Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asijská auta udeří na Evropu, Hyundai plánuje útok z Česka

  18:13aktualizováno  18:13
Už na začátku ženevského autosalonu je zřejmé, že evropské výrobce aut nečekají na jejich kontinentě lehké časy. Souboj o klienty dramatizuje zejména nástup asijské konkurence, především z Japonska a Koreje. Tamní automobilky na evropském trhu čím dál víc posilují. V Ženevě je to víc než patrné: prakticky všechny asijské značky na něm předvedly novinky, kterými chtějí přetáhnout evropské zákazníky od zavedených značek.

Koncept vozu, který by mohl být vyráběn v českém závodě automobilky Hyundai. | foto: Dan MaternaMF DNES

Hyundai ukázal auto z Nošovic ...VÍCE

"Chceme mít takový podíl na trhu, jaký nám náleží," říká viceprezident Hyundai pro Evropu Gerri Dorizas. Společně se značkou Kia chtějí v Evropě do roku 2010 prodávat milion automobilů ročně.

Asijští výrobci se do Evropy hrnou nejen s auty, ale i s novými závody. Loni otevřela továrnu v Kolíně v České republice Toyota. V Maďarsku vyrábí Suzuki.

A na konci roku sjede z výrobních linek v Žilině nové auto firmy Kia, jejíž koncept nazvaný Cee’d Kia představila v Ženevě. K další expanzi má přispět nový závod, který vyroste s velkou pravděpodobností v tuzemských Nošovicích. Vyrábět by měl ročně až tři sta tisíc aut, tedy stejné množství jako zmíněný závod v Kolíně. Pokud připočteme možnosti závodu v Žilině, budou mít jen Hyundai a Kia výrobní kapacitu 600 000 aut, což je více, než má mladoboleslavská Škoda Auto.

Podle odborníků obě korejské firmy velmi úspěšně kopírují strategii, s kterou pronikla už dříve do Evropy japonská Toyota: nové závody v Evropě, nové modely a velké investice do prodejní sítě.

Odbyt korejských značek v Evropě už teď prudce roste: během dvou let o více než tři čtvrtiny na loňských 548 tisíc prodaných aut.

Evropský trh stagnuje. Zákazníci se v této situaci přiklánějí právě k asijským značkám a jejich podíl na trhu se citelně zvyšuje.

Navíc přibývá další konkurence. V ruském Kaliningradu se mají letos začít vyrábět čínská auta Chery. Odtud mají putovat nejen na ruský trh, ale i k západoevropským zákazníkům.

Kromě Korejců se na evropské trhy chystají i výrobci z Číny a Indie
Pro čínské výrobce je poloha Kaliningradu ideální. Na ruském trhu dostanou možnost "vychytat" před vstupem do západní Evropy podstatné problémy. Čínská auta se mají vyrábět ve stejném montážním závodě, jako se už nyní montují některé modely Kia, Chevrolet i BMW.

V Číně nyní horečně pracují na vývoji aut, která budou vyhovovat evropským požadavkům.

V Ženevě byl vidět i další výrobce, o kterém dosud Evropané mnoho neslyšeli: indická Tata.

Na náročnější trhy míří například i vzkříšená Dacia. Model Logan představil rumunský výrobce patřící Renaultu v Ženevě jako vcelku atraktivní kombi.

A jak se dívají lidé z tradičních automobilek na asijskou konkurenci? Není to oblíbené téma rozhovoru, manažeři často nechtějí připustit, že pro ně jsou například Korejci hrozbou. Přestože tradiční automobilky se tváří, že se nic neděje, a v Ženevě se blýskají s usmívajícími se modelkami u naleštěných limuzín, mnoho značek je v nejhlubší krizi. Řada evropských automobilek propouští a počítá ztráty.

"Bude to konkurence," hodnotí nástup nových automobilek člen představenstva Škody Martin Jahn.

Konkurence a stagnující evropský trh nutí automobilky hledat odbytiště i jinde. Konkrétně Škoda Auto se právě proto velmi intenzivně zajímá o ruský a čínský trh, kde začne své vozy i vyrábět.

Chceme část trhu, která nám patří,
říká šéf Hyundai

Viceprezident Hyundai Europe Gerry Dorizas.
Korejské automobilky Kia a Hyundai plánují, že během pěti let budou na kontinentu prodávat dohromady milion aut ročně, tedy dvakrát více než loni. "Je to náš hlavní cíl," říká v rozhovoru viceprezident Hyundai Europe Gerry Dorizas ...VÍCE

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.