Audi 100: levný komfort, který se může prodražit

-
Nabité autobazary a inzertní rubriky mají pro vyznavače nepříliš drahého komfortu svůdné lákadlo: Audi 100. Německý vůz vyšší střední třídy, řečený "doutník", byl vyráběn prakticky celá osmdesátá léta. Je k mání již za částky od čtyřiceti do sta tisíc, a to často s výbavou, která u mnoha menších vozů dodnes není obvyklá. S ABS, klimatizací, koženým interiérem, palubním počítačem, airbagy či s pohonem všech kol a podobně.
Leč věc má háček. Audiny osmdesátých let, nejčastěji pocházející jako ojetiny či bouračky ze západní Evropy, už mají to nejlepší za sebou, a byť byly pověstné precizním výrobním zpracováním i vysokou kvalitou včetně antikorozní ochrany, mohou novopečenému majiteli přichystat plnou hlavu starostí a značné výdaje. V jejich provozu, údržbě i v opravách je - podobně jako u jiných luxusních aut - všechno větší a hlavně dražší. Třeba olejové náplně a spotřeba, která se u benzinových vozů s motory od dvou do 2,8 litru pohybuje od jedenácti do patnácti litrů, pneumatiky, veškeré díly, servisní práce... Také klimatizace může být po deseti, dvanácti letech provozu ve spojích uvolněná a roztřesená a jen za samu náplň opraváři účtují nejméně 2500 korun.
Jiná situace zřejmě bude se zakulacenými Audi 100 z generace devadesátých let, kterou v roce 1997 vystřídal současný model Audi A6. Zmíněné stále ještě moderní Audi 100 ovšem na trhu ojetin jsou násobně dražší než "doutníky", byť je i se solidním motorovým a dalším vybavením v ročníku 1991 lze pořídit za cenu nižší nové Škody Felicie.
Německý TÜV "doutníku" vydává dobré vysvědčení a konstatuje, že po jedenácti letech provozu jsou Audi 100 bez závad vysoko nad průměrem osobních vozů. Lepší než průměr jiných aut jsou sedmi-, devíti- i jedenáctileté Audi 100 také v hodnocení antikorozní ochrany karoserie. Zatímco v průměru má po jedenácti letech provozu 8,4 procenta osobních vozů závažné koroze či praskliny v nosných dílech karoserie, z Audi 100 je takto postiženo jen 0,4 procenta exemplářů. K jeho silným stránkám dál patří kvalitní zavěšení kol a účinné brzdy. Naopak brzdové hadice zlobívají už po prvních třech letech provozu, výhrady jsou k trvanlivosti brzdových destiček. Potíže bývají s chladicím systémem.
Z jetých - nikoliv vysloužilých - aut experti ke koupi doporučují jako nejvhodnější diesel, kterému stačí sedm litrů nafty. Naopak benzinový dvoulitr je na těžký vůz slabý.

Slabinou starších Audi 100 jsou především brzdové hadice a brzdové destičky (šipka k předním kolům), potíže někdy dělá chladicí systém (šipka k motoru).


Témata: Audi, Audi A6, klimatizace