Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američané nedají bez auta ani ránu

  11:28aktualizováno  11:28
Návštěva rychlého občerstvení, vybrání peněz z bankomatu, telefonát z veřejného automatu a zhlédnutí filmu v kině, to vše mohou Američané zvládnout, aniž musí opustit svoje auto. Čtyřkolový miláček se stal nejbližším přítelem Američana. Správný Američan jezdí autem prostě všude.
Dodge Magnum

Dodge Magnum | foto: Dodge

Je schopen si zajet vozem i k poštovní schránce na rohu své ulice. Chodníky nikde nezejí takovou prázdnotou jako v amerických maloměstech.

Na lidi, kteří zvládnou pár kilometrů na kole nebo pěšky, kouká průměrný Američan jako na zjevení. A tak vysadil nedostatek pohybu (a tučná strava) obyvatele USA na zlatou příčku v "olympiádě obezity".

Nic naplat, kdo v USA nemá svůj vůz, ten nežije. Auto je symbol nezávislosti, a tak každý šestnáctiletý poté, co dostane řidičský průkaz, touží po vlastním bouráku.

Většinou se ho dočká - paradoxně díky peněžence rodičů.

Člověk, který se v USA obejde bez čtyřkolového miláčka, je považován za výstředníka 

Láska k automobilům by v USA tolik nekvetla, kdyby americká vláda danila pohonné hmoty podobně jako v Evropě. No řekněte, nejezdili byste více, kdyby vás litr benzinu přišel na patnáct korun?

Američané si stěžují, jak v posledních měsících benzin podražil. Nyní galon (3,85 litru) stojí na východě USA 1,8 dolaru a na západě se cena pohybuje kolem dvou dolarů.
A Američané se bojí, že se růst nezastavil. Když však slyší, kolik za pohonné hmoty platí Evropané, jen nevěřícně kroutí hlavami.

Nejen ceny benzinu, ale i vozový park odlišuje Ameriku od Evropy. V USA je malé auto o rozměrech felicie raritou. Na silnicích se to hemží jeepy, fordy a chevrolety s pohonem na všechna čtyři kola.

Američané však svých silných motorů nemohou pořádně využít, přestože mají dálnice jako podle pravítka. I v těch "nejrychlejších" státech je nejvyšší povolená rychlost 75 mil za hodinu (120 km/h) a nastavená pravidla se většinou dodržují.

ZLATÁ SVATBA V AUTĚ. V Americe se v autech odehrává téměř všechno - třeba i oslava 50. výročí uzavření manželství.

Motor však nešetří, čistota ovzduší je nijak netrápí. Během čekání v zaparkovaném autě se Američané nikdy nenamáhají vytáhnout klíčky ze zapalování. Motor duní i během tankování (Američané nemají na nádržích zámek). Klimatizace či topení, záleží na počasí, vždy jede na plný výkon. Americkou specialitou je vyhřívat auto topením a k tomu si stáhnout okénko.

Největší rozdíl mezi starým kontinentem a Novým světem je skutečnost, že se většina Američanů za volantem přemění v jednonohé tvory. Jako blondýnka Marina z Kalifornie. S nastartováním hodí levou nohu na palubní desku. K sešlápnutí spojky ji nepotřebuje, řazení je automatické. "Jednou jsem si půjčila od rodičů auto s ručním řazením - a chvíli mi trvalo, než mi došlo, že bez levé nohy se nerozjedu," říká s úsměvem.

Americký ideál, aby každý řídil vlastní auto, má za důsledek přeplnění silnic a dálnic. Projet po obchvatu kolem Washingtonu v době špičky znamená protrpět nejméně dvouhodinové martyrium.

Američané bloudí v začarovaném kruhu. Hromadná doprava (kromě velkých měst) takřka neexistuje, bez auta se do práce nebo k lékaři nedostanete, takže si každý musí pořídit auto. A protože má každý vlastní vůz, není nutné autobusová spojení zřizovat.

Úřady se pokusily tento problém rozetnout. Po americku. Na dálnicích vyčlenily pruh, ve kterém smějí jet pouze auta se dvěma a více pasažéry. Přestože vozidla v tomto pruhu se kolem šňůry čekajících aut jen míhají, zdá se, že ostatním řidičům dlouhé vysedávání v kolonách nevadí. Takže levou nohu na palubní desku a hurá do zácpy.

***

Co s ojetinou? Prodat nebo pohřbít!

***

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.