Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americký vynálezce plánuje solární silnice

aktualizováno 
Scott Brushaw má jasnou vizi o tom, jak zachrání nejen svou zemi od narůstajícího znečišťování a případné energetické krize. Silniční síť by podle jeho návrhu měla být vyměněna za soustavu speciálních solárních panelů.

Představa solární silnice | foto: Dan Walden (pro solarroadways.com)

Americký vynálezce na projektu solárních silnic usilovně pracuje. Podle jeho vyjádření má k realizaci projektu veškeré potřebné znalosti a je schopen zajistit vývoj a výrobu prototypů speciálních solárních panelů, ze kterých by se silnice měly skládat.

Na svůj projekt už získal grant 100 000 dolarů od Amerického úřadu pro dopravu. Což naznačuje, že alespoň něco reálného by na projektu být mohlo.

Scott Brushaw a jeho manželka Julie navrhují stavět silnice ze solárních panelů s povrchovou vrstvou ze speciálního skla. To bude poskytovat automobilům stejnou přilnavost, jako dnešní asfaltové silnice a bude mít samočistící schopnost, tak, aby se co nejméně snižovala efektivita panelů. Panely budou vzájemně propojeny a budou tak tvořit jeden rozsáhlý zdroj energie. Pokud dojde k poškození některého z panelů, automaticky se vyřadí z činnosti a nebude mít vliv na fungování celé sítě. Dokonce ani přerušení silnice nemusí znamenat přerušení dodávek elektřiny.

Panely by měly nejen elektřinu vyrábět, ale také uchovávat, aby byly její dodávky možné po celý den. Navíc tu bude možnost silnice elektricky vyhřívat, což usnadní třeba tání sněhu nebo osychání vozovky po dešti. V noci by mělo značení namalované na silnici svítit. Dokonce má být možné značení operativně měnit. V další fázi by k panelům mohly přibýt ještě piezoprvky, které by vyráběly elektřinu z energie, kterou představují vibrace od projíždějících aut.

Jedna míle (1,6 kilometru) čtyřproudé dálnice postavené ze solárních panelů bude za předpokladu 15% účinnosti a čtyř hodin přísunu slunečního světla denně bude schopna denně vyrobit a dodat 13,376 MWh energie. Takový přísun "utáhne" 428 průměrných amerických domácností.

Globální čísla jsou ještě megalomanštější. Ve 48 kontinentálních státech USA je celkem přes 25 000 čtverečních mil silnic a parkovišť. V případě, že by byly veškeré tyto silnice nahrazeny solárními silnicemi, celkový výkon takovéto maxi solární elektrárny by byl 9,19 miliardy kW. To při čtyřech hodinách slunečního svitu denně představuje celkově 13 424 miliard kWh elektrické energie za rok.

Podle údajů z roku 2003 přitom celé spojené státy spotřebovaly 4 372 miliard kWh elektřiny a spotřeba celého svět představovala 14 768 miliard kWh. Inu, působivá čísla.

Solární silnice budou při svém budování dražší, než klasické asfaltové. Jejich životnost by ale měla být 21 let a budou vyžadovat jen minimální údržbu, čímž se celkové náklady za dobu životnosti snižují. Navíc při budování solárních silnic zároveň nebude potřeba budovat další elektrárny a celou distribuční síť. I náklady na její údržbu výrazně klesnou. Celkově by tak podle výpočtů Brushawa měly stát zhruba tolik, kolik dnes stojí infrastruktura silniční i energetická.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.