Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Koupí Opelu spouští PSA obrovskou automobilovou rošádu

aktualizováno 
Ženeva (Od zpravodaje Auto.iDNES.cz) - Všechno je propojeno se vším, říká se občas. A aktuální akvizice německého Opelu francouzskou skupinou PSA toho může být jasným důkazem. Francouzi totiž tímto krokem nastartovali vlnu změn, která může mít za následek i zániky některých automobilek či zrození zcela nových koncernů a aliancí.

Opel Astra modelového roku 2016 | foto: Lukáš Hron, Mobil

A to jakkoli se to může zdát na první pohled absurdní. Jednotlivé značky jsou však tak různě propojené, že se aktuální transakce dotkne až překvapivé spousty z nich.

O tom, že je automobilový svět zralý na další vlnu konsolidací, se hovoří už nějakou dobu. Značky vyrábí čím dál více modelů, což je poměrně nákladné a tak hledají čím dál častěji spojence. Jenže zatím novým spojením automobilový svět moc nepřál, a tak se jen některé automobilky dávaly dohromady s jinými při výrobě některých konkrétních modelů. Třeba roadster Fiat 124 je dvojčetem Mazdy MX-5, i když spolu tyto automobilky jinak nemají nic společného. Jenže firmy potřebují víc, než jen uspořit u jednoho okrajového modelu vozu. V automobilovém světě to tak bublá a čekalo se na to, k čemu dojde a kdo spustí novou vlnu konsolidace.

Už vloni to naznačilo japonské Mitsubishi, které nepřežilo skandál s falšováním spotřeby paliva a raději se pod tlakem přidalo do aliance Renault-Nissan. Jenže tenhle krok toho vlastně moc z našeho pohledu nezměnil, důsledky bude mít hlavně na asijských trzích, kde japonské automobilky mají lepší pozici než v Evropě. Poslední opravdu velké automobilové spojení je tak jinak již osm let staré – v roce 2009 začal Fiat se svým postupným pohlcováním amerického Chrysleru, aby nakonec v roce 2014 oficiálně vznikl nový koncern FCA. Od té doby, kdy takto vznikla sedmá největší automobilka světa, byl na poli velkých spojení docela klid. PSA s Opelem to teď „rozčísne“ a je možné, že přijdou další, možná dost nečekané transakce.

Staré vazby

Paradoxní i logické zároveň je na stávající transakci to, že GM a PSA z jednoho velkého spojení už v roce 2013 vycouvaly. Koncerny si vysnily jakousi „nákupčí“ alianci, v rámci které by oslovovaly společně dodavatele a dovedly by vzájemně výhodně využívat komponenty a výrobní kapacity toho druhého. Jenže nakonec se ukázalo, že reálné úspory nebudou tak atraktivní, jak se zdálo, a navíc GM se nelíbil vstup čínského kapitálu do PSA. Proto z aliance sešlo.

Fotogalerie

Jenže pozůstatky původních plánů samozřejmě někde v koncernech zůstaly a tak možná už tehdy začali u PSA počítat, zda by se jim nevyplatilo převzít alespoň Opel, se kterým se GM neustále trápí. Navíc vzniklo i něco víc než jen plány, důkazem toho je nový Opel Crossland X, který využívá techniku modelů koncernu PSA. A bude tak jedním z brzkých produktů nového automobilového koncernu.

Jelikož u PSA díky předchozím plánům situaci Opelu nejspíš dobře znali, dojednání transakce nemuselo být tak komplikované, jako kdyby se o převzetí jednalo zcela z čistého stolu. Konkrétní podmínky zatím zůstávají neznámé, ale řada důsledků nové aliance se již dá očekávat. Podobně jako u Crosslandu budou automobilky sdílet platformy u jednotlivých budoucích modelů. Třeba nový Opel Insignia by mohl věnovat svou techniku nástupcům Peugeotu 508 a Citroënu C5. Firmy ale budou hledat především úspory ve výrobních kapacitách, kterých mají nadbytek a fungují tak neefektivně.

Opel z českého Kolína

Automobilka PSA-Opel také bude hledat možnosti, jak využít některá stávající partnerství a rozšířit je. PSA například v českém Kolíně vyrábí s Toyotou své minivozy, a tak se pod rukama kata ocitá docela nový model Opel Karl, který se ovšem vyrábí v Koreji. Jeho zrušení bude jen logickým krokem, namísto toho nejspíš Opel brzy nabídne svou vlastní verzi kolínských trojčat, ze kterých se tedy stanou čtyřčata. Pro českou továrnu to bude hodně důležitý krok k efektivitě: momentálně totiž vyrábí asi 230 000 vozů ročně, ale její kapacita je zhruba 300 000 vozů, takže by se další model, který s vytížením pomůže, hodil.

A že by případný Opel „lezl“ do zelí stávajícím modelům Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108? Ale kde že. Ani tahle auta si vzájemně moc nekonkurují, každé z nich je úspěšné na trochu jiném trhu – a v Německu prakticky žádné, tam by Opel mohl „zabrat“.

PSA také s Toyotou vyrábí užitkové vozy své střední užitkové vozy a sem může také Opel přibrat. Na větších dodávkových modelech je ale spolupráce jiná – Opel své typy Vivaro a Movano vyrábí s Renaultem a to určitě PSA takto nenechá. Jenže PSA zase vyrábí velké dodávky (Jumper a Boxer) společně s Fiatem (Ducato). A aby to nebylo jednoduché, Fiat Talento je přeznačený Opel Vivaro a Renault Traffic. Fiat má i další vazby s Opelem (třeba u techniky modelů Corsa nebo Adam), ale ani tohle nemusí vydržet. A když se začnou hroutit domluvená dlouhodobá partnerství, mohou se začít rodit nová.

Pokud Renault přijde o partnera u dodávek, bude ho hledat jinde – třeba v Mercedesu, který s ním už spolupracuje na pick-upu a malé městské dodávce. Na velkých dodávkách ale Mercedes pracuje s VW. Tady je vidět, kolik různých značek může taková nová aliance ovlivnit.

Návrat GM

Velkým otazníkem navíc zůstává, jaký zůstane vztah samotného amerického GM a Opelu. Značka, ke které se Američané chovali docela macešsky, totiž není pro GM tak nedůležitá, jak by se mohlo dle tohoto vztahu zdát. Především, v rámci konsolidace snah vycouval americký koncern z Evropy se svou značkou Chevrolet (byť hlavně s jejími korejskými modely někdejšího Daewoo), právě aby ponechal místo Opelu. Americký koncern tak vlastně opouští Evropu.

Opel pak pro GM dodává důležité vozy pro různé trhy amerického koncernu. V podstatě kompletní nabídka značky Buick je tvořena modely Opel, byť se auta vyrábí v USA. Tady je otázkou, zda si GM ponechá techniku a bude si auta dělat dál v režii, nebo zda bude vlastně platit licence své někdejší pobočce. Právě situaci Buicku bude muset GM řešit co nejrychleji. Tato značka je totiž velmi úspěšná na veledůležitém čínském trhu, a to právě s modely odvozenými od Opelů. Výpadek Buicku si tam GM nemůže dovolit.

Ještě zvláštnější je pak vztah obou značek v Austrálii. Tamní značka GM, Holden, totiž doma ukončuje produkci a vybrané modely Holden se měly vyrábět v Německu a do Austrálie vozit. I tohle musí GM nějak vyřešit.

Bude tedy zajímavé pozorovat, jak se GM své závislosti na německé automobilce zbaví, nebo zda s ní přeci jen nezůstane nějak propojeno.

Na druhou stranu se jen těžko věří tomu, že by globální automobilový koncern ponechal evropský automobilový trh bez povšimnutí. Otázkou je, jak by se na něj mohl vrátit. Logicky se jeví návrat značky Chevrolet, jenže ten by vyžadoval obrovské investice do sítě prodejců, která tu neexistuje a kterou teď ani GM nemůže spojit se sítí Opelu. A tak se nabízí spíš otázka, jestli se GM nebude poohlížet v Evropě po novém partnerovi.

Hledání nového partnera

Může to znít legračně, ale z velkých automobilek připadá v úvahu asi jenom Fiat, který jsme v úvodu zmiňovali jako tvůrce Fiat-Chrysler Automobiles (FCA). A není to úplně přitažené za vlasy, o tom, že by se FCA a GM mohly propojit, se spekuluje už delší dobu.

O samotný Fiat přitom GM tolik stát nemusí – v mainstreamu mu to v Evropě nikdy nešlo. Ale líbit by se mu mohla prémiová značka Alfa Romeo, která se navíc vrací do USA a to už by mohly být zajímavé synergie. A ještě o jednu „perlu“ italsko-amerického koncernu GM dlouhodobě stojí – firma by velmi ráda pod svá křídla získala legendární off-roadovou značku Jeep, na které v současné době stojí úspěch celého koncernu FCA.

Fiat ani samotný Chrysler (a značka Dodge) totiž zatím nemohou najít cestu ven z potíží. A Sergio Marchionne, šéf FCA, by se přeci jen rád pochlubil nějakým tím úspěchem. Prodej úspěšných značek za nemalé peníze by mohl být hezkým krokem před tím, než se Marchionne vydá do důchodu.

V podstatě však nepřichází v úvahu, že by GM koupil celý koncern FCA – hlavně doma v USA by spojení velké trojky do „obří dvojky“ určitě přes úřady neprošlo. To ale znamená, že by nejspíš Chrysler, Dodge a Fiat zůstaly na ocet. A upřímně, takto pohromadě by to byly automobilky na odpis. A musely by hledat někoho, kdo jim pomůže. To už je čisté fantazírování, ale co třeba taková Mazda? Ta je zatím v automobilovém světě osamocena a bije se docela statečně, snížení nákladů v podobě sdílení techniky v USA i Evropě by jí určitě pomohlo. Navíc, přísní a přitom kreativní Japonci by jistě mohli přijít na způsob, jak „srovnat do latě“ trochu prostopášné Italy i „vyklidněné“ Američany.

Čas změn

Ať už k něčemu z výše popsaného dojde či nikoli, jisté je, že transakce PSA-Opel nastartuje v automobilovém světě změny. A to jsme ještě neprobrali možný osud britské značky Vauxhall, která vyrábí Opely pro ostrovní trh. Nebo zájem PSA o malajsijskou automobilku Proton. V tomto ohledu je pak osud samotného partnerství PSA-Opel vlastně podružnou záležitostí. Tři stejné značky sice mohou sdílením techniky a modelů uspořit spoustu peněz, ale je otázkou, zda budou pohromadě úspěšné. Ať uspějí, či nikoli, nejspíš tohle spojení přinese velkou změnu tváře současného automobilového světa.





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.