Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Audi 100: levný komfort, který se může prodražit

  1:55aktualizováno  1:55
-
Nabité autobazary a inzertní rubriky mají pro vyznavače nepříliš drahého komfortu svůdné lákadlo: Audi 100. Německý vůz vyšší střední třídy, řečený "doutník", byl vyráběn prakticky celá osmdesátá léta. Je k mání již za částky od čtyřiceti do sta tisíc, a to často s výbavou, která u mnoha menších vozů dodnes není obvyklá. S ABS, klimatizací, koženým interiérem, palubním počítačem, airbagy či s pohonem všech kol a podobně.
Leč věc má háček. Audiny osmdesátých let, nejčastěji pocházející jako ojetiny či bouračky ze západní Evropy, už mají to nejlepší za sebou, a byť byly pověstné precizním výrobním zpracováním i vysokou kvalitou včetně antikorozní ochrany, mohou novopečenému majiteli přichystat plnou hlavu starostí a značné výdaje. V jejich provozu, údržbě i v opravách je - podobně jako u jiných luxusních aut - všechno větší a hlavně dražší. Třeba olejové náplně a spotřeba, která se u benzinových vozů s motory od dvou do 2,8 litru pohybuje od jedenácti do patnácti litrů, pneumatiky, veškeré díly, servisní práce... Také klimatizace může být po deseti, dvanácti letech provozu ve spojích uvolněná a roztřesená a jen za samu náplň opraváři účtují nejméně 2500 korun.
Jiná situace zřejmě bude se zakulacenými Audi 100 z generace devadesátých let, kterou v roce 1997 vystřídal současný model Audi A6. Zmíněné stále ještě moderní Audi 100 ovšem na trhu ojetin jsou násobně dražší než "doutníky", byť je i se solidním motorovým a dalším vybavením v ročníku 1991 lze pořídit za cenu nižší nové Škody Felicie.
Německý TÜV "doutníku" vydává dobré vysvědčení a konstatuje, že po jedenácti letech provozu jsou Audi 100 bez závad vysoko nad průměrem osobních vozů. Lepší než průměr jiných aut jsou sedmi-, devíti- i jedenáctileté Audi 100 také v hodnocení antikorozní ochrany karoserie. Zatímco v průměru má po jedenácti letech provozu 8,4 procenta osobních vozů závažné koroze či praskliny v nosných dílech karoserie, z Audi 100 je takto postiženo jen 0,4 procenta exemplářů. K jeho silným stránkám dál patří kvalitní zavěšení kol a účinné brzdy. Naopak brzdové hadice zlobívají už po prvních třech letech provozu, výhrady jsou k trvanlivosti brzdových destiček. Potíže bývají s chladicím systémem.
Z jetých - nikoliv vysloužilých - aut experti ke koupi doporučují jako nejvhodnější diesel, kterému stačí sedm litrů nafty. Naopak benzinový dvoulitr je na těžký vůz slabý.

Slabinou starších Audi 100 jsou především brzdové hadice a brzdové destičky (šipka k předním kolům), potíže někdy dělá chladicí systém (šipka k motoru).

Autor:


Témata: Audi, Audi A6, klimatizace

Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz