ANALÝZA: Koupí Opelu spouští PSA obrovskou automobilovou rošádu

Ženeva (Od zpravodaje Auto.iDNES.cz) - Všechno je propojeno se vším, říká se občas. A aktuální akvizice německého Opelu francouzskou skupinou PSA toho může být jasným důkazem. Francouzi totiž tímto krokem nastartovali vlnu změn, která může mít za následek i zániky některých automobilek či zrození zcela nových koncernů a aliancí.
Opel Astra modelového roku 2016

Opel Astra modelového roku 2016 | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

A to jakkoli se to může zdát na první pohled absurdní. Jednotlivé značky jsou však tak různě propojené, že se aktuální transakce dotkne až překvapivé spousty z nich.

O tom, že je automobilový svět zralý na další vlnu konsolidací, se hovoří už nějakou dobu. Značky vyrábí čím dál více modelů, což je poměrně nákladné a tak hledají čím dál častěji spojence. Jenže zatím novým spojením automobilový svět moc nepřál, a tak se jen některé automobilky dávaly dohromady s jinými při výrobě některých konkrétních modelů. Třeba roadster Fiat 124 je dvojčetem Mazdy MX-5, i když spolu tyto automobilky jinak nemají nic společného. Jenže firmy potřebují víc, než jen uspořit u jednoho okrajového modelu vozu. V automobilovém světě to tak bublá a čekalo se na to, k čemu dojde a kdo spustí novou vlnu konsolidace.

Už vloni to naznačilo japonské Mitsubishi, které nepřežilo skandál s falšováním spotřeby paliva a raději se pod tlakem přidalo do aliance Renault-Nissan. Jenže tenhle krok toho vlastně moc z našeho pohledu nezměnil, důsledky bude mít hlavně na asijských trzích, kde japonské automobilky mají lepší pozici než v Evropě. Poslední opravdu velké automobilové spojení je tak jinak již osm let staré – v roce 2009 začal Fiat se svým postupným pohlcováním amerického Chrysleru, aby nakonec v roce 2014 oficiálně vznikl nový koncern FCA. Od té doby, kdy takto vznikla sedmá největší automobilka světa, byl na poli velkých spojení docela klid. PSA s Opelem to teď „rozčísne“ a je možné, že přijdou další, možná dost nečekané transakce.

Staré vazby

Paradoxní i logické zároveň je na stávající transakci to, že GM a PSA z jednoho velkého spojení už v roce 2013 vycouvaly. Koncerny si vysnily jakousi „nákupčí“ alianci, v rámci které by oslovovaly společně dodavatele a dovedly by vzájemně výhodně využívat komponenty a výrobní kapacity toho druhého. Jenže nakonec se ukázalo, že reálné úspory nebudou tak atraktivní, jak se zdálo, a navíc GM se nelíbil vstup čínského kapitálu do PSA. Proto z aliance sešlo.

Jenže pozůstatky původních plánů samozřejmě někde v koncernech zůstaly a tak možná už tehdy začali u PSA počítat, zda by se jim nevyplatilo převzít alespoň Opel, se kterým se GM neustále trápí. Navíc vzniklo i něco víc než jen plány, důkazem toho je nový Opel Crossland X, který využívá techniku modelů koncernu PSA. A bude tak jedním z brzkých produktů nového automobilového koncernu.

Jelikož u PSA díky předchozím plánům situaci Opelu nejspíš dobře znali, dojednání transakce nemuselo být tak komplikované, jako kdyby se o převzetí jednalo zcela z čistého stolu. Konkrétní podmínky zatím zůstávají neznámé, ale řada důsledků nové aliance se již dá očekávat. Podobně jako u Crosslandu budou automobilky sdílet platformy u jednotlivých budoucích modelů. Třeba nový Opel Insignia by mohl věnovat svou techniku nástupcům Peugeotu 508 a Citroënu C5. Firmy ale budou hledat především úspory ve výrobních kapacitách, kterých mají nadbytek a fungují tak neefektivně.

Opel z českého Kolína

Automobilka PSA-Opel také bude hledat možnosti, jak využít některá stávající partnerství a rozšířit je. PSA například v českém Kolíně vyrábí s Toyotou své minivozy, a tak se pod rukama kata ocitá docela nový model Opel Karl, který se ovšem vyrábí v Koreji. Jeho zrušení bude jen logickým krokem, namísto toho nejspíš Opel brzy nabídne svou vlastní verzi kolínských trojčat, ze kterých se tedy stanou čtyřčata. Pro českou továrnu to bude hodně důležitý krok k efektivitě: momentálně totiž vyrábí asi 230 000 vozů ročně, ale její kapacita je zhruba 300 000 vozů, takže by se další model, který s vytížením pomůže, hodil.

A že by případný Opel „lezl“ do zelí stávajícím modelům Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108? Ale kde že. Ani tahle auta si vzájemně moc nekonkurují, každé z nich je úspěšné na trochu jiném trhu – a v Německu prakticky žádné, tam by Opel mohl „zabrat“.

PSA také s Toyotou vyrábí užitkové vozy své střední užitkové vozy a sem může také Opel přibrat. Na větších dodávkových modelech je ale spolupráce jiná – Opel své typy Vivaro a Movano vyrábí s Renaultem a to určitě PSA takto nenechá. Jenže PSA zase vyrábí velké dodávky (Jumper a Boxer) společně s Fiatem (Ducato). A aby to nebylo jednoduché, Fiat Talento je přeznačený Opel Vivaro a Renault Traffic. Fiat má i další vazby s Opelem (třeba u techniky modelů Corsa nebo Adam), ale ani tohle nemusí vydržet. A když se začnou hroutit domluvená dlouhodobá partnerství, mohou se začít rodit nová.

Pokud Renault přijde o partnera u dodávek, bude ho hledat jinde – třeba v Mercedesu, který s ním už spolupracuje na pick-upu a malé městské dodávce. Na velkých dodávkách ale Mercedes pracuje s VW. Tady je vidět, kolik různých značek může taková nová aliance ovlivnit.

Návrat GM

Velkým otazníkem navíc zůstává, jaký zůstane vztah samotného amerického GM a Opelu. Značka, ke které se Američané chovali docela macešsky, totiž není pro GM tak nedůležitá, jak by se mohlo dle tohoto vztahu zdát. Především, v rámci konsolidace snah vycouval americký koncern z Evropy se svou značkou Chevrolet (byť hlavně s jejími korejskými modely někdejšího Daewoo), právě aby ponechal místo Opelu. Americký koncern tak vlastně opouští Evropu.

Opel pak pro GM dodává důležité vozy pro různé trhy amerického koncernu. V podstatě kompletní nabídka značky Buick je tvořena modely Opel, byť se auta vyrábí v USA. Tady je otázkou, zda si GM ponechá techniku a bude si auta dělat dál v režii, nebo zda bude vlastně platit licence své někdejší pobočce. Právě situaci Buicku bude muset GM řešit co nejrychleji. Tato značka je totiž velmi úspěšná na veledůležitém čínském trhu, a to právě s modely odvozenými od Opelů. Výpadek Buicku si tam GM nemůže dovolit.

Ještě zvláštnější je pak vztah obou značek v Austrálii. Tamní značka GM, Holden, totiž doma ukončuje produkci a vybrané modely Holden se měly vyrábět v Německu a do Austrálie vozit. I tohle musí GM nějak vyřešit.

Bude tedy zajímavé pozorovat, jak se GM své závislosti na německé automobilce zbaví, nebo zda s ní přeci jen nezůstane nějak propojeno.

Na druhou stranu se jen těžko věří tomu, že by globální automobilový koncern ponechal evropský automobilový trh bez povšimnutí. Otázkou je, jak by se na něj mohl vrátit. Logicky se jeví návrat značky Chevrolet, jenže ten by vyžadoval obrovské investice do sítě prodejců, která tu neexistuje a kterou teď ani GM nemůže spojit se sítí Opelu. A tak se nabízí spíš otázka, jestli se GM nebude poohlížet v Evropě po novém partnerovi.

Hledání nového partnera

Může to znít legračně, ale z velkých automobilek připadá v úvahu asi jenom Fiat, který jsme v úvodu zmiňovali jako tvůrce Fiat-Chrysler Automobiles (FCA). A není to úplně přitažené za vlasy, o tom, že by se FCA a GM mohly propojit, se spekuluje už delší dobu.

O samotný Fiat přitom GM tolik stát nemusí – v mainstreamu mu to v Evropě nikdy nešlo. Ale líbit by se mu mohla prémiová značka Alfa Romeo, která se navíc vrací do USA a to už by mohly být zajímavé synergie. A ještě o jednu „perlu“ italsko-amerického koncernu GM dlouhodobě stojí – firma by velmi ráda pod svá křídla získala legendární off-roadovou značku Jeep, na které v současné době stojí úspěch celého koncernu FCA.

Fiat ani samotný Chrysler (a značka Dodge) totiž zatím nemohou najít cestu ven z potíží. A Sergio Marchionne, šéf FCA, by se přeci jen rád pochlubil nějakým tím úspěchem. Prodej úspěšných značek za nemalé peníze by mohl být hezkým krokem před tím, než se Marchionne vydá do důchodu.

V podstatě však nepřichází v úvahu, že by GM koupil celý koncern FCA – hlavně doma v USA by spojení velké trojky do „obří dvojky“ určitě přes úřady neprošlo. To ale znamená, že by nejspíš Chrysler, Dodge a Fiat zůstaly na ocet. A upřímně, takto pohromadě by to byly automobilky na odpis. A musely by hledat někoho, kdo jim pomůže. To už je čisté fantazírování, ale co třeba taková Mazda? Ta je zatím v automobilovém světě osamocena a bije se docela statečně, snížení nákladů v podobě sdílení techniky v USA i Evropě by jí určitě pomohlo. Navíc, přísní a přitom kreativní Japonci by jistě mohli přijít na způsob, jak „srovnat do latě“ trochu prostopášné Italy i „vyklidněné“ Američany.

Čas změn

Ať už k něčemu z výše popsaného dojde či nikoli, jisté je, že transakce PSA-Opel nastartuje v automobilovém světě změny. A to jsme ještě neprobrali možný osud britské značky Vauxhall, která vyrábí Opely pro ostrovní trh. Nebo zájem PSA o malajsijskou automobilku Proton. V tomto ohledu je pak osud samotného partnerství PSA-Opel vlastně podružnou záležitostí. Tři stejné značky sice mohou sdílením techniky a modelů uspořit spoustu peněz, ale je otázkou, zda budou pohromadě úspěšné. Ať uspějí, či nikoli, nejspíš tohle spojení přinese velkou změnu tváře současného automobilového světa.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...