Audi A4 Cabriolet bez střechy - záď

Audi A4 Cabriolet bez střechy - záď | foto: Audi

Audi A4 Cabrio vyrábí Karmann

Již za měsíc se budou moci první zájemci z Evropské unie prohánět po silnicích v otevřeném Audi A4. Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku se již v roce 1999 rozhodla, že ve spolupráci s tunningovou firmou Karmann začne kabriolet vyrábět, přičemž právě na jaro 2002 se jí podařilo zahájení prodeje připravit. Přestože se novinka začala vyrábět s předstihem již 14. ledna, poptávka ve většině zemí EU vysoce převyšuje nabídku. V tuzemsku se Audi A4 Cabrio dle vyjádření dovozce objeví koncem léta.

Proč se vlastně šéfové v Ingolstadtu přiklonili k výrobě mimo vlastní závod? "Hlavním důvodem byl nevelký objem výroby", vysvětluje Rudiger Burda z Wilhelm Karmann GmbH. Vyrábět 105 kusů otevřených vozů, což je plánovaná denní kapacita, by se na plně automatizovaných linkách, z nichž sjíždí limuzíny i avanty A4, nevyplácelo. Navíc by byly potřeba investice do dalšího technického vybavení, neboť kabriolet vyžaduje při kompletaci jinou péči, než klasický vůz. Jenom rototy a svářecí linky nestačí.

A v čem jsou tedy hlavní odlišnosti? Rozdíl lze vysledovat již při stavbě karosérie. V Ingolstadtu do procesu sváření lidská ruka nezasahne. V západoněmeckém městě Rheine, kde Karmann skelety otevřených Audi připravuje, sice také většinu dílů sváří naprogramovaní roboti, ale část úkonů je stále manuální. Jde především o kompletaci dílů vyztužujících otevřenou karosérii. Kabriolet tak získá například zesílený profil předního sloupku, odolnější prahy, vyztužení pod zadními sedadly či zpevňující tyče dveří, čímž se dosahuje potřebné torzní tuhosti.

Pokud jsou splněny přísné normy přesnosti svárů, putují karosérie na návěsech kamiónů do 40 kilometrů vzdáleného Osnabrücku. Zde Karmann vlastní mimo jiné i moderní lakovnu, která využívá vodou ředitelné barvy. Karosérie se nastříkají jednou ze 14-ti sériových odstínů a co nejdříve po nezbytném zaschnutí se převážejí zpět do Rheine, kde přichází fáze další kompletace.

Ve třech halách s dvousměnným provozem vybavuje pět samostatných pracovních skupin plechovou kostru motorem, převodovkou, partií zavěšení kol, vybavením interiéru... .Tento proces je totožný s klasickou výrobou zastřešených "sourozenců" v ingolstadtských halách, až na kompletaci skládací střechy. Tu ve třech barevných odstínech připravuje již zmíněný závod v Osnabrücku.

Od prvního úkonu až k expedici hotového výrobku uplyne zhruba pět dní, přičemž výrobní takt - tedy, v jakém intervalu vyjíždí ze závodu nový vůz - činí osm minut. Jde však o vypočtený průměr. "Audi od nás vyžaduje velkou elasticitu. Poptávka po kabrioletech je totiž v průběhu roku velmi proměnlivá," upozorňuje Rudiger Burda ze společnosti Karmann. Odhylky od pravidelného režimu mohou prý činnit až 30 procent.