Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlosti krize neškodí. Rodí se nové supersporty

aktualizováno 
V současné době automobilové krize se paradoxně setkáváme se stále větším množstvím extrémních supersportů. Do ligy těch nejlepších se chystají třeba polská Arrinera nebo španělská Tramontana. A nejrychlejším autem na světě se chce stát SSC Ultimate Aero XT.

Arrinera Hussarya | foto: Arrinera Automotive

Pokud jsou pro vás superauta tradičních značek jako Ferrari, Lamborghini, Porsche a dalších příliš obyčejná, existují i podstatně exotičtější výrobci. A zdá se, že těch v poslední době přibývá. K těm už zavedeným patří například americké SSC, nějakou dobu už funguje i španělská Tramontana a k úplným nováčkům se řadí polská Arrinera.

Všichni tito výrobci teď chystají zcela nové kousky, které se chtějí postavit slavným a známým značkám a v mnohém chtějí patřit k těm nejlepším.

Lamborghini z Polska

Polská Arrinera je mezi výrobci supersportů nováčkem, vloni představila vizi svého supersportu a letos už ukázala funkční auto. To se jmenuje Hussarya a jeho design tak trochu připomíná ostré šípovité kreace Lamborghini.

A těm se také bude chtít postavit. Zadní kola polského supersportu, na jehož vývoji se podílel i britský konstruktér Lee Noble, pohání 6,2 litrový vidlicový osmiválec od GM s výkonem 650 koní a točivým momentem 820 Nm. Spřažen je se šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek bude automat. Jen 1 300 kilogramů těžký vůz tak akceleruje na stovku za úchvatné 3,2 sekundy, dvoustovky dosáhne za 8,9 sekund a maximální rychlost činí 340 km/h.

Arrinera Hussarya

Arrinera se také chlubí schopnostmi zpomalení. I díky dvojité vzduchové brzdě na zádi auta, kterou připomíná nové Pagani Huayra, totiž zvládne z dvoustovky zastavit na pouhých 133 metrech a potřebuje k tomu 5,4 sekundy. Ještě letos chce Arrinera podrobit svůj nový kousek testům na závodních tratích a první auta mají k zákazníkům putovat před příštím létem.

Bohatě vybavený polský supersport by  měl stát 120 000 eur (asi 3 miliony korun), což je výrazně méně než třeba Ferrari 458 Italia, McLaren MP4-12C nebo další odpovídající kousky. K základní výbavě, obsahující automatickou klimatizaci, LED světlomety, parkovací kameru a senzory nebo rádio s Bluetooth, si budou moci zákazníci přidat ještě řadu extra doplňků.

Připlatit půjde třeba za infrakameru pro noční vidění, karbonem půjde vylepšit exteriér i interiér auta, přikoupit půjdou čtyřbodové bezpečnostní pásy, závodní sedadla nebo tužší pružiny a pneumatiky s nižším profilem. Za příplatek půjdou vylepšit i brzdy a výkon motoru bude moci stoupnout o 50 koní. Automobilka počítá s prodejem 33 vozů, v případě většího zájmu ale tuto kvótu navýší.

Španělská formule

Španělská automobilka Tramontana už svůj formulový supersport vyrábí od roku 2007, teď ale chystá jeho vylepšenou verzi s názvem Tramontana XTR. Kromě drobných změn v designu auta dojde především k výraznému navýšení výkonu motoru.

Tramontana XTR

Stávající varianty s výkonem 550 a 720 koní doplní ještě brutálnější varianta s výkonem 888 koní. Dvanáctiválcový motor, který dodává Mercedes-Benz, tak z této kreace udělá jednu z nejrychlejších raket na silnici. Doposud zvládal silnější model akceleraci na stovku za 3,6 sekundy a maximální rychlost ležela na hranici 344 km/h, s extra porcí výkonu dojde jistě k výraznému zlepšení v obou oblastech.

Extrémní formulový supersport ze Španělska bude pořádně drahý, v základním provedení vyjde na 420 000 eur, tedy asi deset a půl milionu korun.

Nejrychlejší auto světa

Zřejmě ještě dražší bude speciální edice amerického supersportu SSC Ultimate Aero. Výrobce modelem XT završí stávající modelovou řadu. Vznikne jenom pět kusů tohoto doposud asi nejextrémnějšího amerického supersportu. A vše napovídá tomu, že tato pětikusová série se stane nejrychlejším automobilem na světě.

SSC Ultimate Aero XT

Tím už původní SSC Ultimate Aero v jednu chvíli byl, rekord držel s hodnotou 409,9 km/h, než jej překonalo Bugatti Veyron SuperSport. Ultimate Aero XT ale zřejmě opět přinese titul zpátky na americkou půdu. Stane se to díky nadvakrát přeplňovanému osmiválci, který nově vyprodukuje ohromných 1 300 koní.

Fotogalerie

Ke špičkovým výkonům pomůže této závěrečné edici i několik dílů z připravovaného nástupce, modelu Tuatara. Stane se tak vlastně i jakousi testovací laboratoří jeho komponent.

Mezi nimi bude například sedmistupňová pádlová převodovka z nástupnického modelu, systém chlazení z tuatary a také palivový systém a brzdy.

Na stovku zrychlí extrémní kousek za neuvěřitelných 2,65 sekundy a maximální rychlost by měla dosáhnout dokonce 437 km/h (současný rekord Veyronu Super Sport je 431,072 km/h). Tyto hodnoty by měl překonat až právě nástupnický model Tuatara, ale ne o mnoho. SSC Ultimate Aero XT tak určitě na dlouho zůstane jedním z nejrychlejších automobilů na světě.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

VIDEO: Zásah u nehody očima záchranářů. Vyproštění řidiče trvalo hodinu

Vyprošťování zaklíněného řidiče po nehodě pohledem hasiče

Když přijedou hasiči k nehodě, musí často na místě vymýšlet, jak se ke zraněným dostat a jak je ze zmuchlaného vozu...

Najdete na iDNES.cz