Jsem pro nulovou toleranci alkoholu za volantem, řekl expert BESIPu

aktualizováno  12:40
Osobní alkoholtestery jsou na nic. Nula na displeji totiž vůbec nic neznamená, jak zjistil velký test. Jeho výsledky komentoval šéf BESIPu Martin Farář v diskuzním pořadu Rozstřel. Mluvil i o bezpečnosti na silnicích o nadcházejících Velikonocích a o tom, jací jsou Češi řidiči.

„Podle statistik, se pět procent nehod stane pod vlivem alkoholu, o Velikonocích je to ovšem dvojnásobek a o velikonočním pondělí je to dokonce trojnásobek,“ uvedl v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz Martin Farář, dodává ovšem, že Češi v tom nejsou sami, je to celosvětiový trend.

Šéf Besipu Martin Farář hostem diskusního pořadu Rozstřel.

Šéf Besipu Martin Farář

„Jsem za nulovou toleranci rád. Je jednoznačně dokázané, že od 0,2 promile je ovlivněno chování řidiče,“ říká Farář, to je zhruba jedno pivo.

„Ve srovnání s okolním světem zemře v silničním provozu v ČR nejméně lidí v souvislosti s alkoholem. Ostatní by se v tomto mohli učit od nás,“ dodává.

Test domácích alkotesterů ukázal, že se jim nedá věřit

Chcete si pořídit budík, abyste včas vstávali do práce. Jenže v návodu se dočtete, že se může opozdit či zrychlit. Klidně až o dvě hodiny. Pokud vás to neodradí a budík přesto koupíte, můžete po zazvonění zjistit, že vůbec není ráno. Jednou je skoro poledne, jindy ještě noc. Jak ukázal test MF DNES ve spolupráci s BESIPem, s osobními alkohol testery je to úplně stejné.

Fotogalerie

Řada lidí si přitom jejich prostřednictvím ověřuje, jestli mohou po velikonoční koledě či večírku sednout za volant. Dávají tím v sázku to, že mohou snadno dostat pokutu, přijít o řidičský průkaz nebo dokonce o život.

Už v manuálu výrobci přiznávají, že výsledky jsou jen orientační. V jednom z nich se dokonce dočtete, že „zařízení není bezchybné“. Takové konstatování zákazníka jistě povzbudí. Jak moc se tedy liší realita od naměřených hodnot? A jak velké chyby lze ještě schovat pod výraz „orientační výsledek“?

Redakce nechala prověřit přístroje ve zkušebně společnosti QTest v Novém Bydžově, která se věnuje kalibraci a servisu alkohol testerů. Následovala zkouška v praxi: deset dobrovolníků za pečlivě kontrolovaných podmínek a pod dohledem zdravotníků pilo v pravidelných intervalech vždy půl decilitru vodky.

V přesně daný okamžik se každý nechal změřit profesionálním přístrojem Dräger, který využívá Policie ČR, a hned vzápětí tuctem alkohol testerů. Navíc všichni dobrovolníci podstoupili rovněž krevní odběr.

Ze zkušebny a toxikologické laboratoře Všeobecné fakultní nemocnice v Praze poté vzešla obří matice čísel, z nichž vykrystalizovaly konečné výsledky (zde).

INFOGRAFIKA

Test alkotesterů

Kompletní výsledky ZDE

Ty prokázaly, že stoprocentně přesný alkohol tester nenajdete ani mezi obyčejnými kousky za pár stovek, ani přístroji s luxusní výbavou, ani takovými, jež jsou propojeny s tablety či chytrými telefony. Jde spíš o to, jak velkou chybu měření jste ochotni tolerovat. Vítězům se odchylky počítají v jednotkách procent, jiné přístroje sice měří „podle plotu“, ale aspoň množství alkoholu nadhodnocují.

Ty, které skončily jako poslední, ovšem v testu MF DNES ukazovaly podstatně nižší hladinu, než zjistila laboratoř i profesionální měřič, a to až o desítky procent. Stojí za pozornost, že ve zkušebně si žádné zařízení nevedlo tak špatně jako při redakčním testu. To přičítáme především nadprůměrné zátěži přístrojů během praktické zkoušky.

Všechny přístroje nicméně měly stejné podmínky a redakce při testu dodržela všechny náležitosti, které výrobci v návodech k použití vyžadují.

Pokud o nákupu domácího testeru uvažujete, hledejte spíše přístroj s náústkem, k senzoru pronikne dostatek vzduchu přímo z plic, nikoliv z okolního prostředí, úst či dýchací trubice, a měření tedy bude přesnější. Preferujte rovněž tester, který má elektrochemické čidlo. „Starší polovodičové senzory totiž reagují na celé spektrum látek, které se mohou vyskytovat v dechu, ale speciální elektrochemické čidlo si dokáže poradit například s přítomností oxidu uhelnatého u kuřáků nebo s acetonem u diabetiků,“ vysvětluje Zdeněk Vafek ze společnosti Dräger.

Šéf Besipu Martin Farář v pořadu Rozstřel předvedl dechové měření hladiny...
Šéf Besipu Martin Farář v pořadu Rozstřel předvedl dechové měření hladiny...
Šéf Besipu Martin Farář v pořadu Rozstřel předvedl dechové měření hladiny...

Šéf BESIPu Martin Farář testuje alkotester

Pochopitelně to zároveň znamená vyšší cenu. „Test ukázal, že spolehlivější jsou testery, které se pohybují v řádech tisíců korun. Ideální by samozřejmě bylo pořídit si profesionální přístroj,“ konstatuje šéf BESIP Martin Farář. Jenže to už mluvíme o desítkách tisíc.

Základní podmínkou spolehlivé funkce každého alkotesteru je totiž pravidelná kalibrace, tedy profesionální kontrola. „Většinou je doporučený interval šest měsíců, což platí také pro přístroje, které jsou používány málo nebo vůbec,“ vysvětluje šéf společnosti QTest Miloš Hušek.

Jestliže uvažujete o nákupu alkohol testeru jen kvůli jedné kontrole na Velikonoce a druhé na Silvestra, raději si pořiďte obyčejné detekční balonky za dvě stovky. Bude to výrazně levnější a praktičtější. Ve srovnání s digitálními testery nevycházejí nijak zle, z deseti pokusů jich šest bylo přesných. Metoda je však náročná na barvocit, je potřeba rozlišit několik odstínů růžové (hladiny do 0,2; 0,5; 0,8 a 1,2 ‰).

Celý záznam Rozstřelu s Martinem Farářem:

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Najdete na iDNES.cz