BMW Alpina B3 S BI-TURBO

BMW Alpina B3 S BI-TURBO | foto: BMW Alpina

Alpina, automobilka, která dělá z BMW lepší auta, než jsou BMW

  • 169
Tady jsou na slovo tuning alergičtí. "Nejsme žádní tuneři, jsme automobilka. Vyrábíme auta na základě modelů BMW," čertí se. Je to trochu hra se slovíčky. Ale když si BMW v podání Alpiny koupíte, máte jistotu, že to bude něco výjimečného. Automobilka, kterou znají jen fanatici do BMW, uvádí v Česku nový model.

Když Burkard Bovensiepen v roce 1965 v Buchloe svou firmu na přestavby vozů zakládal, bylo předem jasné, že se bude specializovat na BMW. Alpina původně vyráběla psací stroje, Bovensiepen jako milovník aut a závodník ale chtěl vůz podle svého gusta. Nejprve vyráběl doplňky, pak bavoráky upravoval a nakonec se v roce 1971 rozhodl, že je bude vyrábět sám. A líp.

Dnes má Alpina status automobilky a žije v zajímavé symbióze s velkou mnichovskou značkou. I když Auta z Buchloe vypadají jako BMW a prvotní montáž na linkách BMW s ostatními probíhá, jsou alpiny o dost jiné. Až 40 procent dílů je odlišných. Na druhou stranu, když se vám alpina pokazí, stačí zamířit do jakéhokoliv servisu BMW.

Že to nejsou jen obyčejné přestavěné "bavoráky", dokazuje i originální rodné číslo, které každá alpina dostává. Jen budete muset policistům při kontrolách vysvětlovat, proč je původní VIN (jedinečné identifikační číslo, které auto dostává ve výrobě) od BMW přeškrtnutý a místo něj má auto jiný, automobilky BMW Alpina.

BMW Alpina B7 BI-TURBO

Alpiny poznáte podle originálních pruhů na boku, znalci je ale poznají na první svezení. Jsou neskutečně rychlé, vycizelované a zároveň dokonale pohodlné, pohodlnější než obyčejné BMW. Další poznávací znak? Třeba modré podsvícení přístrojů namísto tradičního bavoráckého oranžového. A budíky v kapličce pod volantem mají také modrý podklad.

Alpina, to je jedna velká rodina, dvě stovky zaměstnanců jsou věrni firmě a stejně věrné mají i zákazníky. "Kdo jednou začne jezdit alpinou, už ji za nic jiného nevymění," říká Pavel Baštář, ředitel zastoupení BMW Alpina v České republice. "Alpina je pro běžné řidiče, kteří hodně jezdí, chtějí nekompromisní rychlé auto, ale zároveň se nechtějí vzdát pohodlí," vysvětluje. Průměrný německý majitel prý najede ročně 45 tisíc kilometrů. Pro znalce: alpina je skoro stejně rychlá, někdy i rychlejší než emkový model od BMW, je ale pohodlnější. V případě modelů řady 3 už třeba jen proto, že nemá hodně tvrdé pneumatiky typu run-flat, které sice umožní dojet v případě defektu, ale ubírají pohodlí.

Na alpinu se čeká asi 4 až 5 měsíců. Montáž probíhá velmi specificky. Nejprve putují specifické díly, které Alpina vyrábí, do továrny BMW, tam jimi nahradí u daného kusu sériové komponenty a vyrobí auto. Od objednávky do doby, než auto vyjede z linky, to trvá asi 3 až 4 měsíce. Pak si auto odvezou do továrny Alpiny a měsíc na něm pracují. Vyndají třeba sedačky a přečalouní je podle přání zákazníka. Čalounická dílna umí splnit doslova cokoliv, třeba potáhnout kůží úplně všechno v interiéru, včetně knoflíků stahování oken. Rozhodně se nevyrábí na sklad, co kus, to jedinečný originál.

U Alpiny také neexistuje, že byste nesehnali nějaký náhradní díl. Na jakékoliv i sebestarší auto z celé historie značky vám ho vyrobí, nebo vytáhnou ze skladu.

Vývoj alpiny probíhá podobně jako v běžných automobilkách, než auto představí, trvá to asi dva roky. Vše se musí odladit a následně i zhomologovat.

BMW Alpina B5 BI-TURBO

"Alpina je sofistikovanější než BMW," říká Jiří Jírovec, generální ředitel a spolumajitel společnosti Invelt, která v Česku BMW Alpina zastupuje. "Je to takové BMW plus."

V Buchloe ale jenom nepřebírají nápady od BMW. "Funguje oboustranná spolupráce," vysvětluje Pavel Baštář. Například osmiválec 4,6 iS, který dostávala předchozí generace BMW X5 byl produktem Alpiny, stejně tak automat pro unikátní roadster Z8.

V Česku má teď premiéru BMW Alpina B3 S Bi-Turbo, které vychází z trojkové řady mnichovské automobilky. Řadový šestiválec přeplňují dvě turba, oproti obyčejné verzi 335i má skoro o sto koní vyšší výkon, specificky nastavený podvozek s jinými pružinami. Čtyřsetkoňové auto jede až třístovkou a z nuly na stovku se rozjede za 4,7 sekundy. K mání je ve čtyřech karosářských verzích i s pohonem všech kol. Základní cena je 1,6 milionu.

Vůbec nejlevnější alpinou je model D3. Dá se pořídit už pod milion (přesně 962 500 Kč). Označení napovídá, že ji pohání turbodiesel. Dvoulitrový čtyřválec vyladili na 214 koní. Z nuly na stovku auto vystřelí za 6,9 sekundy a normovaná spotřeba je 5,4 litru na sto kilometrů. Právě naftový model před lety přivedl Alpině, která dnes ročně vyrobí kolem 1500 aut, 40 procent nových zákazníků. V nabídce jsou ještě další dva modely vycházející z klasických modelů BMW. Větší nese označení B5 (základem je BMW řady 5) a největší vycházející ze sedmičkové řady je B7 za 3,145 milionu (k mání i v prodloužené verzi long a s pohonem všech kol). Oba modely mají sice o dost víc kilo než B3, pod kapotami ale mají přeplňované osmiválce, takže stejně jako ona zvládají sprint z nuly na sto za 4,7 sekundy.

BMW Alpina D3 BI-TURBO

Nejlevnější alpina: D3 BI-TURBO sedan stojí pod milion

"Ročně počítáme s prodejem asi 10 aut," říká Baštář. Od roku 2008, kdy jsou alpiny v Česku k mání, se prodalo 15 aut. Průměrně jsou oproti obyčejným BMW asi o 15-20 procent dražší. Základní verze jsou ale vybavenější a třeba s modelem Alpina B3 výkonově srovnatelné BMW M3 je o tři sta tisíc dražší.

České zastoupení, které teď znovu obnovuje činnost, je ve střední Evropě unikát. Distribuční síť je velmi řídká. Prodejnu nemá Alpina v Rakousku, Slovensku nebo Polsku. A chybí třeba i ve Španělsku. A mimochodem, v Česku stále vyhlížejí první zákaznici, která si jejich auto koupí. Hledají "alpinistku".