Dovozce německé značky do testu MF DNES dodal Audi A4 2.5 TDI quattro. Výkon jeho šestiválcového motoru s přeplňováním dosahuje 132 kilowattů (180 koní). Takto silnému agregátu nelze upřít výbornou ochotu zrychlovat na kterýkoliv z šesti převodových stupňů.
Může se hoditNové i ojeté automobily Audi A4 můžete koupit |
Podle výsledků měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) akceleroval vůz z klidu na 100 kilometrů v hodině za necelých deset vteřin. Díky vysokému točivému momentu motoru (370 Nm) neměl model 2.5 TDI nejmenší problém s nadprůměrně svižným nabíráním na tempu ani při vyšších rychlostech.
Z měření, která MF DNES pro testy objednává ve zkušebně nezávislého ÚSMD, dál plyne, že v tuzemsku hodně rozšířená nejvýkonnější verze škodovky - Octavia 1.8 T o výkonu 110 kilowattů - zrychluje k hranici 100 kilometrů v hodině o vteřinu rychleji než Audi A4 2.5 TDI.
Zato při zařazené čtyřce a pětce se karta obrací - pružněji akceleruje německý automobil. Technici proměřili také vnitřní prostor nové generace Audi A4, zjištěné hodnoty v této oblasti ale patří k podprůměru.
Především na zadních sedadlech je model k pasažérům strohý: víc prostoru v místě pro kolena nabízejí i vozy o třídu menší, například Renault Mégane nebo Mazda 323 F. V kategorii vozů srovnatelně velkých s Audi A4 nabízejí Volkswagen Passat i Ford Mondeo mnohem více komfortu pro posádku vzadu.
Zato do šířky je v Audi A4 místa dost, z čehož plyne, že cestující na předních sedadlech si na malý komfort naříkat nemohou. A to zvlášť v situaci, kdy jsou obklopeni kvalitně působícími měkkými plasty a v případě testované verze i šedou kůží a imitací dřeva na dveřích i přístrojové desce.
Řidič se může spolehnout nejen na silný zátah motoru, ale také na elektronické prvky přispívající k bezpečnosti vozu. O stabilitu podvozku se stará, a přispívá třeba i k vyjetí menších sněhových strání, systém pohonu všech kol quattro, který rozděluje sílu motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50.
ABS je doplněn o takzvaný systém panického brždění, jenž zvyšuje brzdný účinek při náhlém sešlápnutí pedálu. Nechybí stabilizační program podvozku ESP. V základní výbavě Audi A4 je šest airbagů. Kufr modelu objemem 445 litrů nezklame, horší je ale přístup k prostoru pro zavazadla, což ovšem platí pro všechny vozy kategorie sedan.
Spotřeba nafty se během testu pohybovala mezi sedmi a deseti litry na 100 kilometrů. Vyšší hranice odpovídá městskému ježdění, spodní hranice rozvážné jízdě po okresních silnicích. Na dálnici vůz žádal víc než osm litrů na 100 kilometrů.
Martin Kovář, který vozy hodnotí očima řidiče s postižením, kritizoval vysokou hranu kufru Audi A4. "Naopak je dobře, že obě vnější zpětná zrcátka jsou už zase stejně velká. V minulosti totiž většina vozů koncernu Volkswagen mívala pravé zrcátko menší."
Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka
Pružnost motoru | 10 |
Převodovka | 10 |
Spotřeba v testu | 8 |
Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech | 9 |
Prostor na zad. sedadlech | 7 |
Využití kufru | 7 |
Výhled z vozu | 7 |
Podvozek
Jízdní vlastnosti | 10 |
Řízení a ovladatelnost | 10 |
Tlumení nerovností | 9 |
Brzdy | 9 |
Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,7 |
Zrychlení 0-400 m (s) | 16,8 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) | 6,8 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) | 13,2 |
Zrychlení (VI.) 80-130 km/h (s) | 14,6 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) | 26,8 |
Očima designéra
Audi A4 se nijak dramaticky neodklání od svého předchůdce. Design karosérie podobně jako interiéru šel spíš cestou evoluce. Protože však jde o vývoj velice zdařilý, lze hovořit o smysluplném dozrávání image automobilu. Na první pohled jsou zřejmé změněné tvary předních a zadních světlometů, které si vzaly za vzor model A6, ale ne každý si uvědomí, že s drobnými změnami se zvýraznil charakter modelu A4. Design karosérie má v sobě větší napětí a přitom neztrácí důstojnou eleganci. Zůstala mu však jedna vlastnost, která mu může škodit: vůz se jeví menší, než ve skutečnosti je.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce
Prognóza odhadce
Audi A4 má předpoklady na úspěch mimo jiné i pro svou větší optickou podobnost s typem A6, což platí pro nové i starší vozy. Vzhledem k vyšší pořizovací ceně budou dvou a tříleté ojetiny dostupné pouze menšímu okruhu zájemců, ovšem starší automobily jistě budou velmi vyhledávané a předčí své předchůdce předchozí generace. I to se odrazí na dobré prodejnosti a nadprůměrně malém poklesu ceny po pěti letech provozu: automobil ve výborném stavu by mohl stát kolem 560 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce
Audi A4 |
Audi A4 |