"Domácí automobilky (v USA) učinily působivé pokroky v postupném zvyšování kvality vozidel, zejména od roku 2007," upozornil viceprezident automobilového výzkumu společnosti J.D. Power David Sargent. "Letošní rok znamená pro americké značky klíčový přelom v jejich pokračujícím boji proti přetrvávajícímu negativnímu vnímání jejich kvality," dodal.
J.D. Power sestavuje žebříček na základě průzkumu mezi majiteli nových aut, za prvních 90 dní jejich používání.
Z hlediska jednotlivých značek obsadil podle studie první místo v kvalitě německý výrobce sportovních vozů Porsche. Na druhé příčce se umístila luxusní značka Acura japonské společnosti Honda Motor, za kterou následovala německá značka Mercedes-Benz. Z amerických značek byla nejvýše značka Ford, která obsadila páté místo.
Japonská Toyota se v žebříčku propadla až na 21. místo, což podle agentury Reuters představuje její doposud nejhorší výsledek. "Jsme tímto poklesem zklamáni," uvedl mluvčí Toyoty. "Letošní studie však byla sestavována v době intenzivního zájmu médií o naše nedávná svolávání, takže není překvapením vidět tento dopad," dodal.
Toyota byla nucena svolat po celém světě k opravě přes osm milionů automobilů kvůli problémům s nechtěným zrychlováním. Automobilka nedávno souhlasila se zaplacením rekordní pokuty 16,4 milionu dolarů (zhruba 340 milionů Kč), kterou firmě kvůli údajnému zatajování problémů s vadnými plynovými pedály vyměřily úřady ve Spojených státech.
Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Rozsáhlá svolávací akce však měla negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.