Poklady českých garáží: neodolatelně hranatou alpinku postavili znovu

  10:44
Francouzské sporťáky budou zase vozit na čumáku značku Renaultu. Znovuzrození divize Alpine je už potvrzené. Má na co navazovat. Dravá kupátka byla známá i v Česku, ve sbírce renaultího nadšence je i známý model A310. Prohlédněte si ho objektivem fotografa iDNES.cz.
Alpine A310 V6

Alpine A310 V6 | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Alpine A310 je tak trochu nešťastný model. Měla nahradit veleslavnou modrou Alpinku A110. Prodeje vylepšil „restart“ v polovině životního cyklu, při kterém dostala namísto čtyřválce z Renaultu 16 velký šestiválec PRV, který známe kromě velkých renaultů třeba z peugeotů a volv. Na slávu předchůdkyně ale nedosáhla.

Kupé s motorem vzadu ukrytým v laminátové karoserii připevněné na trubkovém prostorovém rámu představili na ženevském autosalonu v roce 1971, ve výrobě vydrželo i díky nestárnoucím tvarům, které jsou dílem slavného designéra Roberta Oprona, až do roku 1984 a dodnes mu to sluší.

Alpine A310 V6

Slabšího a staršího provedení vyráběného v letech 1971 - 1976 s benzinovou 1,6 o výkonu 93 kW se vyrobilo jen 2 340 kusů. I tak uměla podat výkony hodné sporťáku své doby, maximálku má 210 km/h.

Kousek na snímcích je z roku 1978, jde tedy o provedení z éry po „restartu“ modelu z roku 1976 na autosalonu v Paříži (na vylepšeních se začalo pracovat s převzetím značky Renaultem v roce 1973), kdy dostal šestiválec 2 664 ccm s výkonem 110 kW/150 koní. Šestiválec má maximálku o deset kilometrů v hodině vyšší oproti čtyřválci. Ve své době tak uměl konkurovat třeba i Porschi 911, které má stejnou koncepci.

Postavili ji znovu

„Vůz jsem zakoupil od českého majitele v dezolátním stavu, měl poškozenou karoserii a čalounění, zkorodovaný rám podvozku, některé komponenty chyběly, popisuje svého krasavce Miroslav Kout.

Alpine A310 V6

Renovace trvala sedm let, auto postavil v podstatě znovu. „Vůz byl kompletně rozebrán, z laminátové karoserie jsme vyřezali nosný rám, vyrobili úplně nový, který jsme ochránili komaxitem a lakováním, vlepili zpátky do karoserie.“

Auto má originální úpravu německé firmy Fleischman, to znamená perleťový lak, originální kola, spojlery, rozšířené blatníky a prahy. Úplně nové je vnitřní čalounění vyvedené v barvách francouzské trikolory.

„Mechanické skupiny, motor, převodovka, nápravy, světla, elektroinstalace jsou po kompletní repasi, většinou z nových součástek, které se dají objednat v Německu a Francii,“ popisuje legenda mezi českými renaulťáky a majitel dealerství francouzské značky Miroslav Kout. Nové jsou samozřejmě i brzdy a pneumatiky. Po obnově má bílý krasavec najeto asi tři tisíce kilometrů. Perličkou je řízení, které si konstruktéři Alpine pro A310 údajně vypůjčili od Peugeotu 504.

„Celkem bylo vyrobeno 9 276 kusů tohoto typu, v současné době se jeho cena podle odhadce pohybuje někde na částce 658 tisíc korun,“ dodává Miroslav Kout.

Ruční práce

Alpine A310 je podle provedení dlouhé 4 180 - 4 250 mm, šířka je 1 650 mm, výška 1 150 a rozvor 2 270 mm. Díky laminátové karoserii má muší váhu, čtyř i šestiválcové provedení se s hmotností pohybují kolem tuny.

Moderní krasavec vyráběný v Dieppe už nebyl tak milovaný jako předchůdce. V očích publika byl méně sportovní, čekaly se možná i lepší výkony. Za třináct let jich nakonec vyrobili přes jedenáct a půl tisíce. To je na malovýrobce, který auta vyráběl z velké části ručně, velmi dobrý výkon, celá stavba jednoho kusu prý trvala 130 hodin. Na sportovní úspěchy i přes snahu v motoristických soutěžích nenavázal.

Začátkem osmdesátých let dorazila A310 ve vylepšených provedeních, jedno z nich dostalo motor zvětšený na 2 849 ccm a osazený dvěma karburátory Weber. Motor tak posílil na 193 koní. Ale to už se kariéra modelu chýlila ke konci, který nastal v roce 1984.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...