Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Asijští králové spolehlivosti. A zbytek světa?

  20:35aktualizováno  20:35
Míra poruchovosti automobilů je velice důležitá hodnota, které zajímá stále více motoristů nejen při koupi nového vozu, ale i když volí mezi ojetinami. Žebříčku vládnou japonské a německé automobilky. Dominantní je Toyota, následuje Mercedes, Subaru, Mazda a Porsche. A jaké je pořadí na dalších místech?

Potěšeni mohou být i v Mladé Boleslavi, Škodovka na žebříčku pozvolna stoupá vzhůru.

Zatímco poslední karosářské výstřelky u nových automobilů dokážou automobilového fandu na chvíli ohromit, existuje jedna vlastnost automobilu, která by měla mít pro motoristu ještě větší váhu - bezporuchovost.

"Důraz na spolehlivost při volbě aut u motoristů stoupá," upozorňuje Václav Staněk, vedoucí prodeje firmy Tsusho.

V zahraničí jsou různé průzkumy spolehlivosti jednotlivých modelů osobních aut velmi sledovány, například v Německu je to žebříček TÜV. V řadě případů vycházejí statistiky z údajů stanic technické kontroly.

***

Jak jsou spolehlivé automobily

1-3 roky staré

4-5 let staré

6-7 let staré

8-9 let staré

10-11 let staré

Zajímavostí ve skupině nových aut je, že mezi nejspolehlivější patří ty nejmenší; z nich většina je známá i z českého trhu: AUDI A2, Opel Agila, Toyota Yaris

*** 

Německá důkladnost TÜV
O tom, která značka umí dělat spolehlivá auta, hodně vypovídá statistika známá jako TÜV Report, z níž jsem čerpali informace. TÜV je organizace známá z oblasti technických zkoušek v dopravě, konkrétně v automobilovém oboru. A provozuje i německou síť stanic technické kontroly (STK). Statistikou spolehlivosti automobilů je TÜV respektována v oboru, i když podobné průzkumy dělá více institucí. Její pravidelně vydávané zprávy objektivně zohledňují výsledky ze sítě německých STK, kterou projdou ročně miliony vozů.

Rozum pomalu vítězí nad city

"Pomalu a jistě získává spolehlivost větší docenění. Nemohu říci, že patří na první místo, to rozhodně ne; nejdůležitější jsou stále emoce: když se auto zalíbí, zapomene se na spolehlivost, délku záruky, špatné zprávy od známých, ale i na cenu. Zákazník chce právě to, co se mu líbí," říká prodejce Václav Staněk. "Ale pravda je, že za těch deset let, co auta prodávám, z roku na rok přibývá těch, kteří volí racionálně." U lidí, kteří mají auto nikoli pro parádu, ale jako užitkový předmět, role spolehlivosti roste.

To je i případ akrobatického lyžaře Aleše Valenty, který říká: "Samozřejmě, že hledisko spolehlivosti je pro mě zcela v popředí. Strávím v autě tolik času, že si skutečně nemohu dovolit, aby mě vypeklo, aby si někde na opačném konci Evropy kleklo. Proto jsem zvolil Toyotu, o které vím, že je z tohoto hlediska na špičce. A pak, přiznávám, je tu ještě jeden moment: když spojím své jméno s nějakou značkou v reklamě, musí to být záruka nejen spolehlivosti, ale i serióznosti. A to tahle značka také plní."

Jak přibývá poruch
S přibývajícím věkem automobilů dost dramaticky roste průměrný počet těch, které nevyhovují.

Základem ze zprávy TÜV je počet vážných závad.

1 až 3 roky 5,6 % nevyhovělo
4 až 5 let 10,9 % nevyhovělo
6 až 7 let 16,7 % nevyhovělo
8 až 9 let 22,0 % nevyhovělo
10 až 11 let 26,9 % nevyhovělo

Škodovka versus Toyota

Když se nedávno na půdě automobilky Škoda Auto sešli kvalitáři z jednotlivých závodů koncernu VW, prohlásil vedoucí oddělení kvality koncernu Falko Schling: "Z pohledu ekonomiky podniku si nemůžeme v budoucnu dovolit rozčilit zákazníky kvůli nevyřešeným technickým problémům."

Při pohledu do statistiky spolehlivosti, kterou uvádíme na následujících stranách, se zdá, že tuto zásadu v Mladé Boleslavi už ctí. Dá se tak soudit z postupu vzhůru bezmála o dvě desítky míst v porovnání škodovky staré více než deset let s tou současnou. Avšak kus práce mají Mladoboleslavští stále ještě před sebou, aby se dostali "na dostřel" značek, jejichž vozy se vyskytují na čele statistiky: Mercedes, Subaru, Mazda, Porsche a Toyota.

V Boleslavi berou testy vážně

Stejného názoru je ostatně i Erwin Mackowiak, vedoucí řízení kvality Škoda Auto. Na otázku, jak vnímá postavení své značky v konkurenci ostatních automobilek, odpovídá: "Fakt, že vozy Škoda v uplynulých letech stále zlepšují svá pořadí na těchto žebříčcích, nás samozřejmě těší, ale zároveň zavazuje. Právě testy nezávislých sdružení totiž velmi věrně ukazují, co zákazník od vozu očekává, s čím je spokojen, a s čím nikoliv.

Výsledky testů, které provádějí TÜV Report, JD Pover, EURO NCAP a další, interně vyhodnocujeme a hledáme v nich náměty na případná zlepšení našich aut. Ostatně i výsledky spotřebitelských testů, ať již jde o testy kvality nebo spokojenosti zákazníků, bereme velmi vážně."

Jak to vypadá v Česku?

I v České republice existuje systém kontroly aut ve stanicích technické kontroly (STK). Na ministerstvu dopravy se každoročně soustřeďují údaje z českých STK. Ovšem jen soustřeďují. Republika údajně není tak bohatá, aby se těmito čísly někdo zabýval. "Pro nás jako kontrolní orgán to je zajímavé z pohledu kontroly činnosti STK. Statistické výstupy z STK o závadách jednotlivých značek existují, ale vnímáme je spíš jako komerční záležitost," říká Josef Pokorný, ředitel odboru schvalování vozidel a předpisů.

Obdobné údaje o spolehlivosti aut, jako v Německu, bohužel z českých silnic nelze získat. "U nás také vysledujeme, že některé poruchy jsou pro některé značky typické," říká Pavel Vyskočil, ředitel centrálního dispečinku asistenční služby ABA, "ale nelze to dost dobře zveřejňovat, protože údaje jsou ovlivněny především objemem jednotlivých značek na českém trhu.

Zajímavé je také sledovat, jak se vyskytují některé typické závady u úplně nových aut, zatímco po čase, když slabiny výrobci vychytají, u stejných modelů se už nevyskytnou."

Podobně hovoří i Hana Bendová, tisková mluvčí Ústředního Automotoklubu, který také nabízí asistenční služby: "Poruchovost jednotlivých továrních značek se sleduje a vyhodnocuje. Je to nedílná součást písemných záznamů k jednotlivým případům a pravidelným analýzám z naší společnosti. Podle smluv jsou jednotlivým výrobcům a dovozcům motorových vozidel předávány výkazy, v nichž je zahrnuta i úroveň poruchovosti a také úspěšnost asistenčních zásahů silniční služby na místě závady. O tyto analýzy je ze strany výrobců a dovozců velký zájem." Bohužel ani ty se nezveřejňují.

Autoři:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.