Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asijská auta v USA opět získávají

  12:31aktualizováno  12:31
Dva dny před zahájením významného automobilového veletrhu v Detroitu nemá „detroitská trojka“ největších amerických automobilek mnoho důvodů k oslavám. Zmenšování kdysi dominantního podílu firem General Motors, Ford a Chrysler na americkém trhu stále pokračuje. A podle odborníků tento trend potrvá i v budoucnu.

Americké vozy nejsou schopny odolat nájezdu dravých výrobců z Asie, hlavně z Japonska, ale i z Jižní Koreje.

V USA se loni prodalo téměř 17 milionů nových vozů, což představuje oproti roku 2004 mírný vzestup. Z toho sice ještě plných 57 procent činily modely amerických výrobců, ale asijské značky představovaly již 36,5 procenta. V roce 2000 byl přitom jejich podíl téměř o 10 procent menší.

Jak dosavadnímu největšímu světovému i americkému výrobci aut, firmě General Motors, tak jejímu domácímu rivalovi a americké dvojce Fordu, loni klesly jak tržby, tak zisk. GM klesl prodej nových aut o 4,4 procenta, na 4,42 milionu aut, Fordu o 4,7 procenta, na 2,95 milionu aut. Chrysleru, trojce v USA, sice prodej o 4,5 procenta vzrostl (na 2,53 milionu vozů), ale v porovnání s růstem zájmu o auta z Asie je to málo.

Trh v USA

Gm 26,0 %
Ford 17,4 %
Chrysler 13,6 %
Toyota 13,3 %
Honda 8,6 %
Nissan 6,3 %
ostatní 14,8 %
V pořadí čtvrté Toyotě totiž prodej vzrostl o 13,3 procenta, na 2,26 milionu aut. A daří se i firmám Honda, Nissan, Hyundai či Mazda jejichž prodej roste mnohem rychleji než americké konkurenci.

Problémů, které trápí americké výrobce je podle odborníků více. Tím hlavním je dražší ropa, a tedy i menší zájem o sportovně laděné modely s vysokou spotřebou. Firmy mají také starosti s důchodovým systémem pro své zaměstnance a velké finanční problémy mají i jejich dodavatelé součástek.

„Roste zájem o střední a malé sportovní vozy. A to je právě oblast, kde jsou výrobci z Asie jako doma,“ uvedl například analytik Tom Libby z firmy J. D. Power. Důsledkem špatných finančních výsledků amerických výrobců je i pokles ceny jejich akcií.

Toyota vedle úspěchu v USA předpokládá, že americkou konkurenci dostihne i v celosvětovém měřítku. A to ještě rychleji: v roce 2003 předstihla Ford, stala se světovou dvojkou a letos plánuje předstihnout i dosavadního lídra světového trhu General Motors.

Předpoklad, že v nejbližších letech čeká automobilový sektor konsolidace a že někdo z velkých výrobců zkrachuje, se tedy může týkat i gigantů General Motors nebo Fordu.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.