Autofotka týdne: Šest let hledání. Po ukradeném unikátu se slehla zem

Nejlevnější kabriolet od VW, jak se dnes mezi fanoušky vzduchem chlazeným VW říká, sloužil v německé armádě, dnes je hranatý brouk s plátěnou střechou unikátem. Jan Peštál si jeden z nich před šesti lety koupil, užíval si ho tři týdny, pak auto zmizelo. Od té doby je neúspěšně hledá.
VW 181 v provedení Bundeswehr

VW 181 v provedení Bundeswehr | foto: Jan Peštál (archiv majitele)

Na začátku 60. let začaly Francie, Itálie a Západní Německo spolupracovat na konstrukci nového obojživelného vozidla s nosností půl tuny. Projekt dostal jméno Europa Jeep. Při čekání na něj se Bundeswehr rozhodl vyplnit mezeru a nahradit v té době zastaralý DKW Munga dočasným řešením v podobě Volkswagenu 181.

Vozidlo s nosností 400 kg byl vyrobeno s maximálním využitím stávajících dílů, aby se co nejvíce snížily finanční i výrobní nároky. V regálech tehdy byly komponenty hlavně na brouka.

VW 181 má čtyřsedadlovou čtyřdveřovou karoserii, snadno vyjímatelná slídová okna a lehce odnímatelné dveře. Střecha je plátěná.

VW 181 v provedení Bundeswehr

Podlahová skupina vychází z broučího derivátu, kupé Karmann Ghia. Přední náprava prošla zesílením, zadní v konfiguraci transaxle včetně převodovky, náprav s redukcemi a motoru 1 500 ccm, později 1 600 ccm byla použita z Volkswagenu Transporter T1, známého mikrobusu, kterému se mezi znalci kvůli zaoblené karoserii říká ponorka.

Pro některé účely a za příplatek byl vůz vybaven samosvorným diferenciálem. Celým vozem se linou "broučí" prvky, například volant, kliky dveří, blikače, přední světla. Zadní lampy jsou opět ponorčí, volkswagenologové najdou ještě další známé díly.

Mezi lety 1969–1972 se VW 181 vyráběl v Německu a distribuoval se také jako stavebnice, jejich montáž probíhala například i v Indonésii. Od roku 1973 až do roku 1980 probíhala výroba v továrně VW v Mexiku, kam se přesunula i s výrobní linkou z Německa. Celkem se vyrobilo 15 200 kusů tohoto speciálu.

VW 181 je soudobou variantou původního KdF82, který byl ve světě známý jako "kýbl", oba vozy jsou však konstrukčně odlišné.

VW 181 byl využíván zejména armádami Německa, Rakouska, Belgie, Dánska, Maroka a  pozemní složky holandského letectva. Populární bylo využití i u lesních správ, hasičů a pošt. Protože měl poháněná jenom zadní kola, byla prostupnost vozu limitována a nemohl se měřit s vozy 4 × 4. Přesto si však získal popularitu pro službu ve ztížených terénních podmínkách.

Logickou snahou výrobce bylo také maximální komerční využití. Ve teplejších krajích se civilní verze prodávala jako zábavné plážové vozidlo. V USA jako VW Thing (existovala i verze Acapulco s laminátovým hardtopem), v Mexiku jako VW Safari, Velká Británie měla verzi VW Trekker s pravostranným řízením.

Od roku 1981 Bundeswehr vyřadil devět tisíc "sto-osmdesát-jedniček", část koupili soukromníci, zbytek věnovali Němci turecké a řecké armádě. V roce 1992 zůstávaly v aktivní službě zhruba 4 000 vozů.

Majitelem exempláře, který vidíte na fotografiích, byl Jan Peštál, který ho koupil v roce 2006 za 70 tisíc Kč. Příliš dlouho se z něj ovšem netěšil, za pouhé tři týdny mu zajímavý veterán na pražském Barrandově ukradli. Majitel nejprve vypsal za nalezení odměnu 25 tisíc korun, ale po originálním kabrioletu se slehla zem. V současné době nabízí nálezci až 50 tisíc korun. Kontakt na pana Peštála je pro případné informace o ukradeném voze v redakci.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...