Chystáte se na dovolenou autem? Zjistěte, na jakou asistenci máte nárok

aktualizováno 
Uzavření smlouvy o asistenčních službách je v podstatě obdobné jako uzavírání pojistné smlouvy. Pojišťujeme se pro případ nečekaných nepříjemností, ať už v případě závady, nebo v horším případě nehody.

Asistenční služba. Ilustrační snímek. | foto: EUROP ASSISTANCEMetro.cz

Tak trochu jako při uzavírání smlouvy s pojišťovnou bychom měli být pozorní i při uzavírání smluv o asistenčních službách. Řada automobilek je dnes nabízí k novému autu jako bonus zdarma, ale i to má své podmínky a omezení. Než vyjedeme na letní dovolenou, vyplatí se vědět, na co máme a na co nemáme nárok. Zkrátka si podrobně smlouvu prostudovat.

Asi každému je jasné, že mohou nastat na cestách situace, kdy se asistenční služba hodí a rychle pomůže vyřešit nepříjemnou situaci. Stejně tak je ale dobré si uvědomit, že se nejedná o pomoc motoristům určenou pouze pro zahraniční cesty. Naopak. Většina zásahů asistenčních služeb proběhne v Česku. Jasně to potvrzují i statistiky značky Škoda, která má v tomto ohledu, co do počtu zásahů, logicky nejreprezentativnější vzorek díky tomu, že má na našem trhu stabilně více než třetinový tržní podíl.

„V roce 2017 jsme měli přes 90 procent asistenčních zásahů v rámci Škoda Assistance na území ČR, na druhou stranu jsme ale třeba pomáhali řešit situaci ve španělském městě Luces, které je od našich hranic vzdáleno zhruba 2400 kilometrů,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

Na další zajímavé statistické údaje od ŠKODA Assistance se můžete podívat v samostatném infoboxu - dozvíte se třeba, jaký den a v jaký čas je nejvíce zásahů a jaký je nejčastější důvod výjezdu asistenčních techniků.

Ze statistik ŠKODA Assistance

Oslovili jsme deset nejprodávanějších značek u nás. Prakticky všechny automobilky nabízejí při koupi nového vozu alespoň základní nabídku asistenčních služeb, a to zdarma. Za výhodnější balíček si pak u některých značek můžete připlatit nebo se ukrývá ve službě s prodlouženou zárukou a podobně.

S čím můžeme počítat

Všechny automobilky bez výjimky nabízejí telefonickou asistenci zdarma. Tady platí základní pravidlo, že bychom měli mít v telefonu uloženo telefonní číslo naší asistenční služby, a to pro jakoukoliv situaci. Důležité je to zvláště v případě nehody, kdy ve stresu z nepříjemné situace můžeme velmi snadno podlehnout dotěrným a všude přítomným lovcům nehod. Nikdy, a to zdůrazňujeme, od nich nepřijímejte jakkoliv na první pohled výhodné nabídky, nic nepodepisujte a v nejlepším případě se s nimi vůbec nebavte.

Přijetím jejich služeb, natož podepsáním jakéhokoliv dokumentu hrozí, že následně budete platit ze svého jejich předražené služby. Vždy volejte svou asistenční službu, kde vám poradí, co a jak v dané situaci řešit a na co máme nárok.

Kontaktování služby přes chytrý telefon

  • Kdo ji nabízí: Škoda, Ford, KIA, Opel
  • Kdo ji nemá: Volkswagen, Hyundai, Dacia, Peugeot, Citroen, Renault
  •  Dacia a Renault připravují

Poměrně překvapivé je, že i v dnešní době moderních technologií existují automobilky, které nenabízí aplikaci do chytrého telefonu, popř. ji nenabízí pro obě platformy - tedy iOS a Android. U nás nejrozšířenější značka Škoda má aplikace hned dvě, a to MyŠKODA App a ŠKODA Connect App, aplikace Opelu se jmenuje MyOpel. Některé značky se kromě toho zatím místo vlastních aplikací rozhodly využívat obecnější systémy Apple CarPlay a Android Auto, ty však umožňují víceméně jen propojení mobilu s palubním systémem a zrcadlení vybraných funkcí - nejsou tedy plnohodnotnou náhradou aplikací.

Odtah vozidla v případě nehody

  • Nabízí: Škoda, Volkswagen, Ford, Hyudai, KIA
  • Nenabízí: Dacia, Peugeot, Citröen, Opel, Renault

Jistotu v podobě asistenčních služeb chceme mít pro chvíle, kdy dojde k poruše nebo se staneme účastníky nehody. Je jasné, že v případě poruchy je v zájmu každé automobilky nám poskytnout pomoc, a to ať už přímo na místě, je-li závada odstranitelná, nebo tím, že naše auto odtáhne do servisu. Asi nepřekvapí, že do autorizované dílny, jejíž odtahová a asistenční služba se o nás v případě problému postará.

Jiná situace nastává ve chvíli, kdy máme nehodu. Tady už je lepší mít uzavřenu některou z příplatkových asistenčních služeb, není-li například součástí havarijní pojistky.

Naopak prakticky vždy nám servis poskytne náhradní vozidlo. I tady je ale dobré vědět, nač máme nárok. Lišit se může především doba, na kterou nám bude poskytnuto, a to od 2 do 5 dnů. V některých případech můžeme být limitováni i vzdáleností od domova.

Náhradní vozidlo
Škoda ANO po dobu max. 3 pracovních dnů. Při vzdálenosti nad 30 km od bydliště
Volkswagen ANO po dobu max 5 dnů
FordANO po dobu 2 pracovních dnů
HyundaiANO po dobu max. 4 dnů
DaciaANO po dobu 3 dnů zdarma
KIAANO po dobu max. 4 dnů
PeugeotANO po dobu 4 dnů, popřípadě po dobu nepojízdnosti vozu
CitröenANO po dobu 4 dnů, popřípadě po dobu nepojízdnosti vozu
OpelANO po dobu max. 4 dnů
RenaultANO po dobu 3 dnů zdarma

Místo náhradního vozidla můžeme také využít možnosti alternativní dopravy. Tady se nabídky automobilek liší. Zpravidla můžeme mít proplaceno jízdné, ať už do cíle naší cesty, nebo zpět domů, autobusem nebo vlakem 1. třídou. V případě, že by cesta byla delší, tedy nad 6 nebo 8 hodin, proplatí nám některé automobilky i letenky, přičemž se tato možnost často posuzuje individuálně. Poměrně vysoké plnění nabízí v tomto případě Opel (až 613 eur na osobu).

Máme také možnost počkat v místě opravy našeho vozidla, pak je dobré vědět, jaké ubytování nám bude proplaceno. Zpravidla se jedná o možnost ubytování v tříhvězdičkovém hotelu se snídaní, ale podmínky se značně liší. Omezení je v případě minimální vzdálenosti od domova většinou od 50 do 100 kilometrů (Škoda ale například počítá s hranicí již od 30 km od domova), počtu nocí i denním finančním limitu na osobu. Třeba Renault má omezení 61 eur na osobu a noc, naopak další dvě francouzské automobilky Citroen a Peugeot mají limit 150 eur.

Ubytování

V případě poruchy nebo nehody v zahraničí máte také v některých případech nárok na převoz vozidla do České republiky. Zpravidla se jedná o případy, kdy není možné vozidlo opravit do 5 dnů (Ford, Hyundai) nebo záleží na individuálním posouzení případu (např. Dacia, Renault).

Palivo vám dovezou, baterii vymění

Vezmeme-li nejtypičtější závady, jako jsou nedostatek paliva, defekt pneumatiky a vybití baterie, pak vás s výjimkou francouzských automobilek (viz. tabulka) nikdo nenechá ve štychu. Třeba Škodovka kromě toho myslí i na situace, kdy dojde k překousání kabeláže zvěří. V každém případě ovšem musíme počítat s tím, že zdarma máte pouze příjezd asistence na místo, materiál, tedy palivo, případnou pneumatiku nebo její opravu a novou baterii vždy zaplatíme z vlastní kapsy.

Situaci, kdy si v autě zabouchneme klíčky nebo je ztratíme, což není tak neobvyklá situace, řeší každá automobilka odlišně. V případě, že nelze vyřešit situaci na místě, nám pak auto odtáhnou do nejbližšího servisu, kde je možné situaci vyřešit. Opět jsou v tomto případě u zcela základní nabídky asistence v nevýhodě majitelé aut francouzských značek. U nich se vyplatí pořídit si pro tyto případy rozšířenou asistenci v řádech stovek korun nebo v rámci prodloužené záruky.

Když už situace vyžaduje zásah asistenční služby, je dobré ihned poznat, že přijela „ta pravá“ a ne nějaký náhodný projíždějící servisák. V tomto ohledu mají výhodu asistenční služby značky Škoda, Volkswagen, Audi a Seat, které jsou sjednoceně označeny jako vozy Service Mobil, takže je ihned jasně poznáte. Kromě toho také podléhají standardům výrobce, nejen co se týče vybavení, ale i stáří vozu apod.

Jaké situace asistenční služba řeší

Kdo se neptá, platí

Základní rada pro využívání asistenčních služeb je ptát se, ptát se a ptát se. Kdo nic neví, nic nezkazí. Ovšem když se něco pokazí a my nevíme, nač máme nárok, nikdo nám to aktivně říkat nebude. Ideální tedy je si, ať už při uzavírání smlouvy o asistenčních službách nebo před delší cestou do zahraničí, sepsat situace, které si sice nepřejeme, ale které mohou nastat, a zeptat se na naší asistenční službě, co v takovém případě máme a nemáme předplaceno, tedy zdarma, a za co budeme muset případně platit.

Opět to můžeme přirovnat k cestovnímu pojištění - zcela základní služby míváme hrazeny, ale když nás vezmou v cizině zuby, může nás to stát pěkných pár tisíc.



Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Audi zaplatí skoro 21 miliard korun jako pokutu za Dieselgate

Audi A6

Německá automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Dceřiná firma koncernu...



Najdete na iDNES.cz