Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bizarní Aston Martin do kapsy je auto, na kterém neproděláte

aktualizováno 
Když se řekne Aston Martin, málokdo si vzpomene na předělanou Toyotu iQ, která se měla prodávat po tisících ročně. Nakonec se vyrobilo jen okolo 800 kusů, ale ojetiny dnes stojí stejně, kolik si automobilka účtovala za nový vůz, klidně milion.

Aston Martin Cygnet | foto: Aston Martin

Aston Martin proslul jako výrobce výkonných sportovních vozů se šesti, osmi a dvanáctiválcovými motory. A to přesto, že vůbec první model této značky, vyrobený v roce 1915, poháněla čtyřválcová čtrnáctistovka. V roce 2011 se začal prodávat aston s ještě menším motorem, v moderní historii značky s obrovským náskokem nejmenší a nejlevnější model, de facto jen lehce upravené miniauto Toyota iQ. Proč?

Protože nic lepšího udělat nešlo. Aston Martin Cygnet vznikl jako reakce na evropské regulace. Automobilka zrovna získala nezávislost na Fordu a přísné limity na průměrné emise CO2 u své produkce musela podle tehdy platných pravidel splnit sama vlastními silami (dnes mají malé automobilky stojící mimo koncerny úlevy). A když se ke třem stovkám udávaným u dvanáctiválců připočítá 116 gramů Cygnetu, vyjde jako průměr mnohem přívětivější hodnota (o pokutách za nadlimitní emise čtěte zde).

Křišťálová Lupa 2016

Angličané si z nabídky Toyoty vybrali nejsilnější motor. Zákazníky tak ušetřili možnosti pořídit si litrový tříválec s 50 kW i naftovou čtrnáctistovku a vsadili na čtyřválec 1,33 Dual VVT-i o výkonu 72 kW. Navíc se touto cestou otevřela možnost pár let po propuknutí finanční krize nalákat zákazníky na stále svým způsobem luxusní a exkluzivní vůz, který je však mnohem skromnějším zbožím než mnohamilionová DB9 či DBS.

Na záměr prodávat Cygnet automobilka veřejnost připravovala postupně. V létě 2009 zveřejnila obrázek makety z designového studia, na ženevském autosalonu 2010 se představil prototyp. Prodej byl zahájen v lednu 2011 a oficiální premiéra se odehrála v Ženevě v březnu téhož roku.

Milion a čtvrt za lepší verzi toyoty

Cena byla extrémní, základ vyšel na 30 995 liber. Tehdejší český dovozce, firma Auto-Exner, stanovil cenu pro náš trh na stěží uvěřitelných 958 380 korun. Ekvivalentní toyota v plné výbavě vyšla ani ne na polovic a neprodávala se dobře, hlavně právě kvůli vysoké ceně. Standardem byla sice třeba i navigace a bezklíčový vstup, ale rozhodně bylo za co utrácet další peníze. Automat CVT přišel na 40 tisíc, lak z aktuálního vzorníku sportovních modelů na 73 tisíc (odstín na přání dokonce na 107 tisíc) a za čalounění prošívanou kůží se účtovalo 89 tisíc korun. Za to, aby auto, co měří tři metry a nemá ani sto koní, vypadalo přesně podle vkusu zákazníka, nebyl problém zaplatit milion a čtvrt. Mimochodem dvakrát více, než stál Smart Fortwo v úpravě Brabus.

Může se hodit

Navštivte Automodul.cz a vybírejte z široké nabídky nových i ojetých vozů k prodeji.

Ale Aston Martin měl pro svoji cenovou politiku hned dva dobré důvody. Kromě image značky to byla také náročnost na výrobu. Tým designérů pod vedením Marka Reichmana změnil prakticky každý viditelný díl. Ve výsledku proto přerod Toyoty iQ na Aston Martin Cygnet v továrně v britském Gaydonu obnášel spoustu ruční práce a trval 150 hodin. Vyrobit celou DB9 už nebylo o mnoho pomalejší, k tomu bylo potřeba 200 hodin.

Předražená miniauta ocenily jen stovky lidí

Původní plány byly smělé. Cygnet se měl prodávat jen stávajícím majitelům značky, automobilka šířila zvěsti o tom, že zájem převyšuje její kapacity, a minivůz se původně nabízel jen v Británii. Počítalo se s výrobou čtyř tisíc aut ročně, ale rychle přišlo vystřízlivění. Skutečných objednávek bylo minimum, a tak padly všechny restrikce.

Fotogalerie

Cygnet si mohl koupit každý, kdo byl ochoten dát milion za miniauto do města. Takových lidí se našlo do září 2013, kdy se výroba Cygnetu zastavila, v Británii 150 a po celém světě dohromady 800. S ukončením výroby po dvou letech a čtyřech měsících je to i v poměrech tak malé automobilky, jako je Aston Martin, nejkratší období produkce modelové řady za spoustu desetiletí. Samozřejmě nebereme-li v potaz speciální modely jako třeba supersport One-77.

Angličané hořký závěr okořenili veřejnými útoky na Toyotu. Prý neměli dostatečnou podporu, a když se dozvěděli o brzkém ukončení výroby výchozího iQ, z projektu vycouvali. Ve skutečnosti se však malá toyota vyráběla ještě další tři roky. Podobně bezzubé je i tvrzení, že Toyota nepodporovala ideu prodávat tento vůz i v USA. Přitom samotné iQ se v Americe začalo prodávat pod značkou Scion zhruba ve stejné době, kdy Aston Martin představil Cygnet. Navíc by prodej za oceánem jen těžko mohl přinést zvýšení poptávky o jeden až dva řády.

Smysl dává pouze tvrzení, že Japonci nechtěli přispět k úspěchu aplikací silnějšího motoru. Atmosférická šestnáctistovka totiž zůstala jen ve fázi prototypu a třináctistovka s kompresorem, který ji pomohl k 96 kW a 180 Nm, se omezila na limitovanou edici 100 kusů toyoty pro japonský trh.

Investice, nebo nepovedená anomálie?

V této fázi celá anabáze vypadá na experiment, který zkrátka nevyšel a stala se z něj trapná epizoda, na niž by všichni rádi zapomněli. Auto, jehož název nedokáže nejspíš vyslovit a vysvětlit ani průměrný Angličan (slovo „cygnet“ je starší, z latiny odvozený výraz pro mládě labutě), nenaplnilo ambice a zmizelo bez nástupce.

Jenže tato kuriozita vůbec neztrácí hodnotu! Jako nový stál cygnet těsně pod milion a dnes se ten nejlevnější, pětiletá ojetina s 35 tisíci najetých kilometrů, nabízí za 33 900 eur, tedy 916 tisíc korun. Za o dva roky novější exemplář s třetinovým nájezdem a v dokonalém stavu jiný prodejce žádá 1 350 000 korun, tedy více, než kolik stálo auto v této výbavě jako nové.

Ceny v Británii jsou na podobné úrovni, přičemž je tam dnes registrováno 141 kusů. To je méně, než kolik v ostrovní zemi jezdí věhlasné bondovské DB5 ze šedesátých let. A tak se dnes odborníci na trh ojetých aut i prodejci exkluzivních vozů přou, zda jde o anomálie, nebo zda tu máme první příznaky toho, že Cygnet je investičním autem budoucnosti.

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.