Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americký paradox: říkají ano úsporám, ale dál si zadky vozí v korábech

  14:33aktualizováno  14:33
Asi 62 procent Američanů podle posledního průzkumu podporuje zpřísnění limitů spotřeby automobilů. Do roku 2025 by průměrná spotřeba v USA prodávaných vozů měla klesnout pod 4 litry na 100 kilometrů. Přitom ale stále nejraději kupují velká auta s velkou spotřebou.

Dodge RAM SRT-10 | foto: Dodge

Průzkum mezi americkými motoristy provedla Americká federace spotřebitelů (Consumer Federation of America) společně s Opinion Research Corp. Vyšlo z něj, že 62 % americké veřejnosti podporuje vládou navrhované limity spotřeby.

V roce 2016 má průměrná spotřeba v USA prodaných vozů klesnout na zhruba 6,7 litru na 100 kilometrů, tedy 35,5 mil na galon. Americké úřady se ale už zabývají tím, jak nastavit limity za tímto horizontem. Poslední návrh zní 60 mil na galon do roku 2025. To znamená spotřebu asi 3,92 litru na 100 kilometrů.

Američané snižování spotřeby vítají především kvůli výrazně rostoucím cenám paliva. Automobilky pochopitelně proti takto přísným limitům protestují a navrhují mezi lety 2017 – 2025 meziroční pokles o tři namísto šest procent. To by přineslo spotřebu 47 mil na galon, tedy lehce přes pět litrů na 100 kilometrů.

Samy automobilky totiž mohou výslednou průměrnou spotřebu ovlivnit jen z části. Ta se v tomto případě počítá z prodaných vozů a pokud tedy začnou zákazníci kupovat silnější a větší auta, pokles spotřeby bude ten tam. To se ostatně stalo již vloni – pokles průměrné spotřeby oproti roku 2009 byl zanedbatelný a to i přes uvedení řady nových úsporných modelů. Američané se jednoduše po krizi vrátili k oblíbeným velkým autům, která si během krize nemohli dovolit.

A otázkou zůstává, zda by zákazníci ve snižování průměrné spotřeby automobilkám pomohli. Rostoucí ceny paliv by je ale nakonec mohly zviklat. Nicméně to, že si většina Američanů ultra úsporná auta přeje, neznamená, že si je také koupí.

Zákazníci jsou navíc v případě limitů spotřeby dost mateni. Výše zmíněné limity se totiž uplatňují podle CAFE (corporate average fuel economy), tedy průměrné spotřeby flotily vozů. Spotřeba dle standardů CAFE se ale od reálné liší podstatně více než dle evropské NEDC.

Spotřeba udávaná v materiálech výrobců, je tak hodnota naměřená metodikou CAFE, ponížená o dvacet až dvacet pět procent. Auto se spotřebou 4 litry na 100 kilometrů (tedy těch 60 mil na galon) dle CAFE tedy bude v reálu jezdit nejspíše za 5 litrů (tedy ujede 47 mil na galon).





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.