Asijská auta v USA opět získávají

  • 1
Dva dny před zahájením významného automobilového veletrhu v Detroitu nemá „detroitská trojka“ největších amerických automobilek mnoho důvodů k oslavám. Zmenšování kdysi dominantního podílu firem General Motors, Ford a Chrysler na americkém trhu stále pokračuje. A podle odborníků tento trend potrvá i v budoucnu.

Americké vozy nejsou schopny odolat nájezdu dravých výrobců z Asie, hlavně z Japonska, ale i z Jižní Koreje.

V USA se loni prodalo téměř 17 milionů nových vozů, což představuje oproti roku 2004 mírný vzestup. Z toho sice ještě plných 57 procent činily modely amerických výrobců, ale asijské značky představovaly již 36,5 procenta. V roce 2000 byl přitom jejich podíl téměř o 10 procent menší.

Jak dosavadnímu největšímu světovému i americkému výrobci aut, firmě General Motors, tak jejímu domácímu rivalovi a americké dvojce Fordu, loni klesly jak tržby, tak zisk. GM klesl prodej nových aut o 4,4 procenta, na 4,42 milionu aut, Fordu o 4,7 procenta, na 2,95 milionu aut. Chrysleru, trojce v USA, sice prodej o 4,5 procenta vzrostl (na 2,53 milionu vozů), ale v porovnání s růstem zájmu o auta z Asie je to málo.

Trh v USA

Gm 26,0 %
Ford 17,4 %
Chrysler 13,6 %
Toyota 13,3 %
Honda 8,6 %
Nissan 6,3 %
ostatní 14,8 %
V pořadí čtvrté Toyotě totiž prodej vzrostl o 13,3 procenta, na 2,26 milionu aut. A daří se i firmám Honda, Nissan, Hyundai či Mazda jejichž prodej roste mnohem rychleji než americké konkurenci.

Problémů, které trápí americké výrobce je podle odborníků více. Tím hlavním je dražší ropa, a tedy i menší zájem o sportovně laděné modely s vysokou spotřebou. Firmy mají také starosti s důchodovým systémem pro své zaměstnance a velké finanční problémy mají i jejich dodavatelé součástek.

„Roste zájem o střední a malé sportovní vozy. A to je právě oblast, kde jsou výrobci z Asie jako doma,“ uvedl například analytik Tom Libby z firmy J. D. Power. Důsledkem špatných finančních výsledků amerických výrobců je i pokles ceny jejich akcií.

Toyota vedle úspěchu v USA předpokládá, že americkou konkurenci dostihne i v celosvětovém měřítku. A to ještě rychleji: v roce 2003 předstihla Ford, stala se světovou dvojkou a letos plánuje předstihnout i dosavadního lídra světového trhu General Motors.

Předpoklad, že v nejbližších letech čeká automobilový sektor konsolidace a že někdo z velkých výrobců zkrachuje, se tedy může týkat i gigantů General Motors nebo Fordu.