy připomíná svým fungováním infrakameru, která barevně odlišuje různé teploty. V tomto případě se rozdílně projeví alkoholové výpary.

Člověk, který má v krvi obsah alkoholu větší než 0,1 promile, totiž za 30 minut nadýchá v autě s uzavřenými okny tolik výparů alkoholu, že jsou jich víc než 3 částice na milion, což je rozlišovací práh přístroje. Podle výrobce má přístroj zatím dosah 20 metrů a může zaměřit i automobily v rychlosti vyšší než 120 km/h. K naměření alkoholu mu stačí, aby řidič vypil malé pivo nebo malý panák alkoholu a nezmýlí se ani v případě, že je ve vozidle jiný možný zdroj etanolu.

Obtížné dokazování

Pokud se přístroj dostane do rukou policistů, pravděpodobně vzroste množství zastavených aut. Alkolaser totiž nedokáže identifikovat zdroj alkoholových výparů. Neumí tak rozlišit mezi opilým řidičem a spolucestujícím, kterého vezete například z diskotéky.

Podle Jaroslava Zikmunda, odborníka z Ústavu soudního lékařství ve Fakultní nemocnici v Praze na Bulovce, alkolaser problém s opilými řidiči nevyřeší. "Těch falešných zastavení bude spousta. Kromě opilých spolucestujících jde obecně o problém určení hladiny alkoholu ve vzduchu, ne v krvi."

Soudního znalce v oboru toxikologie napadlo hned několik důvodů, proč by se přístroj mohl mýlit. "I obyčejný čistič oken má v sobě určité procentu alkoholu. Takový pomocník policii velkou službu neprokáže."

Výrobce zatím ani nepopsal případ, kdy je v autě naplno puštěná ventilace. I přes tyto limity výrobce předvedl alkolaser na několika světových výstavách a ruská policie má prý zájem na jeho dalším vývoji. Podle ministra vnitra by mohl u policie vypomáhat dokonce už od roku 2012.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.