Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Attack: slovenský supersport, který předjede i ferrari

aktualizováno 
Slovensko je evropská automobilová velmoc. Na jejím území jsou továrny velkých světových automobilek. Kromě výroben kií, peugeotů a citroënů najdeme v Bratislavě ještě jednu čistokrevnou slovenskou automobilku. A zrovna K1-Attack je bezkonkurenčně nejrychlejší. V Česku se představil jejich závoďák.

K1 Attack Roadster je nekompromisní lehký sporťák, který vzniká v dílnách v Devínskej Novej Vsi. K sériovému provedení teď přibyla i okruhová závodní verze, která svými výkony budí pozdvižení na všech frontách.

Tenhle roadster je založený na modifikované technice čistokrevného okruhového nářadí, placatého britského Radicalu. Tak vznikl závodní speciál Attack R4. "Tento speciál již několik měsíců dominuje na evropských okruzích a je nejrychlejším uzavřeným sportovním vozem německého okruhového mistrovství DTM," říká Zbyněk Passer, který attacky v Česku nabízí. A to slovenský závoďák ještě díky intenzivnímu ladění stále zrychluje. Přitom má cenovku se zlomkem částky konkurence. "Tyto vozy bude možné v silně limitovaném počtu objednávat již od tohoto podzimu i v ČR," říká Passer.

"Před deseti lety jsme vyvinuli auto pro cestovní účely," vypráví Dick Kvietňanský, "tovární" testovací pilot a závodník a hlavně otec celého projektu slovenského supersportu. Kvietňanský navíc říká, že na evropských okruhových závodech K1-Attack R4 prozatím stále jen testují, ale kam přijedou, tam jezdí na úplné špičce. Ve své třídě předjíždějí i okruhová ferrari.

Dvousedadlové kupé má karbonovou karoserii na prostorovém rámu z ušlechtilých ocelových slitin. Uvnitř je integrovaný bezpečnostní rám podle požadavků na okruhové závodění. Specialitou závodních aut je třeba voštinový hliníkový přední "crash box", který se v případě nárazu řízeně deformuje a pohlcuje tak energii.

Závodní předpisy také vyžadují, aby stolitrová hliníková bezpečnostní nádrž byla vyplněna speciální pěnou. Samozřejmostí, kterou má i "obyčejný" attack, jsou nastavitelné pedály a skořepinové sedadlo řidiče s vícebodovým pásem. Závoďáku nechybí odnímatelný volant. Na přání dostanou zájemci plnou telemetrii s GPS modulem, který umožňuje vyhodnocovat jízdu pilota po okruhu s každým ujetým metrem.

Karbonové zadní dvojité křídlo je plně nastavitelné. Nechybí ani další aerodynamické prvky, na rozdíl od tuningových doplňků jsou plně funkční.

Za zády má pilot vidlicový osmiválec originální konstrukce. Jsou to dva čtyřválcové motory ze silniční supersportovní motorky Suzuki Hayabusa, spojené do osmiválce 2,8 litru se suchou skříní a mazáním čtyřmi čerpadly. Výkon je 460 koní při 10 500 otáčkách. Maximum kroutícího momentu je 340 Nm. Motor spolupracuje s šestirychlostní sekvenční převodovkou Quaiffe Q-tec, která je ovládaná páčkami pod volantem; samozřejmostí je diferenciál s omezenou svorností.

Čistokrevné závodní náčiní má plně nastavitelné stabilizátory. Kola vedou nestejně dlouhá dvojitá příčná ramena zavěšení vepředu i vzadu, titanové tlumiče jsou trojitě nastavitelné.

Závoďák poznáte i podle originálních hořčíkovo-hliníkových kol upevňovaných jedinou centrální matkou a hlavně podle závodních brzd. Právě brzdovou soustavou se běžná - byť sportovně vystupující auta - liší od pravého závodního nářadí. K1-Attack R4 zpomalují 4pístkové brzdiče z radicalu. Zakusují se do kotoučů s průměrem 300/260 mm (vpředu/vzadu), plovoucí disky jsou na obou nápravách. Od radicalu si slovenský závoďák vypůjčil i originální speciálně míchané pneumatiky. Celé to váží i se všemi náplněmi a sto litry paliva bez pilota 830 kilogramů.

V Nizozemsku a Anglii je podle Kvieňanského o vůz velký zájem. Mají vyprodáno. "Problém bude stihnout všechno vyrobit. Kapacita produkce je 15 až 18 aut ročně," říká. Cena slovenského závoďáku je 185 tisíc eur (4,6 milionu korun). "Samozřejmě se všechno přizpůsobuje klientovi," ubezpečuje Kvietňanský. Cena se tak může vyšplhat na 200 až 220 tisíc eur. Kvietňanský ještě prozrazuje, že mají už ve vývoji nový sériový model pro běžný provoz, který uvedou příští rok.

Slovenský supersport

Slovenská automobilka začínala před deseti lety se stavebnicemi sporťáků, které měly velký úspěch v USA. Otci attacku jsou Dick Kvetňanský a Juraj Mitro. V roce 2004 jejich karbonový speciál upravený univerzitou ve Filadelfii za přispění firem General Electrics a Boeing, který jezdil na sojový olej, vyhrál soutěž Tour de Sol. Automobilka má kromě Slovenska zastoupení i v Indii a Nizozemí. Hlavním odbytištěm je ale stále Amerika, kam dodává stavebnice svých roadsterů, které si sami postavíte podle návodu na DVD.

K1-Attack Roadster

Dnes nabízí model K1-Attack Roadster. Ten pohání uprostřed uložený v sériovém provedení 242koňový šestiválec od Fordu. I přesto, že je v autě klimatizace, kožené čalounění a třeba i audiosoustava, váží jen 980 kilo. Výrobce zdůrazňuje, že v interiéru nenajdete žádné zbytečnosti, karbon je samozřejmě opravdový a funkční. Žádné tempomaty, ABS, nebo ESP, všechno je na řidiči. Auto vystřelí z nuly na stovku za necelých pět sekund a maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.