Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější než to, co má auto po kapotou. Potíž je v tom, že vývojáři jako by občas nepočítali s tím, že šofér má na starosti hlavně řízení. Americký test ukázal, že Apple a Google poráží automobilky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

Takové výsledky přinesla studie amerického autoklubu AAA. Apple CarPlay a Android Auto v ní porazily vestavěné palubní systémy většiny zúčastněných automobilek, protože odvádí méně pozornost od řízení.

Léta zkušenosti s vývojem uživatelských rozhraní se vyplatila, podle závěrů výzkumu amerického autoklubu jsou systémy umožňující zrcadlení obrazovky mobilního telefonu na displeji na palubní desce automobilu ergonomičtější než infotainmenty přímo od automobilek. Studie se zúčastnilo 64 řidičů ve věku 21 až 36 let, žen bylo 32, mužů taky. 

Jejich úkolem bylo na předem stanovené trase plnit různé úkoly, které dnes zvládají palubní systémy (jak ty vestavěné, tak od Apple a Google): uskutečnit hovor, napsat textovou zprávu nebo zadat cíl do navigace. K zadání přitom „testeři“ používali jak dotykové displeje a tlačítka, tak i hlasové pokyny. Jako automobily při výzkumu posloužily americké pickupy Honda Ridgeline, Chevrolet Silverado, Ram 1500 Laramie, sedan Kia Optima a sporťák Ford Mustang. Poslední dva vozy jsou k mání i v Evropě.

Výsledky dávají zapravdu proklamacím dvojice počítačových gigantů, kteří tvrdí, že jejich systémy jsou pro použití v automobilech navrženy lépe než ty od skutečných automobilek. Uskutečnění telefonického hovoru bylo v průměru v porovnání s vestavěnými systémy u CarPlay a Android Auta rychlejší o 24 % (5 sekund) a zadání cíle do navigace dokonce o 31 % (15 sekund). 

Takový rozdíl je poměrně zásadní: AAA tvrdí, že jakmile řidič nevěnuje pozornost silnici pouhé dvě sekundy, zdvojnásobuje se riziko havárie. Americký úřad pro bezpečnost v dopravě (NHTSA) dokonce v roce 2013 vydal (nutno podotknout, že dobrovolnou) směrnici, že jakýkoli úkon prováděný na displeji palubního systému by neměl znamenat odhlédnutí od dění před vozem na dobu delší než 12 sekund. Složitější úkony, které více odvádějí pozornost od řízení (v případě Android Auto je dokonce zablokované procházení plnohodnotného telefonního seznamu), by neměly být za jízdy vůbec přístupné.

Ani na Apple CarPlay nebo Android Auto se však nedá na 100 % spolehnout – i jejich výsledek totiž ovlivňují auta, v nichž je používáte. 

A mezi systémem Apple a Google jsou rovněž rozdíly: CarPlay je lepší při telefonování, Android Auto zase při použití navigace. Další rozdíl tkví i ve způsobu ovládání: CarPlay je lepší při použití vestavěného dotykového displeje a ovládacích prvků auta, Android Auto boduje při ovládání hlasem (které je v Česku bohužel prakticky nepoužitelné). Na každý pád si ale obě technologie, které zprostředkovávají přenos obsahu mobilního telefonu na obrazovku v autě, vysloužily lepší hodnocení než většina vestavěných systémů. Podle AAA celkově odvádějí pozornost od řízení „průměrně“. Vyrovnají se tak nejlepším vestavěným systémům a většinu z nich dokonce překonají.

AAA se odváděním pozornosti od řízení ve spojitosti s navigacemi a informačně-zábavními systémy zabývá dlouhodobě. Nabízí databázi 40 vozidel, které všechny prošly stejným testem jako Android Auto a Apple CarPlay. Žádný zkoušený systém však zatím na celkově „nízkou“ úroveň odvedení pozornosti, kterou AAA požaduje, nedosáhl. 

Pokud jdo o vozy, jež se prodávají i v Evropě, patří mezi nejlepší systémy (kromě platforem obou počítačových gigantů) ty v Kiích Optima a Sportage, v Hyundai Santa Fe nebo Toyotě Corolla. Všechny mají „průměrnou“ úroveň odvedení pozornosti. V testu naopak propadly navigace prémiových značek (Audi, BMW, Mercedesu, Tesly i Land Roveru) nebo Hondy, všechny mají „velmi vysokou“ úroveň odvedení pozornosti. I palubní infotainmenty jedné automobilky se mohou lišit podle konkrétního modelu: zatímco navigace ve Fordu Mustang si odnesla nejhorší hodnocení, v pickupu F-250 je naopak hodnocena podobně jako systém v Kie Optima (pozornost tedy odvádí „průměrně“). Ford Fusion (naše Mondeo) je pak někde uprostřed.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...