Tradiční britské značce se v poslední době daří střídavě. Loni prodala o 19 procent aut méně než o rok dřív. Poté, co se značky v roce 2007 zbavil Ford, vlastní Aston Martin konsorcium investorů v čele s kuvajtským fondem Investment Dar.
Koncem loňského roku však víc než třetinu akcií získal italský fond vedený rodinou Bonomi, který přeplatil indického výrobce traktorů a automobilů Mahindra & Mahindra. Šéfem značky je David Richards ze závodního týmu Prodrive.
V kontextu výrobního programu značky malé kupé vantage má v základu vidlicový osmiválec, respektive jeho silnější verzi S. Základní varianta V8 Vantage poskytuje 313 kW. Silnější dvanáctiválec V12 Vantage dostane od letoška také přídomek S a nový motor s typovým označením AM28.
Šestilitrový motor má nový motormanagement od Bosche a maximální výkon je 421 kW (původní V12 poskytoval 380 kW). Ještě monumentálnější je točivý moment, který vrcholí hodnotou 620 Nm při 5 750 otáčkách. To je o 50 Nm víc než u předchozího motoru V12. Křivka točivého momentu je velmi plochá, už v tisíci otáčkách motor poskytuje točivý moment 510 Nm. Dodejme, že motor je plněný atmosféricky, takhle velký dvanáctiválec žádné turbo nebo kompresor nepotřebuje.
Další inovací je převodovka. Aston Martin zvolil skříň Sportshift III AMT od specializované firmy Oerlikon Graziano. Skříň je o 25 kilogramů lehčí, než byl šestistupňový manuál u předchůdce. Tato a další úpravy snížily celkovou hmotnost auta o 15 kilogramů na 1 665 kilogramů.
Motor s převodovkou dávají novince solidní dynamiku. Na stovku zasprintuje V12 Vantage S pod čtyři sekundy a maximální rychlost je 330 kilometrů za hodinu. S touto hodnotou se novinka stává nejrychlejším sériovým modelem Aston Martinu, nepočítaje speciální model One-77.
Mimochodem, s tímto modelem má novinka stejnou spojku, keramické brzdy a také výfukový systém, prý s fantastickým zvukem. Podvozek má tři úrovně nastavení: Normal, Sport a Track. Pro maximální výkon pak musí být zvolen režim Track, který upravuje nejenom tuhost tlumičů ale i nastavení řazení nebo řízení.
Kdo by si stýskal po manuální převodovce, tomu výrobce vzkazuje, že s novými jízdními režimy získá mnohem pohodlnější a plynulejší jízdu v běžném režimu a větší dynamiku při sportovní jízdě.
Nová kola obouvá výrobce standardně do semi-slicků P-Zero Corsa, které se ovšem do každého počasí rozhodně nehodí. Pro univerzálnější využití tak lze zvolit pneumatiky Pirelli P-Zero. Zvenku i zevnitř se změnilo minimum věcí. Drobnou úpravou prošla kvůli aerodynamice přední část. Zákazník si může zvolit karbonové doplňky vně i uvnitř karoserie.
Celkově je nabídka příplatkové výbavy velmi široká, každý detail si lze v konfigurátoru nastavit podle vlastního vkusu. Je však jasné, že za příplatek. Cenu výrobce neuvádí, pohybovat by se měla nad hranicí pěti milionů korun. S ohledem na konfigurovatelnost detailů bude ale u každého auta velmi individuální. První V12 Vantage S zamíří k zákazníkům na podzim letošního roku.