Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Applu smartphony nestačí, pouští se do aut

Elektronický gigant a v současnosti největší firma světa z hlediska tržní hodnoty hledá nové oblasti, ve kterých by se mohla dále rozvíjet. S nástupem elektromobilů se tak Apple poohlíží po automobilové branži. Firma prý řeší, jak postavit vlastní auto. A to prý dokonce samořiditelné.

Šéf Applu Tim Cook | foto: Profimedia.cz

Apple je znám svým přístupem, kdy rád přináší zásadní změny do některé z oblastí, a tu se tak snaží definovat. Povedlo se mu to s hudebními přehrávači iPod, smartphony iPhone a teď se pouští do chytrých hodinek. Vlastně i notebooky a klasické počítače Apple byly ve své době neobvyklými a definujícími objevy. Teď se Apple dívá, kam se posunout dál.

A jednou z oblastí, kam by mohla firma expandovat, jsou překvapivě automobily. Spekulací na toto téma se vyrojilo v poslední době více a souvisejí s tím, že Apple začal najímat inženýry z automobilového průmyslu. Speciální oddělení prý vzniklo v závěru loňského roku, práce jsou tedy teprve na začátku. Na čem konkrétně Apple pracuje, zatím nikdo s jistotou neví – tedy krom zaměstnanců, kteří to samozřejmě nemohou prozradit.

Různé zdroje však prozrazují, kam by mohl Apple směřovat. Spekulace mají velmi široký rozsah – od toho, že Apple chce sám vyvíjet lepši palubní systémy aut, přes to, že chce firma vyvíjet různá softwarová řešení pro automobily včetně algoritmů pro automatické řízení vozidel až po záměr, že Apple připraví vlastní vůz.

O vývoji samořiditelného auta hovoří například zdroje agentury Reuters. Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, nechce Apple při vývoji pomoc od ostatních automobilek, naopak od nich přetáhl experty a snaží se postupovat vlastními silami. Firma se samozřejmě soustředí na to, co jí jde nejvíc – elektrické komponenty a software. Apple auto by samozřejmě, pokud vznikne, mělo být elektromobilem.

O podobných plánech hovoří i zdroje deníku Wall Street Journal. Podle nich Apple najal stovky zaměstnanců, kteří se novému projektu věnují jen pár kilometrů od současné centrály společnosti. Nejvyšší představitelé firmy se prý údajně měli setkat s vedením továren, které umějí vyrábět automobily na zakázku. Auto, které by mělo vzejít z projektu Titan, by se tak mohlo vyrábět třeba v továrnách Magna Steyr. WSJ však tvrdí, že chystané auto by nemělo být samořiditelné.

Že se Apple zajímá o automobilovou oblast, se může zdát na první pohled zvláštní, ale ve skutečnosti je to logické. Řada dalších firem v Silicon Valley totiž vidí v této oblasti obrovský potenciál k růstu. Vlastní samořiditelná auta vyvíjí i úhlavní rival Applu, internetový gigant Google. A třeba výrobce elektromobilů Tesla je v současnosti považován za jednu z nejprogresivnějších společností v Kalifornii a to navzdory neuspokojivým hospodářským výsledkům. Právě Tesla bývá označována za novodobý Apple, výrobce elektromobilů také firmě z Cupertina přetáhl celou řadu zaměstnanců.

A Apple nechce, aby mu odcházeli další. Měli by kam, protože vývoji samořiditelných aut se v Kalifornii věnují třeba i Mercedes a Audi. Vytvoření projektu vlastního vozu je tak možná z části obranným krokem, ale z části také cestou k dalšímu růstu firmy. Apple je navíc jednou z mála firem, pro kterou nemusí být vstup do tak náročného odvětví, jakým automobilový průmysl je, investičně problematický. Firma drží v hotovosti asi 178 miliard dolarů. To by stačilo na koupi hned několika automobilek, na vývoj a start výroby vlastního auta jsou to královské zásoby.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...