Studie s názvem Audi A1 Sportback bezprostředně navazuje na dva starší koncepty – Audi A2 Shooting Brake z roku 2006 a na A1 Metroproject Quattro z roku loňského.
Rozvíjí stále stejné téma – malý vůz se čtyřmi kruhy ve znaku. Od doby, kdy Audi v roce 2005 ukončilo výrobu modelu A2, je totiž nejmenším modelem v nabídce tradiční A3. Automobilka však již delší dobu očividně pošilhává po návratu do segmentu malých vozů, nechce ale znovu riskovat podobný propadák jako u původního A2.
Snad i proto to vypadá, že nový sériový automobil dostane o číslo menší označení. A hlavně, na rozdíl od městského vozítka s vysokou stavbou by nová A1 měla být agilní štikou s nízko položeným těžištěm.
A1 by se tak měla postavit proti autům typu Mini nebo nová Alfa Romeo MiTo. A nic na tom nemění fakt, že studie představená v Paříži má čtyři dveře.
Oproti loňskému konceptu Metroproject Quattro zcivilněl vzhled automobilu a to naznačuje, že studie má hodně blízko do sériové výroby – podle neoficiálních informací se finální podoba objeví zkraje roku 2009 a na trh se nové A1 dostane koncem stejného roku.
Pod kapotou 3,99 metru dlouhé studie A1 Sportback se však stále ukrývá exluzivní technika, která jistě v sérii nebude samozřejmostí – Sportback, stejně jako Metroproject, kombinuje zážehový motor 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 koní) s elektromotorem. Ten má výkon 20 kW (27 koní) a točivý moment 150 Nm. Tentokrát jsou poháněna pouze přední kola, o přenos hnací síly se stará dvouspojková převodovka S tronic.
Elektromotor je schopen vůz pohánět i samostatně, a to až do vzdálenosti 100 kilometrů. Li-ion baterie ve voze se mohou dobíjet z běžné elektrické zásuvky. A tak je i přes velmi zajímavé dynamické vlastnosti (zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s, maximální rychlost 200 km/h) Audi A1 Sportback velmi úsporným vozem – na 100 kilometrů spotřebuje průměrně jen 3,9 litru benzinu, což představuje emise CO2 jen 92 gramů na kilometr.