Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Applu smartphony nestačí, pouští se do aut

aktualizováno 
Elektronický gigant a v současnosti největší firma světa z hlediska tržní hodnoty hledá nové oblasti, ve kterých by se mohla dále rozvíjet. S nástupem elektromobilů se tak Apple poohlíží po automobilové branži. Firma prý řeší, jak postavit vlastní auto. A to prý dokonce samořiditelné.

Šéf Applu Tim Cook | foto: Profimedia.cz

Apple je znám svým přístupem, kdy rád přináší zásadní změny do některé z oblastí, a tu se tak snaží definovat. Povedlo se mu to s hudebními přehrávači iPod, smartphony iPhone a teď se pouští do chytrých hodinek. Vlastně i notebooky a klasické počítače Apple byly ve své době neobvyklými a definujícími objevy. Teď se Apple dívá, kam se posunout dál.

A jednou z oblastí, kam by mohla firma expandovat, jsou překvapivě automobily. Spekulací na toto téma se vyrojilo v poslední době více a souvisejí s tím, že Apple začal najímat inženýry z automobilového průmyslu. Speciální oddělení prý vzniklo v závěru loňského roku, práce jsou tedy teprve na začátku. Na čem konkrétně Apple pracuje, zatím nikdo s jistotou neví – tedy krom zaměstnanců, kteří to samozřejmě nemohou prozradit.

Různé zdroje však prozrazují, kam by mohl Apple směřovat. Spekulace mají velmi široký rozsah – od toho, že Apple chce sám vyvíjet lepši palubní systémy aut, přes to, že chce firma vyvíjet různá softwarová řešení pro automobily včetně algoritmů pro automatické řízení vozidel až po záměr, že Apple připraví vlastní vůz.

O vývoji samořiditelného auta hovoří například zdroje agentury Reuters. Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, nechce Apple při vývoji pomoc od ostatních automobilek, naopak od nich přetáhl experty a snaží se postupovat vlastními silami. Firma se samozřejmě soustředí na to, co jí jde nejvíc – elektrické komponenty a software. Apple auto by samozřejmě, pokud vznikne, mělo být elektromobilem.

O podobných plánech hovoří i zdroje deníku Wall Street Journal. Podle nich Apple najal stovky zaměstnanců, kteří se novému projektu věnují jen pár kilometrů od současné centrály společnosti. Nejvyšší představitelé firmy se prý údajně měli setkat s vedením továren, které umějí vyrábět automobily na zakázku. Auto, které by mělo vzejít z projektu Titan, by se tak mohlo vyrábět třeba v továrnách Magna Steyr. WSJ však tvrdí, že chystané auto by nemělo být samořiditelné.

Že se Apple zajímá o automobilovou oblast, se může zdát na první pohled zvláštní, ale ve skutečnosti je to logické. Řada dalších firem v Silicon Valley totiž vidí v této oblasti obrovský potenciál k růstu. Vlastní samořiditelná auta vyvíjí i úhlavní rival Applu, internetový gigant Google. A třeba výrobce elektromobilů Tesla je v současnosti považován za jednu z nejprogresivnějších společností v Kalifornii a to navzdory neuspokojivým hospodářským výsledkům. Právě Tesla bývá označována za novodobý Apple, výrobce elektromobilů také firmě z Cupertina přetáhl celou řadu zaměstnanců.

A Apple nechce, aby mu odcházeli další. Měli by kam, protože vývoji samořiditelných aut se v Kalifornii věnují třeba i Mercedes a Audi. Vytvoření projektu vlastního vozu je tak možná z části obranným krokem, ale z části také cestou k dalšímu růstu firmy. Apple je navíc jednou z mála firem, pro kterou nemusí být vstup do tak náročného odvětví, jakým automobilový průmysl je, investičně problematický. Firma drží v hotovosti asi 178 miliard dolarů. To by stačilo na koupi hned několika automobilek, na vývoj a start výroby vlastního auta jsou to královské zásoby.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Peugeot Boxer 2,8 č.4.
Peugeot Boxer 2,8 č.4.

r.v. 2002, naj. 258 000 km, diesel
99 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.