Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyhozené peníze: řidiči platí za moderní techniku, kterou neumí užívat

aktualizováno 
Průzkum mezi šoféry ve Velké Británii ukázal, že polovina z nich má problém ovládat moderní asistenční a komfortní systémy, které jejich auto nabízí.

Mnoho řidičů uvítá co nejjednodušší ovládání. Odhalit některé funkce vozu bývá často složité. | foto: Radek Laubepro iDNES.cz

Studii mezi tisícovkou řidičů, kteří si v posledních třech letech pořídili nové auto, nechala provést britská síť dealerství Jardine Motors. Ukázalo se, že přes 50 % z nich nemá ani ponětí o tom, jak funguje asistent udržování v jízdním pruhu, jak zapnout upozornění na rychlostní omezení, a řada z nich dokonce netuší, jak se používá paměťová funkce elektricky ovládaných sedadel. Více než polovina účastníků průzkumu pak přiznala, že za tyto technologie, které vlastně neumí používat, vyhodila peníze zbytečně.

„Technologie zásadně ovlivňují výběr auta, ale zákazníkům často není jasné, jak jim vlastně pomohou při řízení,“ popisuje chování kupujících Matt Wrigley, marketingový ředitel Jardine Motors. „Mnoho lidí se pro různé asistenční a komfortní systémy nadchne při návštěvě showroomu, jakmile v nadšení prodejnu opustí, už neví, jak fungují.“ Jeho firma proto nově zaměstnává specialisty, kteří jsou připraveni odpovídat na dodatečné dotazy nových majitelů.

Nutno podotknout, že tito specialisté budou mít práce dostatek. V průzkumu Jardine Motors totiž 32 % lidí přiznalo, že jsou zmateni z ovládání navigace, čtyři z deseti jsou „perplex“ z parkovacích senzorů, automatické klimatizace nebo vyhřívaných sedadel. Polovina dotázaných přiznala, že vlastní auto, které je plné tlačítek a přepínačů, o nichž neví, k čemu jsou, a 58 % účastníků průzkumu navíc někdy z neznalosti použilo špatný ovládací prvek.

Další výsledky pak potvrzují slova Matta Wrigleyho: osm z deseti řidičů přiznalo, že technologie a různé vychytávky ovlivnily jejich rozhodnutí při nákupu, 76 % lidí pak zároveň tvrdí, že si koupili vůz s více funkcemi, než ve skutečnosti potřebují.

Jaké tři technologie dělají britským šoférům problémy?

1. Samočinné parkování: 61 %
Systém, který vůz zaparkuje (a dnes často i vyparkuje) téměř sám, se zapíná tlačítkem nejčastěji umístěným u řadicí páky nebo voliče automatu. Horší už je další postup, který je nutné si zautomatizovat: s autem je zapotřebí nízkou rychlostí popojíždět kolem řady stojících vozidel, dokud parkovací senzory neobjeví dostatečně velké místo. Následně je řidič na displeji palubního počítače vyzván k zařazení zpátečky a pak už jen ovládá brzdu, plyn, příp. spojku, o manévrování se postará vůz sám. Nové mercedesy nebo Ford Focus čtvrté generace už umí samy ovládat i brzdu a plyn a řadit převodové stupně.

2. Multimediální systém na zadních sedadlech: 58 %
Obrazovky integrované v opěrkách předních sedadel patří k nejdražším prvkům příplatkové výbavy (např. u nového Audi A8 vyjdou téměř na 90 000 Kč) a umožňují pasažérům vzadu sledování videa nebo třeba ovládání rádia. Řidičům podle všeho často chybí i motivace, aby se s tímto systémem naučili pracovat.

3. Asistent udržování v jízdním pruhu: 58 %
Asistenční systém, jenž pomocí kamer sleduje vodorovné dopravní značení a zásahy do volantu nebo brzd a aktivně udržuje vozidlo ve středu jízdního pruhu, se obvykle ovládá pomocí tlačítka na levé páčce pod volantem. Často má ale také mnoho různých nastavení (citlivost, případně jen varuje pípnutím), ve kterých se řidiči mohou ztratit.

Další problematické technologie a funkce se seřadily následovně:

4. Paměťová funkce elektricky nastavitelných sedadel: 57 %

5. Sportovní režim: 54 %

6. Adaptivní tempomat: 51 %

7. Rozpoznávání rychlostních omezení: 51 %

8. Automatické nouzové brzdění: 49 %

9. Funkce telefonu ovládané pomocí hlasu: 48 %

10. Připojení multimediálního zařízení: 46 %

11. Dopravní informace: 43 %

12. Tempomat: 42 %

13. Elektricky otevírané střešní okno: 39 %

14. Automatická klimatizace: 39 %

15. Parkovací kamery/senzory: 38 %

16. Vyhřívaná sedadla: 36 %

17. Automatické ovládání světel: 33 %

18. GPS navigace: 32 %

19. Bluetooth: 28 %

20. Samočinné stěrače: 23 %

21. Digitální rádio: 15 %

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz