Apple chce změnit i svět aut. iCar vzniká v přísném utajení

S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů. iCar se vyvíjí v maximálním utajení. Situaci kolem projektu mapuje magazín Auto Motor & Sport.
S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů.

S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů. | foto: Reuters

Článek je převzatý se souhlasem vydavatele magazínu Auto Motor & Sport z aktuálního lednového čísla. Vice na www.autohit.cz

Pamatujete na to, co se stalo s Nokií? Kdysi největší výrobce telefonů dnes živoří a svoji mobilní divizi prodal Microsoftu. Za všechno mohl iPhone. Všechny indicie teď ukazují na to, že Apple vyvíjí vlastní auto. A nabízí se otázka: nepotká osud Nokie i Volkswagen nebo Toyotu? Zatím se nejvíc bojí u Tesly.

O chystaném iCaru, jak se autu přezdívá, prý již v roce 2008 uvažoval samotný Steve Jobs, ale nakonec tuto myšlenku zavrhl. Dnes se však proslýchá, že nové vedení v čele s Timem Cookem nápad oprášilo. Tzv. projektem Titan je podle všeho pověřen Steve Zadesky, viceprezident Applu pro produktový design, který v roce 1999 přišel ke kalifornskému gigantovi spotřební elektroniky z Fordu.

Steve dostal volnou ruku a velký rozpočet. Již k sobě dokázal přitáhnout řadu odborníků z automobilek a dalších firem ze sektoru automotive. Jednou z nich je Lauren Ciminerová. Bývalá náborářka Tesly na svém profilu na sociální síti LinkedIn dokonce sama uvádí, že pomáhala shánět „talenty“ pro jeden z tajných projektů Applu.

Apple iCar v představě grafika

A lidé přicházejí nejen z Tesly. Právníci Applu již museli řešit žalobu společnosti A123 Batteries, která se zabývá vývojem špičkových baterií pro elektromobily a hybridní vozy. Obvinění z toho, že výrobce iPhonů nelegálně získal její inženýry, nakonec pravděpodobně skončí mimosoudním vyrovnáním. Startup Mission Motors, který chtěl pracovat na vlastní elektrické motorce, ale lov talentů v podání Steva Zadeského zahubil úplně.

Ne všichni ovšem míří přímo pod křídla Applu. Je s ním totiž spojena řada tajemných „zástěrkových“ firem. Tou nejdůležitější se zdá být společnost SixtyEight Research, která o sobě tvrdí, že se zabývá průzkumem trhu.

Nedávno ji však slídilové v USA zaznamenali na konferenci o vývoji automobilových součástek. Firma sídlí kousek od cupertinského ústředí Applu v Sunnyvale a od města má mimochodem povoleno zřízení dílen a servisního zázemí pro auta. V areálu podle webu Appleinsider stojí i budova označená SG5, v níž má zatím probíhat vývoj plánovaného vozidla.

Na sériovou výrobu automobilu by ovšem komplex v Sunnyvale pravděpodobně nestačil. Kde by Apple mohl svoje auto vyrábět? Klidně u některé stávající automobilky. Objevily se zvěsti o jednáních s BMW (Apple dokonce zvažoval využití modelu i3 jako technického základu pro svůj vůz) nebo Daimlerem a představitelé společnosti prý mluvili i s Magnou Steyr. Outsourcing výroby celého auta není mezi automobilkami úplně běžný, zato Apple všechny svoje produkty vyrábí u (většinou čínských) partnerů. Tak proč by na něco podobného nepřistoupil i u auta?

Času na výstavbu vlastní továrny totiž nemá mnoho. Zakoupil sice veliké pozemky v San Jose, kde by pro ni byl prostor, ale poměrně důvěryhodné zdroje tvrdí, že na trhu by se vůz měl objevit již za pět let, tedy v roce 2020. A stihnout do té doby vše ve vlastní továrně je velice ambiciózní projekt.

Ani vývojáři pracující v Sunnyvale nebudou sedět s rukama v klíně. Požadavky na auto 21. století jsou velice komplexní, Applu ovšem může pomoci to, že většina inovací v automobilovém průmyslu se odehrává na poli elektroniky, kde má velké zkušenosti. Ale svoje know-how zatím díky funkci Car Play dokázal přenést jen do multimediálních systémů. Obory odborníků, kteří do Cupertina přišli, však potvrzují mnohem větší plány. Plány na autonomní elektromobil, který bude uvnitř plně připraven na to, že se bude řídit sám. Je možné, že všechny jeho funkce nebudou při uvedení použitelné celosvětově, ale v USA (kam Apple primárně cílí) by roce 2020 taková vize měla být reálná. Pravděpodobnost, že bude dotažena do konce, je velká.

A šance na úspěch? Už s iPhonem Apple dokázal, že umí změnit stabilní trh plný zavedených značek. Ve světě, kde mladí touží po smartphonu více než po autě, má skutečně na to, aby zavedené firmy přinejmenším potrápil. Ale možná opět změní dějiny.

Faraday Future: jak utajit vývoj iCaru

S Applem je spojováno několik málo známých společností. Jednou z těch, které stojí za zvláštní pozornost, je startup Faraday Future. Ten se dokonce snahami o vývoj vozu netají, má za sebou spoustu peněz (chce investovat miliardu dolarů do výrobního závodu) a založili jej lidé z firem, v nichž loví i náboráři Applu. Konkrétně Nick Sampson (bývalý ředitel vývoje podvozku a pohonného ústrojí v Tesle), Dag Reckhorn (šéf výroby Tesly Model S), Alan Cherry (v Tesle měl na starosti personální politiku), Tom Wessner (ředitel nákupu v Tesle) a Richard Kim (designér, který se podílel na BMW i3 a i8). Faraday Future chce produkční elektromobil uvést v roce 2017 a svoji studii automobilu budoucnosti propojeného s okolním světem představí již 4. ledna na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Faraday Future chystá elektromobil
Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...