Americké limuzíny chtějí zvítězit nad Mercedesem

New York - Nad prodejnou luxusních vozů Cadillac v Rochesteru vlají tři americké vlajky. U Mercedesu v sousedství hvězdy a pruhy vůbec nespatříte. O něco dále na téže ulici je prodejna amerických vozů Lincoln, a tam je dokonce vlajek devět. Lincoln a Cadillac jsou značky nesousí přízvisko "americký luxus". Jejich mateřské firmy Ford a General Motors se nyní pokoušejí dobýt zpět trh s drahými vozy, který jim v USA kdysi patřil.

Nyní mu dominují japonské lexusy (luxusní značka patřící Toyotě), německá BMW a mercedesy. Přidávají se ještě vozy Audi, Jaguar, Saab a Nissan. Aby prorazily proti zahraniční konkurenci, chystají GM i Ford nové modely. U značky Cadillac, patřící GM, je to limuzína CTS a obrovský třítunový luxusní pickup Escalade EXT za 50 tisíc dolarů (asi 1,75 milionu korun). Ford reaguje novou generací lincolnů. Patří mezi ně i nové luxusní limuzíny Town Car. Je ovšem otázka, zda nové modely Lincolnu pomohou.

Minulý rok totiž tato značka vykázala ztráty přesahující osm set milionů dolarů. Wolfgan Reitzle, který měl luxusní značky Fordu na starosti, věřil, že na trhu je stále místo pro americký luxus. Varoval však, že to bude chtít rozsáhlé investice a rozsáhlou generálku dealerské sítě. Ford, jenž se potýká s loňskou ztrátou pět miliard dolarů, s propouštěním a restrukturalizací, odmítl Lincolnu podepsat bianko šek. Na rozíl od Fordova Lincolnu se značka Cadillac vydala lepším směrem. Silná poptávka po limuzíně CTS jí pomohla zvýšit v březnu prodej o 18,4 procenta. Šéf automobilky GM, jíž Cadillac patří, si to pochvaluje: "Po hubených letech se opět pohybujeme kupředu." Firemní plán počítá s novou továrnou ve státě Michigan.

 Automobilka přejímá vývojářské postupy evropských inženýrů. A nad novým hranatým designem dohlíží britský návrhář Simon Cox. Není to jediný Brit, který má pomoci americkým vozům k tomu, aby překonaly mercedesy a BMW. Dalším je Gerry McGovern, kterého angažoval Lincoln, aby změnil jeho image. Stojí před nimi skutečná výzva: přetáhnout k americkým značkám Cadillac a Lincoln motoristy, kteří si už zvykli na design a kvalitu lexusů nebo BMW.

A co je ještě důležitější, automobilky budou muset dosahovat stejné míry zisku jako japonská a německá konkurence. Obě značky své úsilí zaměřily jen na americký trh. Cadillac dokonce odložil svůj plán na vývoz svého nového modelu CTS do Evropy. A Nick Scheele z Fordu říká, že vyhlídky na export lincolnů jsou nulové. Tažení "amerického luxusu" proti německo-japonskému útoku tak bude rozhodnuto na americké půdě. Kurz měny, pošramocená pověst a nevyrovnaná kvalita však nyní tlačí značky Cadillac a Lincoln do defenzivy.