Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyhozené peníze: řidiči platí za moderní techniku, kterou neumí užívat

Průzkum mezi šoféry ve Velké Británii ukázal, že polovina z nich má problém ovládat moderní asistenční a komfortní systémy, které jejich auto nabízí.

Mnoho řidičů uvítá co nejjednodušší ovládání. Odhalit některé funkce vozu bývá často složité. | foto: Radek Laubepro iDNES.cz

Studii mezi tisícovkou řidičů, kteří si v posledních třech letech pořídili nové auto, nechala provést britská síť dealerství Jardine Motors. Ukázalo se, že přes 50 % z nich nemá ani ponětí o tom, jak funguje asistent udržování v jízdním pruhu, jak zapnout upozornění na rychlostní omezení, a řada z nich dokonce netuší, jak se používá paměťová funkce elektricky ovládaných sedadel. Více než polovina účastníků průzkumu pak přiznala, že za tyto technologie, které vlastně neumí používat, vyhodila peníze zbytečně.

„Technologie zásadně ovlivňují výběr auta, ale zákazníkům často není jasné, jak jim vlastně pomohou při řízení,“ popisuje chování kupujících Matt Wrigley, marketingový ředitel Jardine Motors. „Mnoho lidí se pro různé asistenční a komfortní systémy nadchne při návštěvě showroomu, jakmile v nadšení prodejnu opustí, už neví, jak fungují.“ Jeho firma proto nově zaměstnává specialisty, kteří jsou připraveni odpovídat na dodatečné dotazy nových majitelů.

Nutno podotknout, že tito specialisté budou mít práce dostatek. V průzkumu Jardine Motors totiž 32 % lidí přiznalo, že jsou zmateni z ovládání navigace, čtyři z deseti jsou „perplex“ z parkovacích senzorů, automatické klimatizace nebo vyhřívaných sedadel. Polovina dotázaných přiznala, že vlastní auto, které je plné tlačítek a přepínačů, o nichž neví, k čemu jsou, a 58 % účastníků průzkumu navíc někdy z neznalosti použilo špatný ovládací prvek.

Další výsledky pak potvrzují slova Matta Wrigleyho: osm z deseti řidičů přiznalo, že technologie a různé vychytávky ovlivnily jejich rozhodnutí při nákupu, 76 % lidí pak zároveň tvrdí, že si koupili vůz s více funkcemi, než ve skutečnosti potřebují.

Jaké tři technologie dělají britským šoférům problémy?

1. Samočinné parkování: 61 %
Systém, který vůz zaparkuje (a dnes často i vyparkuje) téměř sám, se zapíná tlačítkem nejčastěji umístěným u řadicí páky nebo voliče automatu. Horší už je další postup, který je nutné si zautomatizovat: s autem je zapotřebí nízkou rychlostí popojíždět kolem řady stojících vozidel, dokud parkovací senzory neobjeví dostatečně velké místo. Následně je řidič na displeji palubního počítače vyzván k zařazení zpátečky a pak už jen ovládá brzdu, plyn, příp. spojku, o manévrování se postará vůz sám. Nové mercedesy nebo Ford Focus čtvrté generace už umí samy ovládat i brzdu a plyn a řadit převodové stupně.

2. Multimediální systém na zadních sedadlech: 58 %
Obrazovky integrované v opěrkách předních sedadel patří k nejdražším prvkům příplatkové výbavy (např. u nového Audi A8 vyjdou téměř na 90 000 Kč) a umožňují pasažérům vzadu sledování videa nebo třeba ovládání rádia. Řidičům podle všeho často chybí i motivace, aby se s tímto systémem naučili pracovat.

3. Asistent udržování v jízdním pruhu: 58 %
Asistenční systém, jenž pomocí kamer sleduje vodorovné dopravní značení a zásahy do volantu nebo brzd a aktivně udržuje vozidlo ve středu jízdního pruhu, se obvykle ovládá pomocí tlačítka na levé páčce pod volantem. Často má ale také mnoho různých nastavení (citlivost, případně jen varuje pípnutím), ve kterých se řidiči mohou ztratit.

Další problematické technologie a funkce se seřadily následovně:

4. Paměťová funkce elektricky nastavitelných sedadel: 57 %

5. Sportovní režim: 54 %

6. Adaptivní tempomat: 51 %

7. Rozpoznávání rychlostních omezení: 51 %

8. Automatické nouzové brzdění: 49 %

9. Funkce telefonu ovládané pomocí hlasu: 48 %

10. Připojení multimediálního zařízení: 46 %

11. Dopravní informace: 43 %

12. Tempomat: 42 %

13. Elektricky otevírané střešní okno: 39 %

14. Automatická klimatizace: 39 %

15. Parkovací kamery/senzory: 38 %

16. Vyhřívaná sedadla: 36 %

17. Automatické ovládání světel: 33 %

18. GPS navigace: 32 %

19. Bluetooth: 28 %

20. Samočinné stěrače: 23 %

21. Digitální rádio: 15 %

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...