Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asijská auta udeří na Evropu, Hyundai plánuje útok z Česka

  18:13aktualizováno  18:13
Už na začátku ženevského autosalonu je zřejmé, že evropské výrobce aut nečekají na jejich kontinentě lehké časy. Souboj o klienty dramatizuje zejména nástup asijské konkurence, především z Japonska a Koreje. Tamní automobilky na evropském trhu čím dál víc posilují. V Ženevě je to víc než patrné: prakticky všechny asijské značky na něm předvedly novinky, kterými chtějí přetáhnout evropské zákazníky od zavedených značek.

Koncept vozu, který by mohl být vyráběn v českém závodě automobilky Hyundai. | foto: Dan MaternaMF DNES

Hyundai ukázal auto z Nošovic ...VÍCE

"Chceme mít takový podíl na trhu, jaký nám náleží," říká viceprezident Hyundai pro Evropu Gerri Dorizas. Společně se značkou Kia chtějí v Evropě do roku 2010 prodávat milion automobilů ročně.

Asijští výrobci se do Evropy hrnou nejen s auty, ale i s novými závody. Loni otevřela továrnu v Kolíně v České republice Toyota. V Maďarsku vyrábí Suzuki.

A na konci roku sjede z výrobních linek v Žilině nové auto firmy Kia, jejíž koncept nazvaný Cee’d Kia představila v Ženevě. K další expanzi má přispět nový závod, který vyroste s velkou pravděpodobností v tuzemských Nošovicích. Vyrábět by měl ročně až tři sta tisíc aut, tedy stejné množství jako zmíněný závod v Kolíně. Pokud připočteme možnosti závodu v Žilině, budou mít jen Hyundai a Kia výrobní kapacitu 600 000 aut, což je více, než má mladoboleslavská Škoda Auto.

Podle odborníků obě korejské firmy velmi úspěšně kopírují strategii, s kterou pronikla už dříve do Evropy japonská Toyota: nové závody v Evropě, nové modely a velké investice do prodejní sítě.

Odbyt korejských značek v Evropě už teď prudce roste: během dvou let o více než tři čtvrtiny na loňských 548 tisíc prodaných aut.

Evropský trh stagnuje. Zákazníci se v této situaci přiklánějí právě k asijským značkám a jejich podíl na trhu se citelně zvyšuje.

Navíc přibývá další konkurence. V ruském Kaliningradu se mají letos začít vyrábět čínská auta Chery. Odtud mají putovat nejen na ruský trh, ale i k západoevropským zákazníkům.

Kromě Korejců se na evropské trhy chystají i výrobci z Číny a Indie
Pro čínské výrobce je poloha Kaliningradu ideální. Na ruském trhu dostanou možnost "vychytat" před vstupem do západní Evropy podstatné problémy. Čínská auta se mají vyrábět ve stejném montážním závodě, jako se už nyní montují některé modely Kia, Chevrolet i BMW.

V Číně nyní horečně pracují na vývoji aut, která budou vyhovovat evropským požadavkům.

V Ženevě byl vidět i další výrobce, o kterém dosud Evropané mnoho neslyšeli: indická Tata.

Na náročnější trhy míří například i vzkříšená Dacia. Model Logan představil rumunský výrobce patřící Renaultu v Ženevě jako vcelku atraktivní kombi.

A jak se dívají lidé z tradičních automobilek na asijskou konkurenci? Není to oblíbené téma rozhovoru, manažeři často nechtějí připustit, že pro ně jsou například Korejci hrozbou. Přestože tradiční automobilky se tváří, že se nic neděje, a v Ženevě se blýskají s usmívajícími se modelkami u naleštěných limuzín, mnoho značek je v nejhlubší krizi. Řada evropských automobilek propouští a počítá ztráty.

"Bude to konkurence," hodnotí nástup nových automobilek člen představenstva Škody Martin Jahn.

Konkurence a stagnující evropský trh nutí automobilky hledat odbytiště i jinde. Konkrétně Škoda Auto se právě proto velmi intenzivně zajímá o ruský a čínský trh, kde začne své vozy i vyrábět.

Chceme část trhu, která nám patří,
říká šéf Hyundai

Viceprezident Hyundai Europe Gerry Dorizas.
Korejské automobilky Kia a Hyundai plánují, že během pěti let budou na kontinentu prodávat dohromady milion aut ročně, tedy dvakrát více než loni. "Je to náš hlavní cíl," říká v rozhovoru viceprezident Hyundai Europe Gerry Dorizas ...VÍCE

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Autofotka týdne: Nejkrásnější a nejrychlejší Aston Martin

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin představuje speciální provedení svého modelu DBS. Superleggera je další novinkou, kterou ikonická britská...

Najdete na iDNES.cz