Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Attack: slovenský supersport, který předjede i ferrari

aktualizováno 
Slovensko je evropská automobilová velmoc. Na jejím území jsou továrny velkých světových automobilek. Kromě výroben kií, peugeotů a citroënů najdeme v Bratislavě ještě jednu čistokrevnou slovenskou automobilku. A zrovna K1-Attack je bezkonkurenčně nejrychlejší. V Česku se představil jejich závoďák.

K1 Attack Roadster je nekompromisní lehký sporťák, který vzniká v dílnách v Devínskej Novej Vsi. K sériovému provedení teď přibyla i okruhová závodní verze, která svými výkony budí pozdvižení na všech frontách.

Tenhle roadster je založený na modifikované technice čistokrevného okruhového nářadí, placatého britského Radicalu. Tak vznikl závodní speciál Attack R4. "Tento speciál již několik měsíců dominuje na evropských okruzích a je nejrychlejším uzavřeným sportovním vozem německého okruhového mistrovství DTM," říká Zbyněk Passer, který attacky v Česku nabízí. A to slovenský závoďák ještě díky intenzivnímu ladění stále zrychluje. Přitom má cenovku se zlomkem částky konkurence. "Tyto vozy bude možné v silně limitovaném počtu objednávat již od tohoto podzimu i v ČR," říká Passer.

"Před deseti lety jsme vyvinuli auto pro cestovní účely," vypráví Dick Kvietňanský, "tovární" testovací pilot a závodník a hlavně otec celého projektu slovenského supersportu. Kvietňanský navíc říká, že na evropských okruhových závodech K1-Attack R4 prozatím stále jen testují, ale kam přijedou, tam jezdí na úplné špičce. Ve své třídě předjíždějí i okruhová ferrari.

Dvousedadlové kupé má karbonovou karoserii na prostorovém rámu z ušlechtilých ocelových slitin. Uvnitř je integrovaný bezpečnostní rám podle požadavků na okruhové závodění. Specialitou závodních aut je třeba voštinový hliníkový přední "crash box", který se v případě nárazu řízeně deformuje a pohlcuje tak energii.

Závodní předpisy také vyžadují, aby stolitrová hliníková bezpečnostní nádrž byla vyplněna speciální pěnou. Samozřejmostí, kterou má i "obyčejný" attack, jsou nastavitelné pedály a skořepinové sedadlo řidiče s vícebodovým pásem. Závoďáku nechybí odnímatelný volant. Na přání dostanou zájemci plnou telemetrii s GPS modulem, který umožňuje vyhodnocovat jízdu pilota po okruhu s každým ujetým metrem.

Karbonové zadní dvojité křídlo je plně nastavitelné. Nechybí ani další aerodynamické prvky, na rozdíl od tuningových doplňků jsou plně funkční.

Za zády má pilot vidlicový osmiválec originální konstrukce. Jsou to dva čtyřválcové motory ze silniční supersportovní motorky Suzuki Hayabusa, spojené do osmiválce 2,8 litru se suchou skříní a mazáním čtyřmi čerpadly. Výkon je 460 koní při 10 500 otáčkách. Maximum kroutícího momentu je 340 Nm. Motor spolupracuje s šestirychlostní sekvenční převodovkou Quaiffe Q-tec, která je ovládaná páčkami pod volantem; samozřejmostí je diferenciál s omezenou svorností.

Čistokrevné závodní náčiní má plně nastavitelné stabilizátory. Kola vedou nestejně dlouhá dvojitá příčná ramena zavěšení vepředu i vzadu, titanové tlumiče jsou trojitě nastavitelné.

Závoďák poznáte i podle originálních hořčíkovo-hliníkových kol upevňovaných jedinou centrální matkou a hlavně podle závodních brzd. Právě brzdovou soustavou se běžná - byť sportovně vystupující auta - liší od pravého závodního nářadí. K1-Attack R4 zpomalují 4pístkové brzdiče z radicalu. Zakusují se do kotoučů s průměrem 300/260 mm (vpředu/vzadu), plovoucí disky jsou na obou nápravách. Od radicalu si slovenský závoďák vypůjčil i originální speciálně míchané pneumatiky. Celé to váží i se všemi náplněmi a sto litry paliva bez pilota 830 kilogramů.

V Nizozemsku a Anglii je podle Kvieňanského o vůz velký zájem. Mají vyprodáno. "Problém bude stihnout všechno vyrobit. Kapacita produkce je 15 až 18 aut ročně," říká. Cena slovenského závoďáku je 185 tisíc eur (4,6 milionu korun). "Samozřejmě se všechno přizpůsobuje klientovi," ubezpečuje Kvietňanský. Cena se tak může vyšplhat na 200 až 220 tisíc eur. Kvietňanský ještě prozrazuje, že mají už ve vývoji nový sériový model pro běžný provoz, který uvedou příští rok.

Slovenský supersport

Slovenská automobilka začínala před deseti lety se stavebnicemi sporťáků, které měly velký úspěch v USA. Otci attacku jsou Dick Kvetňanský a Juraj Mitro. V roce 2004 jejich karbonový speciál upravený univerzitou ve Filadelfii za přispění firem General Electrics a Boeing, který jezdil na sojový olej, vyhrál soutěž Tour de Sol. Automobilka má kromě Slovenska zastoupení i v Indii a Nizozemí. Hlavním odbytištěm je ale stále Amerika, kam dodává stavebnice svých roadsterů, které si sami postavíte podle návodu na DVD.

K1-Attack Roadster

Dnes nabízí model K1-Attack Roadster. Ten pohání uprostřed uložený v sériovém provedení 242koňový šestiválec od Fordu. I přesto, že je v autě klimatizace, kožené čalounění a třeba i audiosoustava, váží jen 980 kilo. Výrobce zdůrazňuje, že v interiéru nenajdete žádné zbytečnosti, karbon je samozřejmě opravdový a funkční. Žádné tempomaty, ABS, nebo ESP, všechno je na řidiči. Auto vystřelí z nuly na stovku za necelých pět sekund a maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h.

Autor:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...



Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

Malý svalovec představuje nový diesel. První jízda Fordem Ecosport

Ford Ecosport

Má parádní design, pohon všech kol a rezervu na dveřích kufru, jak to mívali jeho prapředci do terénu. Ford Ecosport se...

Ojetý Ford C-Max je dobrá volba, vyhněte se dieselu

Ford C-Max

Vozy první generace Fordu C-Max se dnes prodávají i za ceny pod 50 tisíc korun. Za málo peněz tak můžete mít poměrně...

Mistr Omotenashi. Lexus LS má otoman a výplně dveří za 375 tisíc

Lexus LS 500h

Jako nic z Japonska, nejde ani termín „omotenashi“ vyložit jedním slovem. Je to jakási „předvídavá pohostinnost“, nový...

Najdete na iDNES.cz