Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amerika objevila Ameriku: malá auta ve střetu s velkými prohrávají

aktualizováno 
Už to vypadalo, že nic nebrání tomu, aby Američané přišli na chuť malým autům. Spojené státy před pár lety začaly přesouvat pozornost k ekologičtějším vozům s nižší spotřebou, teď však automobilky se svými malými vozy narazily.

Fiat 500 versus Audi Q7 | foto: ADAC

A hned dvakrát. Nejdříve v rámci crash testů do větších aut. Následovala vlna kritiky za špatnou ochranu cestujících.

Jedna automobilka za druhou přitom v posledních měsících přicházela s prohlášením, že vstoupí na trh USA s malým nebo minivozem. Dříve nevídaná věc. Američané vždy kupovali hlavně velké pick-upy, vysoké teréňáky a dlouhé koráby silnic.

V poslední době se však zdálo, že se nechají přesvědčit ke koupit aut, jako jsou Toyota Yaris či Ford Fiesta, a dokonce se velmi dobře rozběhly prodeje nejkratších dvousedadlových smartů.

Nyní však musí čelit kritice za nízkou bezpečnost, kterou malé vozy zaručují posádce. Argumenty dodávají statistiky havárií a čerstvé výsledky crash testů.

Podle amerického Pojišťovacího institutu pro bezpečnost na silnicích (IIHS) ukazují statistiky sesbírané u nehod, že v malých autech je riziko úmrtí při střetu vyšší než u větších nebo středních sedanů.

A varování před koupí malého auta nyní vysílají k Američanům tamní média, když referují o výsledcích nových crash testů. V nich se malá auta postavila právě větším konkurentům. Toyota Yaris čelně vrazila do větší sestry Toyoty Camry, malá honda narazila do velké hondy a třeba malý Smart ForTwo musel vydržet srážku s Mercedesem třídy C.

Ve všech případech se ukázalo, že posádka malého auta je vystavena většímu nebezpečí poranění než cestující ve větším vozidle.

Nárazové zkoušky potvrdily starou pravdu, která říká, že fyzikální zákony obejít nelze. Protože větší a těžší auto bude mít skoro vždy navrch oproti menšímu a lehčímu.

Malá auta nejsou nejúspornější

Další testy navíc ukázaly, že nejmenší auta nejsou výrazně úspornější než větší vozy. Jejich spotřeba paliva je srovnatelná se spotřebou vozů s hybridním pohonem nebo moderním turbodieselovým motorem.

Diskuse o rozdílné bezpečnosti malých a velkých aut probíhají pravidelně také v Evropě. Naposledy ji vyvolal loňský crash test německého autoklubu ADAC, který proti sobě vyslal velké Audi Q7 a malého Fiata 500. Posádka fiátku se v tomto nerovném střetu ocitla ve velkém ohrožení.

Ukazuje se, že odlišná automobilová tradice mezi USA a Evropou také vyvolává rozdílné reakce. Zatímco německý autoklub apeloval po nárazovém testu na firmu Audi, aby své velké auto přizpůsobila tak, aby malé vozy neohrožovalo, Američané po svých testech kritizují malá auta a chválí bezpečnost větších.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Najdete na iDNES.cz