Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější než to, co má auto po kapotou. Potíž je v tom, že vývojáři jako by občas nepočítali s tím, že šofér má na starosti hlavně řízení. Americký test ukázal, že Apple a Google poráží automobilky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

Takové výsledky přinesla studie amerického autoklubu AAA. Apple CarPlay a Android Auto v ní porazily vestavěné palubní systémy většiny zúčastněných automobilek, protože odvádí méně pozornost od řízení.

Léta zkušenosti s vývojem uživatelských rozhraní se vyplatila, podle závěrů výzkumu amerického autoklubu jsou systémy umožňující zrcadlení obrazovky mobilního telefonu na displeji na palubní desce automobilu ergonomičtější než infotainmenty přímo od automobilek. Studie se zúčastnilo 64 řidičů ve věku 21 až 36 let, žen bylo 32, mužů taky. 

Jejich úkolem bylo na předem stanovené trase plnit různé úkoly, které dnes zvládají palubní systémy (jak ty vestavěné, tak od Apple a Google): uskutečnit hovor, napsat textovou zprávu nebo zadat cíl do navigace. K zadání přitom „testeři“ používali jak dotykové displeje a tlačítka, tak i hlasové pokyny. Jako automobily při výzkumu posloužily americké pickupy Honda Ridgeline, Chevrolet Silverado, Ram 1500 Laramie, sedan Kia Optima a sporťák Ford Mustang. Poslední dva vozy jsou k mání i v Evropě.

Výsledky dávají zapravdu proklamacím dvojice počítačových gigantů, kteří tvrdí, že jejich systémy jsou pro použití v automobilech navrženy lépe než ty od skutečných automobilek. Uskutečnění telefonického hovoru bylo v průměru v porovnání s vestavěnými systémy u CarPlay a Android Auta rychlejší o 24 % (5 sekund) a zadání cíle do navigace dokonce o 31 % (15 sekund). 

Takový rozdíl je poměrně zásadní: AAA tvrdí, že jakmile řidič nevěnuje pozornost silnici pouhé dvě sekundy, zdvojnásobuje se riziko havárie. Americký úřad pro bezpečnost v dopravě (NHTSA) dokonce v roce 2013 vydal (nutno podotknout, že dobrovolnou) směrnici, že jakýkoli úkon prováděný na displeji palubního systému by neměl znamenat odhlédnutí od dění před vozem na dobu delší než 12 sekund. Složitější úkony, které více odvádějí pozornost od řízení (v případě Android Auto je dokonce zablokované procházení plnohodnotného telefonního seznamu), by neměly být za jízdy vůbec přístupné.

Ani na Apple CarPlay nebo Android Auto se však nedá na 100 % spolehnout – i jejich výsledek totiž ovlivňují auta, v nichž je používáte. 

A mezi systémem Apple a Google jsou rovněž rozdíly: CarPlay je lepší při telefonování, Android Auto zase při použití navigace. Další rozdíl tkví i ve způsobu ovládání: CarPlay je lepší při použití vestavěného dotykového displeje a ovládacích prvků auta, Android Auto boduje při ovládání hlasem (které je v Česku bohužel prakticky nepoužitelné). Na každý pád si ale obě technologie, které zprostředkovávají přenos obsahu mobilního telefonu na obrazovku v autě, vysloužily lepší hodnocení než většina vestavěných systémů. Podle AAA celkově odvádějí pozornost od řízení „průměrně“. Vyrovnají se tak nejlepším vestavěným systémům a většinu z nich dokonce překonají.

AAA se odváděním pozornosti od řízení ve spojitosti s navigacemi a informačně-zábavními systémy zabývá dlouhodobě. Nabízí databázi 40 vozidel, které všechny prošly stejným testem jako Android Auto a Apple CarPlay. Žádný zkoušený systém však zatím na celkově „nízkou“ úroveň odvedení pozornosti, kterou AAA požaduje, nedosáhl. 

Pokud jdo o vozy, jež se prodávají i v Evropě, patří mezi nejlepší systémy (kromě platforem obou počítačových gigantů) ty v Kiích Optima a Sportage, v Hyundai Santa Fe nebo Toyotě Corolla. Všechny mají „průměrnou“ úroveň odvedení pozornosti. V testu naopak propadly navigace prémiových značek (Audi, BMW, Mercedesu, Tesly i Land Roveru) nebo Hondy, všechny mají „velmi vysokou“ úroveň odvedení pozornosti. I palubní infotainmenty jedné automobilky se mohou lišit podle konkrétního modelu: zatímco navigace ve Fordu Mustang si odnesla nejhorší hodnocení, v pickupu F-250 je naopak hodnocena podobně jako systém v Kie Optima (pozornost tedy odvádí „průměrně“). Ford Fusion (naše Mondeo) je pak někde uprostřed.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...