Asijští králové spolehlivosti. A zbytek světa?

  • 144
Míra poruchovosti automobilů je velice důležitá hodnota, které zajímá stále více motoristů nejen při koupi nového vozu, ale i když volí mezi ojetinami. Žebříčku vládnou japonské a německé automobilky. Dominantní je Toyota, následuje Mercedes, Subaru, Mazda a Porsche. A jaké je pořadí na dalších místech?

Potěšeni mohou být i v Mladé Boleslavi, Škodovka na žebříčku pozvolna stoupá vzhůru.

Zatímco poslední karosářské výstřelky u nových automobilů dokážou automobilového fandu na chvíli ohromit, existuje jedna vlastnost automobilu, která by měla mít pro motoristu ještě větší váhu - bezporuchovost.

"Důraz na spolehlivost při volbě aut u motoristů stoupá," upozorňuje Václav Staněk, vedoucí prodeje firmy Tsusho.

V zahraničí jsou různé průzkumy spolehlivosti jednotlivých modelů osobních aut velmi sledovány, například v Německu je to žebříček TÜV. V řadě případů vycházejí statistiky z údajů stanic technické kontroly.

***

Jak jsou spolehlivé automobily

1-3 roky staré

4-5 let staré

6-7 let staré

8-9 let staré

10-11 let staré

Zajímavostí ve skupině nových aut je, že mezi nejspolehlivější patří ty nejmenší; z nich většina je známá i z českého trhu: AUDI A2, Opel Agila, Toyota Yaris

*** 

Německá důkladnost TÜV
O tom, která značka umí dělat spolehlivá auta, hodně vypovídá statistika známá jako TÜV Report, z níž jsem čerpali informace. TÜV je organizace známá z oblasti technických zkoušek v dopravě, konkrétně v automobilovém oboru. A provozuje i německou síť stanic technické kontroly (STK). Statistikou spolehlivosti automobilů je TÜV respektována v oboru, i když podobné průzkumy dělá více institucí. Její pravidelně vydávané zprávy objektivně zohledňují výsledky ze sítě německých STK, kterou projdou ročně miliony vozů.

Rozum pomalu vítězí nad city

"Pomalu a jistě získává spolehlivost větší docenění. Nemohu říci, že patří na první místo, to rozhodně ne; nejdůležitější jsou stále emoce: když se auto zalíbí, zapomene se na spolehlivost, délku záruky, špatné zprávy od známých, ale i na cenu. Zákazník chce právě to, co se mu líbí," říká prodejce Václav Staněk. "Ale pravda je, že za těch deset let, co auta prodávám, z roku na rok přibývá těch, kteří volí racionálně." U lidí, kteří mají auto nikoli pro parádu, ale jako užitkový předmět, role spolehlivosti roste.

To je i případ akrobatického lyžaře Aleše Valenty, který říká: "Samozřejmě, že hledisko spolehlivosti je pro mě zcela v popředí. Strávím v autě tolik času, že si skutečně nemohu dovolit, aby mě vypeklo, aby si někde na opačném konci Evropy kleklo. Proto jsem zvolil Toyotu, o které vím, že je z tohoto hlediska na špičce. A pak, přiznávám, je tu ještě jeden moment: když spojím své jméno s nějakou značkou v reklamě, musí to být záruka nejen spolehlivosti, ale i serióznosti. A to tahle značka také plní."

Jak přibývá poruch
S přibývajícím věkem automobilů dost dramaticky roste průměrný počet těch, které nevyhovují.

Základem ze zprávy TÜV je počet vážných závad.

1 až 3 roky 5,6 % nevyhovělo
4 až 5 let 10,9 % nevyhovělo
6 až 7 let 16,7 % nevyhovělo
8 až 9 let 22,0 % nevyhovělo
10 až 11 let 26,9 % nevyhovělo

Škodovka versus Toyota

Když se nedávno na půdě automobilky Škoda Auto sešli kvalitáři z jednotlivých závodů koncernu VW, prohlásil vedoucí oddělení kvality koncernu Falko Schling: "Z pohledu ekonomiky podniku si nemůžeme v budoucnu dovolit rozčilit zákazníky kvůli nevyřešeným technickým problémům."

Při pohledu do statistiky spolehlivosti, kterou uvádíme na následujících stranách, se zdá, že tuto zásadu v Mladé Boleslavi už ctí. Dá se tak soudit z postupu vzhůru bezmála o dvě desítky míst v porovnání škodovky staré více než deset let s tou současnou. Avšak kus práce mají Mladoboleslavští stále ještě před sebou, aby se dostali "na dostřel" značek, jejichž vozy se vyskytují na čele statistiky: Mercedes, Subaru, Mazda, Porsche a Toyota.

V Boleslavi berou testy vážně

Stejného názoru je ostatně i Erwin Mackowiak, vedoucí řízení kvality Škoda Auto. Na otázku, jak vnímá postavení své značky v konkurenci ostatních automobilek, odpovídá: "Fakt, že vozy Škoda v uplynulých letech stále zlepšují svá pořadí na těchto žebříčcích, nás samozřejmě těší, ale zároveň zavazuje. Právě testy nezávislých sdružení totiž velmi věrně ukazují, co zákazník od vozu očekává, s čím je spokojen, a s čím nikoliv.

Výsledky testů, které provádějí TÜV Report, JD Pover, EURO NCAP a další, interně vyhodnocujeme a hledáme v nich náměty na případná zlepšení našich aut. Ostatně i výsledky spotřebitelských testů, ať již jde o testy kvality nebo spokojenosti zákazníků, bereme velmi vážně."

Jak to vypadá v Česku?

I v České republice existuje systém kontroly aut ve stanicích technické kontroly (STK). Na ministerstvu dopravy se každoročně soustřeďují údaje z českých STK. Ovšem jen soustřeďují. Republika údajně není tak bohatá, aby se těmito čísly někdo zabýval. "Pro nás jako kontrolní orgán to je zajímavé z pohledu kontroly činnosti STK. Statistické výstupy z STK o závadách jednotlivých značek existují, ale vnímáme je spíš jako komerční záležitost," říká Josef Pokorný, ředitel odboru schvalování vozidel a předpisů.

Obdobné údaje o spolehlivosti aut, jako v Německu, bohužel z českých silnic nelze získat. "U nás také vysledujeme, že některé poruchy jsou pro některé značky typické," říká Pavel Vyskočil, ředitel centrálního dispečinku asistenční služby ABA, "ale nelze to dost dobře zveřejňovat, protože údaje jsou ovlivněny především objemem jednotlivých značek na českém trhu.

Zajímavé je také sledovat, jak se vyskytují některé typické závady u úplně nových aut, zatímco po čase, když slabiny výrobci vychytají, u stejných modelů se už nevyskytnou."

Podobně hovoří i Hana Bendová, tisková mluvčí Ústředního Automotoklubu, který také nabízí asistenční služby: "Poruchovost jednotlivých továrních značek se sleduje a vyhodnocuje. Je to nedílná součást písemných záznamů k jednotlivým případům a pravidelným analýzám z naší společnosti. Podle smluv jsou jednotlivým výrobcům a dovozcům motorových vozidel předávány výkazy, v nichž je zahrnuta i úroveň poruchovosti a také úspěšnost asistenčních zásahů silniční služby na místě závady. O tyto analýzy je ze strany výrobců a dovozců velký zájem." Bohužel ani ty se nezveřejňují.