Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Audi A3 s protáhlým zadkem si najde samo parkovací místo

Zvětšený rozvor slibuje dostatek prostoru a kufr má objem 425 litrů. Novinku bude pohánět čtveřice motorů včetně 2.0 TFSI ve špičkové verzi S3. Na trh přijde v polovině roku.
Audi S3 Sedan

Audi S3 Sedan | foto: Audi

Dávno pryč jsou doby, kdy nabídka prémiové velké německé trojky (Audi, BMW, Mercedes) byla jednoduchá: tři až čtyři modelové řady sedanů a některých s verzemi kombi. Značky od devadesátých let postupně pronikly do nejrůznějších segmentů trhu a směrem dolů připravily malé hatchbacky.

A teď přichází návrat zpět ke kořenům. Nedávno přestavěl Mercedes hatchback řady A na svižný sedan CLA a nyní Audi překopalo hatchback řady A3 na sedan. Premiéra novinky proběhla na autosalonu v New Yorku a rozhodně to nebyla náhoda. Jak sama automobilka uvádí, sedany jsou nejpopulárnější karosářskou variantou na světě. Jenže většina prodejů se odehraje právě v USA, Číně a na dalších mimoevropských trzích. Naopak v Evropě se bude muset novinka prát s předsudky.

Nový sedan je samozřejmě menší než současný základní sedan z nabídky Audi, model A4. Jenže při srovnání s první generací A4 z devadesátých let mají obě auta skoro stejnou délku. Audi novinku označuje jako A3 Limuzína, což ovšem k malému sedanu moc nesedí.

Audi A3 Sedan

Audi avizovalo malý sedan již před dvěma lety na autosalonu v Ženevě, kdy jako předzvěst nové generace řady A3 ukázalo právě tříprostorovou variantu. Dynamický styl se u produkční verze podařilo zachovat jen v omezené míře, ale tak to už u konceptů často chodí.

Malý sedan vzniklý z hatchbacku má často problémový design. Naroubování zádě se málokdy podaří na jedničku, často spíš převládají rozpaky. U Audi A3 se to však povedlo velmi dobře. Na fotografiích vypadá novinka větší, než ve skutečnosti je, a profil auta je rozhodně povedený. Přitom na délku měří A3 jen 4,46 metru, což je například o 10 centimetrů méně než nejnovější generace octavie.

S tou má přitom hodně společného. Stojí na stejné modulární platformě MQB jako letošní mladoboleslavská novinka. To pak samozřejmě platí i o hatchbacku A3, který byl vůbec prvním vozem postaveným na této platformě. Ten je o 15 centimetrů kratší než nový sedan a zároveň je o centimetr užší a vyšší. Rozvor sedanu je solidních 2,64 metru, tedy jen o necelé tři centimetry méně než u trojkové octavie, kde je místa v podélném směru dostatek.

Audi A3 sedan je lehká váha. Základní verze s motorem 1,4 TFSI má pohotovostní hmotnost jen 1 205 kilogramů.

Audi A3 Sedan

Sedan A3 bude startovat s trojicí motorů a hned byla představena i špičková sportovní varianta S3. Všechny agregáty mají čtyři válce a jsou dobře známé z koncernové nabídky. Základní motorizací bude přeplňovaný benzinový motor 1.4 TFSI s výkonem 103 kW a točivým momentem 250 Nm. Motor dokáže při nízkém zatížení deaktivovat dva válce, a díky tomu má papírová spotřeba hodnotu jen 4,7 litru na 100 kilometrů.

Výkonově druhým agregátem bude dvoulitrový diesel TDI se 110 kW a 320 Nm. Tabulková spotřeba je oproti benzinovému motoru nižší jen o 0,5 litru na 100 kilometrů, ale v praxi bude mezi oběma agregáty větší rozdíl. Dynamické schopnosti obou motorů jsou shodné. Na stovku se z nuly dostanou za 8,4 sekundy a maximální rychlost je 213 kilometrů za hodinu.

Nejsilnější motorizací standardního sedanu A3 bude přeplňovaný zážehový agregát 1.8 TFSI, naladěný na výkon 132 kW a točivý moment 250 Nm. Spotřeba má být podle výrobce 5,7 litru na 100 kilometrů. Na stovku auto zrychlí za 7,3 sekundy a maximální rychlost bude 232 kilometrů za hodinu. U všech agregátů bude na výběr mezi šestistupňovým manuálem a automatickou převodovkou S tronic.

Audi S3 Sedan

Top verze S3 přijede s dvoulitrovým TFSI o výkonu 221 kW a točivým momentem 380 Nm. Maximální rychlost je omezena na 250 kilometrů za hodinu a sprint na stovku zvládne verze s dvojspojkovým automatem za 4,9 sekundy, s manuální převodovkou to je 5,3 sekundy.

Podvozek má u všech motorizací zadní čtyřprvkovou nápravu, což je rozdíl proti octavii. Ta ji bude mít jen u nejsilnějších verzí, v základu má vlečná ramena. Podvozek si zákazníci mohou nechat na přání snížit o 25 mm. Ve standardu budou k dispozici kola o rozměru 16 až 18 palců, na přání bude možné instalovat až 19placové ráfky.

V interiéru zaujme multimediální systém MIB s výsuvným displejem na středové konzoli u vyšších verzí. Vrcholný systém s navigací má pevný disk s kapacitou 64 GB, mechaniku DVD a sedmipalcový displej. Internetové připojení zajistí modul s podporou sítí čtvrté generace LTE. Dosud integrovaný modul zvládal jen sítě třetí generace.

Audi A3 Sedan

Novinkou je integrovaná služba, která hledá nejbližší parkovací místa v okolí. Navíc umí informovat o počtu volných míst v garážích a ukazuje i výši poplatku za parkování. Tyto informace však musí být v daném místě k dispozici, systém je stahuje z internetu.

Na výběr bude z několika barevných odstínů interiéru. Sedadla mohou být látková, v kombinaci látky a syntetické kůže, nebo v několika kožených variantách. Vedle "obyčejných" sportovních sedaček bude možné na přání objednávat paket S line s vlastními sportovními sedačkami. Kufr má solidní objem 425 litrů a jeho víko se po odjištění otevře automaticky.

V Německu bude novinka startovat na ceně v přepočtu 640 tisíc korun a v Evropě bude v prodeji již od konce léta. Pro A3 sedan ovšem budou důležitější zámořské trhy. Tam se však objeví až na podzim, nebo dokonce na začátku příštího roku.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...