Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Asijští králové spolehlivosti. A zbytek světa?

  20:35
Míra poruchovosti automobilů je velice důležitá hodnota, které zajímá stále více motoristů nejen při koupi nového vozu, ale i když volí mezi ojetinami. Žebříčku vládnou japonské a německé automobilky. Dominantní je Toyota, následuje Mercedes, Subaru, Mazda a Porsche. A jaké je pořadí na dalších místech?

Potěšeni mohou být i v Mladé Boleslavi, Škodovka na žebříčku pozvolna stoupá vzhůru.

Zatímco poslední karosářské výstřelky u nových automobilů dokážou automobilového fandu na chvíli ohromit, existuje jedna vlastnost automobilu, která by měla mít pro motoristu ještě větší váhu - bezporuchovost.

"Důraz na spolehlivost při volbě aut u motoristů stoupá," upozorňuje Václav Staněk, vedoucí prodeje firmy Tsusho.

V zahraničí jsou různé průzkumy spolehlivosti jednotlivých modelů osobních aut velmi sledovány, například v Německu je to žebříček TÜV. V řadě případů vycházejí statistiky z údajů stanic technické kontroly.

***

Jak jsou spolehlivé automobily

1-3 roky staré

4-5 let staré

6-7 let staré

8-9 let staré

10-11 let staré

Zajímavostí ve skupině nových aut je, že mezi nejspolehlivější patří ty nejmenší; z nich většina je známá i z českého trhu: AUDI A2, Opel Agila, Toyota Yaris

*** 

Německá důkladnost TÜV
O tom, která značka umí dělat spolehlivá auta, hodně vypovídá statistika známá jako TÜV Report, z níž jsem čerpali informace. TÜV je organizace známá z oblasti technických zkoušek v dopravě, konkrétně v automobilovém oboru. A provozuje i německou síť stanic technické kontroly (STK). Statistikou spolehlivosti automobilů je TÜV respektována v oboru, i když podobné průzkumy dělá více institucí. Její pravidelně vydávané zprávy objektivně zohledňují výsledky ze sítě německých STK, kterou projdou ročně miliony vozů.

Rozum pomalu vítězí nad city

"Pomalu a jistě získává spolehlivost větší docenění. Nemohu říci, že patří na první místo, to rozhodně ne; nejdůležitější jsou stále emoce: když se auto zalíbí, zapomene se na spolehlivost, délku záruky, špatné zprávy od známých, ale i na cenu. Zákazník chce právě to, co se mu líbí," říká prodejce Václav Staněk. "Ale pravda je, že za těch deset let, co auta prodávám, z roku na rok přibývá těch, kteří volí racionálně." U lidí, kteří mají auto nikoli pro parádu, ale jako užitkový předmět, role spolehlivosti roste.

To je i případ akrobatického lyžaře Aleše Valenty, který říká: "Samozřejmě, že hledisko spolehlivosti je pro mě zcela v popředí. Strávím v autě tolik času, že si skutečně nemohu dovolit, aby mě vypeklo, aby si někde na opačném konci Evropy kleklo. Proto jsem zvolil Toyotu, o které vím, že je z tohoto hlediska na špičce. A pak, přiznávám, je tu ještě jeden moment: když spojím své jméno s nějakou značkou v reklamě, musí to být záruka nejen spolehlivosti, ale i serióznosti. A to tahle značka také plní."

Jak přibývá poruch
S přibývajícím věkem automobilů dost dramaticky roste průměrný počet těch, které nevyhovují.

Základem ze zprávy TÜV je počet vážných závad.

1 až 3 roky 5,6 % nevyhovělo
4 až 5 let 10,9 % nevyhovělo
6 až 7 let 16,7 % nevyhovělo
8 až 9 let 22,0 % nevyhovělo
10 až 11 let 26,9 % nevyhovělo

Škodovka versus Toyota

Když se nedávno na půdě automobilky Škoda Auto sešli kvalitáři z jednotlivých závodů koncernu VW, prohlásil vedoucí oddělení kvality koncernu Falko Schling: "Z pohledu ekonomiky podniku si nemůžeme v budoucnu dovolit rozčilit zákazníky kvůli nevyřešeným technickým problémům."

Při pohledu do statistiky spolehlivosti, kterou uvádíme na následujících stranách, se zdá, že tuto zásadu v Mladé Boleslavi už ctí. Dá se tak soudit z postupu vzhůru bezmála o dvě desítky míst v porovnání škodovky staré více než deset let s tou současnou. Avšak kus práce mají Mladoboleslavští stále ještě před sebou, aby se dostali "na dostřel" značek, jejichž vozy se vyskytují na čele statistiky: Mercedes, Subaru, Mazda, Porsche a Toyota.

V Boleslavi berou testy vážně

Stejného názoru je ostatně i Erwin Mackowiak, vedoucí řízení kvality Škoda Auto. Na otázku, jak vnímá postavení své značky v konkurenci ostatních automobilek, odpovídá: "Fakt, že vozy Škoda v uplynulých letech stále zlepšují svá pořadí na těchto žebříčcích, nás samozřejmě těší, ale zároveň zavazuje. Právě testy nezávislých sdružení totiž velmi věrně ukazují, co zákazník od vozu očekává, s čím je spokojen, a s čím nikoliv.

Výsledky testů, které provádějí TÜV Report, JD Pover, EURO NCAP a další, interně vyhodnocujeme a hledáme v nich náměty na případná zlepšení našich aut. Ostatně i výsledky spotřebitelských testů, ať již jde o testy kvality nebo spokojenosti zákazníků, bereme velmi vážně."

Jak to vypadá v Česku?

I v České republice existuje systém kontroly aut ve stanicích technické kontroly (STK). Na ministerstvu dopravy se každoročně soustřeďují údaje z českých STK. Ovšem jen soustřeďují. Republika údajně není tak bohatá, aby se těmito čísly někdo zabýval. "Pro nás jako kontrolní orgán to je zajímavé z pohledu kontroly činnosti STK. Statistické výstupy z STK o závadách jednotlivých značek existují, ale vnímáme je spíš jako komerční záležitost," říká Josef Pokorný, ředitel odboru schvalování vozidel a předpisů.

Obdobné údaje o spolehlivosti aut, jako v Německu, bohužel z českých silnic nelze získat. "U nás také vysledujeme, že některé poruchy jsou pro některé značky typické," říká Pavel Vyskočil, ředitel centrálního dispečinku asistenční služby ABA, "ale nelze to dost dobře zveřejňovat, protože údaje jsou ovlivněny především objemem jednotlivých značek na českém trhu.

Zajímavé je také sledovat, jak se vyskytují některé typické závady u úplně nových aut, zatímco po čase, když slabiny výrobci vychytají, u stejných modelů se už nevyskytnou."

Podobně hovoří i Hana Bendová, tisková mluvčí Ústředního Automotoklubu, který také nabízí asistenční služby: "Poruchovost jednotlivých továrních značek se sleduje a vyhodnocuje. Je to nedílná součást písemných záznamů k jednotlivým případům a pravidelným analýzám z naší společnosti. Podle smluv jsou jednotlivým výrobcům a dovozcům motorových vozidel předávány výkazy, v nichž je zahrnuta i úroveň poruchovosti a také úspěšnost asistenčních zásahů silniční služby na místě závady. O tyto analýzy je ze strany výrobců a dovozců velký zájem." Bohužel ani ty se nezveřejňují.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...