Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americké koráby silnic to mají spočítané

  18:06aktualizováno  18:06
Potkat za deset let na silnici auto zvané "amerika" bude téměř raritou, a to i v samotné Americe. Senát schválil zákon, podle něhož mají v roce 2022 vozy spotřebovat v průměru 6,5 l/100 km.

Cadillac DeVille | foto: GM

Kolem roku 2020 budou zdejší motory buď příliš slabé na to, aby tradiční koráb silnic utáhly, anebo budou poháněny alternativními palivy, což tyto vozy výrazně prodraží.

Podle zákona schváleného Senátem by měla všechna vozidla vyráběná jedním koncernem za třináct let ujet 35 mil na jeden galon benzinu namísto současných 17 mil.

Že se to nezdá jako příliš dramatická změna? Použijme evropská měřítka. Zatímco dnes mají nové vozy v USA průměrnou spotřebu cca 14 litrů na sto kilometrů, ve dvacátých letech tohoto století by to mělo být jen něco přes šest litrů.

Cadillac EldoradoCadillac EldoradoCadillac Sixty Special




A navíc výroba paliv s příměsí lihu, která mají výhledově nahradit pohonné látky z ropy, by do roku 2022 podle Senátu měla vzrůst na 137 milionů litrů ročně, což je sedminásobek současné produkce.

Při takovém nastavení podmínek se zdá, že americké silnice budou od těch evropských brzy k nerozeznání.

Nemá to žádný styl!
Kam se vlastně poděly slavné "ameriky“? Ještě v 70. letech se zdálo, že americký vůz se má k evropskému asi jako kosmická loď ke koňskému povozu.

Platila pro něj úplně jiná měřítka. Nezáleželo na tom, kolik spotřeboval paliva, ale jak prostorný byl interiér. Po silnicích se nekodrcal, nýbrž plul.

Na jízdní vlastnosti se až tak moc nehledělo. Od korábu lze čekat ledacos, ale nikoli to, že bude na milimetry přesně sledovat stopu a reagovat na každý záchvěv volantu.

Především však byly koráby všude, protože díky hospodářskému zázraku 50. a 60. let si je mohl dovolit kdokoli ze střední třídy. To se změnilo po ropné krizi v roce 1973.

John Updike v románu Králík je bohatý popisuje, jak se na konci osmdesátých let všude vynořovaly prodejny firmy Toyota se směšně malými modely Corolla (i tak byly sotva menší než dnešní Škoda Fabia). "Nemá to žádný styl,“ stěžoval si trpce jeden z hrdinů románu.

V osmdesátých letech spotřeba vozů prodávaných v USA prudce klesla, ale v 90. letech se pokles zastavil. Objevily se totiž SUV neboli sportovně užitkové vozy.

Ty dodnes okupují přední příčky žebříčku prodeje a jsou také posledním charakteristickým rysem, který vizuálně odlišuje americké silnice od evropských.

A právě ty se mají stát poslední obětí tažení za nízkou spotřebu. Pakliže se ovšem automobilky nespojí s ropnými magnáty, nezahájí masivní lobbovací akci a nesmetou společně senátní zákon ze stolu.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.