Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amerika objevila Ameriku: malá auta ve střetu s velkými prohrávají

aktualizováno 
Už to vypadalo, že nic nebrání tomu, aby Američané přišli na chuť malým autům. Spojené státy před pár lety začaly přesouvat pozornost k ekologičtějším vozům s nižší spotřebou, teď však automobilky se svými malými vozy narazily.

Fiat 500 versus Audi Q7 | foto: ADAC

A hned dvakrát. Nejdříve v rámci crash testů do větších aut. Následovala vlna kritiky za špatnou ochranu cestujících.

Jedna automobilka za druhou přitom v posledních měsících přicházela s prohlášením, že vstoupí na trh USA s malým nebo minivozem. Dříve nevídaná věc. Američané vždy kupovali hlavně velké pick-upy, vysoké teréňáky a dlouhé koráby silnic.

V poslední době se však zdálo, že se nechají přesvědčit ke koupit aut, jako jsou Toyota Yaris či Ford Fiesta, a dokonce se velmi dobře rozběhly prodeje nejkratších dvousedadlových smartů.

Nyní však musí čelit kritice za nízkou bezpečnost, kterou malé vozy zaručují posádce. Argumenty dodávají statistiky havárií a čerstvé výsledky crash testů.

Podle amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost na silnicích (IIHS) ukazují statistiky sesbírané u nehod, že v malých autech je riziko úmrtí při střetu vyšší než u větších nebo středních sedanů.

A varování před koupí malého auta nyní vysílají k Američanům tamní média, když referují o výsledcích nových crash testů. V nich se malá auta postavila právě větším konkurentům. Toyota Yaris čelně vrazila do větší sestry Toyoty Camry, malá honda narazila do velké hondy a třeba malý Smart ForTwo musel vydržet srážku s Mercedesem třídy C.

Ve všech případech se ukázalo, že posádka malého auta je vystavena většímu nebezpečí poranění než cestující ve větším vozidle.

Nárazové zkoušky potvrdily starou pravdu, která říká, že fyzikální zákony obejít nelze. Protože větší a těžší auto bude mít skoro vždy navrch oproti menšímu a lehčímu.

Malá auta nejsou nejúspornější

Další testy navíc ukázaly, že nejmenší auta nejsou výrazně úspornější než větší vozy. Jejich spotřeba paliva je srovnatelná se spotřebou vozů s hybridním pohonem nebo moderním turbodieselovým motorem.

Diskuse o rozdílné bezpečnosti malých a velkých aut probíhají pravidelně také v Evropě. Naposledy ji vyvolal loňský crash test německého autoklubu ADAC, který proti sobě vyslal velké Audi Q7 a malého Fiata 500. Posádka fiátku se v tomto nerovném střetu ocitla ve velkém ohrožení.

Ukazuje se, že odlišná automobilová tradice mezi USA a Evropou také vyvolává rozdílné reakce. Zatímco německý autoklub apeloval po nárazovém testu na firmu Audi, aby své velké auto přizpůsobila tak, aby malé vozy neohrožovalo, Američané po svých testech kritizují malá auta a chválí bezpečnost větších.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.